راه آهن بین المللی خواف-هرات به بهره برداری رسید

به گزارش کتاب ارزان، راه آهن بین المللی خواف-هرات امروز از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

راه آهن بین المللی خواف-هرات به بهره برداری رسید

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، راه آهن بین المللی خواف هرات امروز از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور روسای جمهور ایران و افغانستان به بهره برداری رسید.

همزمان با بهره برداری از این راه آهن یک قطار از ایستگاه خواف و یک قطار هم از ایستگاه هرات شروع به حرکت می کند.

اولین اتصال ریلی بین المللی، اتصال راه آهن به کشور همسایه افغانستان در قالب خط آهن خواف - هرات است که اجرای آن به خاتمه رسید و آماده افتتاح است، این خط ریلی در قالب چهار قطعه به طول 225 کیلومتر طراحی شده است و آنچه در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود، احداث 140 کیلومتر از این خط آهن در 3 قطعه بود، که آماده بهره برداری است.

ساخت راه آهن خواف- هرات در راستای توسعه شرق کشور به منظور افزایش سهم ترانزیت ایران در کریدور های بین المللی اجرا شده است. اتصال به خط ریلی افغانستان امکان ارتباط با کشور های حوزه قفقاز، حوزه دریای خزر و آب های آزاد جنوب را فراهم می کند.

ایستگاه راه آهن شمتیغ در راستا ریلی خواف- هرات با توجه به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان با تلفیق معماری ایرانی- اسلامی و الهام از سبک خراسانی به روش مدرن اجرا شده است و برای مسافری که از دل کویر به آنجا می رسد حس آبادی به همراه دارد.

بهره برداری از راه آهن خواف- هرات می تواند جایگاه ایران را در صادرات منطقه به ویژه کشور افغانستان ارتقا دهد. با استفاده از مزایای توسعه صادرات به افغانستان به ویژه مصالح و سوخت ظرف مدت سه سال هزینه های احداث این خط ریلی به کشور باز می شود.

کل خط آهن خواف-هرات 225 کیلومتر در قالب 4 قطعه است، ما از خو اف ایران تا مرز شمع تیغ در خاک ایران، به طول 78 کیلومتر را تکمیل کردیم، سپس 62 کیلومتر از این راستا ریلی از مرز شمع تیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول 62 کیلومتر از محل کمک های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی کشور افغانستان احداث شد، بنابراین، از این راستا 225 کیلومتری، 140 کیلومتر که در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود اجرا شد.

تخمین زده شده که در بهره برداری از طریق این راستا بتوانیم 3 میلیون تن بار را جابه جا و ترانزیت کنیم؛ و در حوزه مسافری هم در سال اول بهره برداری 100 هزار نفر در و به طور میانگین روزانه هزار نفر جابه جا می شوند و در افق 20 ساله هم قابلیت جابه جایی 1 میلیون نفر ایجاد شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1397

به "راه آهن بین المللی خواف-هرات به بهره برداری رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه آهن بین المللی خواف-هرات به بهره برداری رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید