داستان تکراری بی تدبیری دولت در خرید تضمینی گندم، راه اصلاح وضع فعلی چیست؟

به گزارش کتاب ارزان، در سال های اخیر مکرر تعیین قیمت خرید تضمینی با نابسامانی بسیاری همراه شده و دولت در این زمینه تخلفات آشکاری داشته است. همچنین این تصمیم و نحوه عملکرد دولت به کشاورزان نیز خسارت های بسیاری وارد کرده و حداقل 80 میلیاردتومان به علت تاخیر در تسویه خرید تضمینی به کشاورزان خسارت وارد شده است.

داستان تکراری بی تدبیری دولت در خرید تضمینی گندم، راه اصلاح وضع فعلی چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران، گندم جزء محصولاتی است که به طور میانگین 40 تا 50 درصد کالری و نیمی از پروتئین مورد نیاز ایرانیان را تامین و نقش مهمی در تامین امنیت غذایی اقشار مختلف جامعه دارد. با توجه به خرید تضمینی و اجرای جامع و کامل قانون خرید تضمینی برای این محصول، تاثیر مستقیمی متناسب با مقدار تقاضای جامعه و کاهش وابستگی به واردات و در نتیجه تامین امنیت غذایی مردم می گذارد.

قانون تضمینی خرید محصولات اساسی کشاورزی در سال 1383 تصویب شد و دو تبصره دیگر به قانون تضمینی خرید سال های 1368 و 1383 اضافه شد، از جمله در تبصره 6 قانون، دولت موظف شده تا قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در هر سال زراعی تعیین کند. این نرخ باید از میزان تورم اعلامی توسط بانک مرکزی کمتر نباشد همچنین طبق قانون زمان اعلام این نرخ نیز باید حداکثر تا انتها تیرماه به هیئت دولت اعلام شود. اما هر ساله این موضوع با تاخیر بسیاری همراه شده که یکی از تبعات آن تغییر الگوی کشت سال زراعی بوده است.

در سال های اخیر مکرر تعیین قیمت خرید تضمینی با نابسامانی بسیاری همراه شده و دولت در این زمینه تخلفات آشکاری داشته است. همچنین این تصمیم و نحوه عملکرد دولت به کشاورزان نیز خسارت های بسیاری وارد کرده و حداقل 80 میلیاردتومان به علت تاخیر در تسویه خرید تضمینی به کشاورزان خسارت وارد شده است.

وظیفه تعیین نرخ خرید تضمینی گندم بر عهده شورای اقتصاد است که تا به امروز نرخ تضمینی خرید گندم توسط کمیته فنی وزارت جهاد کشاورزی تعیین و به وزیر جهاد پیشنهاد شده است اما هر ساله بین مصوبه شورای اقتصاد و کمیته فنی فاصله قابل توجهی وجود داشته است که عموما از نرخ تورم نیز پایین تر بوده است.

در این زمینه کنندگان مجلس شورای اسلامی نقدها بسیاری را نسبت به عملکرد دولت در موضوع خرید تضمینی گندم داشته اند. علی خضریان در سخنانی در صحن علنی مجلس درباره عملکرد دولت در زمینه خرید تضمینی گفت: نرخ اعلامی خرید تضمینی گندم باید هر ساله متناسب با هزینه های تولید و تورم افزایش داشته باشد و مزیت رقابتی قیمت اعلامی با گندم وارداتی رعایت شود. در 3 سال اخیر این قانون به درستی اجرا نشده و این خطر را ایجاد کرده که امنیت غذایی کشور با چالش جدی روبرو شود.

برای تعیین نرخ خرید تضمینی چه باید کرد؟

در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم باید علاوه بر پوشش هزینه های تولید و نرخ تورم، لازم است تا به هزینه فرصت تعیین قیمت غیرواقعی نیز توجه کرد.

یکی از اقداماتی که باید کنندگان مجلس برای بهبود شرایط خرید تضمینی انجام دهند، بازنگری در اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی با توجه به تنوع زمانی در کشت محصولات است. همچنین با توجه به هم ریختگی و نابسامانی در اجرای قانون خریدتضمینی لازم است تا کنندگان مجلس بر اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به ویژه در مورد زمان اعلام آن، نظارت کنند.

پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 درباره راهکاری که باید برای بهبود خرید تضمینی گندم اجرا کرد، گفت: رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد که دولت در زمینه اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی مطابق ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، عمل کند و خرید تضمینی محصولات کشاورزی را با استفاده از ظرفیت های بورس کالا مورد توجه قرار دهد.

با توجه به آسیب هایی که از نحوه تعیین قیمت خرید تضمینی توسط شورای اقتصاد بیان شد باید مسئولیت خرید تضمینی را به وزارت جهاد بسپارند.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1241

به "داستان تکراری بی تدبیری دولت در خرید تضمینی گندم، راه اصلاح وضع فعلی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان تکراری بی تدبیری دولت در خرید تضمینی گندم، راه اصلاح وضع فعلی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید