دشت فادیا دلیل نامگذاری دشت فادیااز بازماندگان صاحب دشت فادیافعالیت مردم ساکن در دشت فادیاگویش ساکنین دشت فادیاپوشش گیاهی دشت فادیانتیجه گیری کلی:

به گزارش کتاب ارزان، آیا تا به حال در خصوص دشت فادیا شنیده اید؟ آیا می دانید دلیل نامگذارى دشت فادیا چیست؟ آیا می دانید مردم دشت فادیا در قدیم به چه کاری مشغول بوده اند ..جواب همه این سوال ها در این مقاله داده شده است.

دشت فادیا دلیل نامگذاری دشت فادیااز بازماندگان صاحب دشت فادیافعالیت مردم ساکن در دشت فادیاگویش ساکنین دشت فادیاپوشش گیاهی دشت فادیانتیجه گیری کلی:

دشت فادیا دشتی است در روستای ارخود که در دل شهرستان باخرز می باشد .. همانطور که می دانید شهرستان باخرز در خراسان رضوی قرار گرفته است که در گذشته از اهمیت زیادی برخوردار بوده است .دشت فادیا یکی از دشت هایی است که برای مردم کمی ناشناخته می باشد که ما می خواهیم در این مقاله شما را با آن دشت آن آشنا کنیم.

دشت فادیا دقیقا در جنوب شرقی شهرستان باخرز قرار گرفته است و در میان باغات و زمین های حاصلخیز محاصره شده است و به نوعی در کوهپایه واقع شده است ، شهرستان باخرز از لحاظ آب و هوایی خشک و نیمه خشک می باشد و دارای اقلیم نسبتا بیابانی با زمستان های سرد و تابستان های گرم می باشد ولی دشت فادیا به دلایل شرایط دشت بودن خود دارای هوای معتدل تری می باشد .

دلیل نامگذاری دشت فادیا

از شواهد و مطالبی که به دست رسیده است حدود دویست سال پیش صاحب دشت فادیا و در واقع کسی که آن دشت را آباد کرد فردی خیر و سخاوتمند بوده اکه به کشت زعفران در آن دشت مشغول بوده است و در آمد حاصل از کار خود را صرف مردم دشت می نموده است و به دلیل بخشنده بودن و حمایتگری به او لقب فادیا را دادند فادیا در لغت به معنای منجی می باشد از همین رو این دشت به نام دشت فادیا مشهور است.

از بازماندگان صاحب دشت فادیا

بهتر است این را نیز بدانید فادیا (صاحب دشت فادیا) یک نوه پسری به نام حاجی غلام نبی صوفی داشته است که در سال 1310 به دنیا آمده و در سال 1395 نیز چشم از دنیا بسته است حاجی غلام نبی صوفی نیز مانند فادیا فردی بسیار خیر و سخاوت مند بوده است و در دشت فادیا به خوبی و بخشندگی مشهور و معروف بود او منش و عظیمی را از پدرعظیم و عظیم خاندان خود به ارث برده است و کمتر کسی در دشت فادیا پیدا می شد که که او را دوست نداشته باشد و پس از وفاتش از او به خوبی یاد نکند . همانطور که حکیم ابواقاسم فردوسی در شعر خود می گوید :

نباشد همه نیک و بد پایدار

همان به که نیکی بود یادگار

همان گنج دینار و کاخ بلند

نخواهد بدن مر تو را سودمند

فعالیت مردم ساکن در دشت فادیا

کار اصلی مردم دشت فادیا به همان زراعت و کشت زعفران بر می گردد که همه آنها به نوعی زیر مجموعه کار و کسب صاحب دشت بوده اند البته گفته می گردد گلیم بافی و فراوری محصولات لبنی نیز از فعالیت های مردم آن دشت بوده و حتی گفته شده است بعضی در دشت فادیا در به برداشت و فراوری عسل مشغول بوده اند. ولی از شواهد چنین بر می آید که سال های زیادی است که در دشت فادیا به دلیل نبودن اب هیچ زراعت و کشت و فعالیتی انجام نمی گردد

گویش ساکنین دشت فادیا

آیا می دانید گویش مردم دشت فادیا چه بوده است؟ آیا می دانید مرم ساکن در دشت فادیا دارای چه مذهبی بودند؟

خوب همان طور که گفته شد دشت فادیا واقع در روستای ارخود که از توابع شهرستان باخرز می باشد مسلما گویش و لهجه ساکنین دشت فادیا نیز به مانند ساکنین شهرستان مربوطه می باشد .

گویش مردم دشت فادیا فارسی با لهجه باخرزی می باشد .مردم ان دشت معمولا شیعه.، اهل سنت و به تعداد محدود نیز حنفی مذهب می باشند و بهتر است بدانیم در گذشته و در زمان ناصرالدین شاه عمده ساکنین این شهر و دشت هایی مانند فادیا را ایرانیان تشکیل می دادند البته طایفه هایی مانند افغان و هزاره ای نیز در آنجا ساکن بوده اند .

پوشش گیاهی دشت فادیا

در دشت فادیا درختانی مانند درخت گز. تاغ و پنبه نیز یافت می گردد محصول عمده آنجا زعفران ، که کشت غالب ان منطقه بود و همچنین به صورت پراکنده گندم ،زیره ، پنبه و چغندر قند می باشد. از درختان موجود در دشت فادیا می توان به درختانی مانند انار ،توت ،انجیر ،آلو و زردالو اشاره نمود

نتیجه گیری کلی:

دشت فادیا یکی از دشت های ایران پهناور است که ناشناخته می باشد و چه بسا ما با مطالعه و تحقیق در خصوص هر یک از این دشت ها و مبدا پیدایش آن متوجه رازها و داستان های قشنگی می شویم که در دل دشت و در دل ساکنین آنجا نهفته است داستان ها و شخصیت هایی که هر یک می توانند برای خود کتابی سربسته باشند .ما در این مقاله غیر از دشت فادیا با اشخاص عظیمی مانند فادیا و نوه پسری اش حاجی غلام نبی صوفی آشنا شدیم.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 25 اردیبهشت 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1641

به "دشت فادیا دلیل نامگذاری دشت فادیااز بازماندگان صاحب دشت فادیافعالیت مردم ساکن در دشت فادیاگویش ساکنین دشت فادیاپوشش گیاهی دشت فادیانتیجه گیری کلی:" امتیاز دهید

1 کاربر به "دشت فادیا دلیل نامگذاری دشت فادیااز بازماندگان صاحب دشت فادیافعالیت مردم ساکن در دشت فادیاگویش ساکنین دشت فادیاپوشش گیاهی دشت فادیانتیجه گیری کلی:" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دشت فادیا دلیل نامگذاری دشت فادیااز بازماندگان صاحب دشت فادیافعالیت مردم ساکن در دشت فادیاگویش ساکنین دشت فادیاپوشش گیاهی دشت فادیانتیجه گیری کلی:"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید