راه اندازی اتوبوس های خواب در تهران

به گزارش کتاب ارزان، به تازگی آنچه در شهر جلب توجه می کند حضور اتوبوس های شرکت واحد در میادین مرکزی و شلوغ شهر است که روی آن ها بنر هایی نصب شده با عنوان اتوبوس خواب. به گفته احمد احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، این اتوبوس ها در شب های سرد سال برای حمایت از افراد بی خانمان به صورت موقت در 20 نقطه از شهر جانمایی شده اند.

راه اندازی اتوبوس های خواب در تهران

به گزارش همشهری، احمدی صدر، با اشاره به فعالیت این اتوبوس ها می گوید: این سازمان برای کاهش آسیب های اجتماعی و ساماندهی افراد بی خانمان در شهر برنامه های جامعی را با دستور شهردار تهران در دستور کار قرار داده است و تشکیل قرارگاه اجتماعی ازجمله آنهاست. برای این قرارگاه، جلسات مفصلی در جهت نظام مند شدن آن برگزار شده و اگر کار با دقت انجام شود شاهد نتیجه مثبتی بعد از این سال ها در تهران خواهیم بود.

برنامه این است که ضمن جمع آوری و جذب متجاهران از شهر تهران آن ها به مراکزی بروند که با یک مکانیسم تربیتی نگهداری و سپس به جامعه بازگردند. اگر برای اجرای این طرح ها برنامه فرهنگی و تربیتی نداشته باشیم، نتیجه ثمربخشی را نمی گیریم. آن ها در این فرایند پس از دریافت برنامه های تربیتی و فرهنگی سم زدایی می شوند و سپس با آموزش مهارت های لازم مقدمات اشتغال زایی برایشان فراهم خواهد شد.

رویکرد طرح زمستان گرم نمونه دیگری برای اهداف این برنامه است. در واقع افرادی که به هر دلیل دچار آسیب شده اند و خانه و آشیانه ای ندارند در این طرح ساماندهی می شوند.

او ادامه می دهد: اکنون برای حمایت و در راستای اهدافمان 2 نوع خدمات دیگر پیش بینی شده که نتیجه آن در طولانی مدت قابل ارزیابی است. قدم اول، خدمات سرویس های گشت در منطقه ها 22 گانه تهران است؛ چنانکه خودرو ها به هنگام گشت زنی، افراد بی خانمان را مشاهده کنند و یا از طریق سامانه 137، پاتوقی به آن ها اطلاع داده شود در اسرع زمان مراجعه و اقدام به جمع آوری و انتقال آن ها به گرمخانه ها می کنند.

اقدام دیگر سازمان در شب های سرد، جانمایی 20 اتوبوس در نقاط شلوغ شهر است تا این افراد دسترسی راحت تری برای مراجعه به یک سرپناه را در شهر داشته باشند. این طرح تا زمانی ادامه دارد که سرما جان و سلامت کارتن خواب یا معتاد متجاهری را تهدید نکند.

نیازی به ساخت گرمخانه در شهر نداریم

با توجه به استقبالی که افراد متجاهر و کارتن خواب از گرمخانه ها در شب های سرد سال دارند، مددکاران در 20 گرمخانه موجود در شهر بیش از ظرفیت موجود پذیرای این افراد هستند؛ به گونه ای که کف سالن ها از بی خانمان ها پر می شود.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی در پاسخ به این سؤال که آیا نیاز به ساخت گرمخانه در شهر داریم، می گوید: در واقع هدف ما کاهش تعداد گرمخانه در شهر است. برای رسیدن به این هدف، در تلاشیم با برنامه جامع قرارگاه اجتماعی از تعداد افراد متجاهر و بی خانمان در شهر بکاهیم و به واسطه آن به مرور زمان در آینده دیگر نیازی به گرمخانه در شهر نخواهیم داشت. در برنامه آینده در نظر داریم بیشتر پذیرای مسافران در همراه سرا ها باشیم. بیمارانی که به تهران تشریف می آورند، خانواده هایشان دغدغه مکان مناسب برای استراحت دارند که سعی ما بر این است مسائل آن ها را تسهیل کنیم.

احمد احمدی صدربا اشاره به اجرای طرح های دیگر در راستای کاهش آسیب برای همه اقشار جامعه، در ادامه می گوید: مسئله دیگر در حوزه آسیب ها وجود بچه ها کار در زمستان است که نیاز به ساماندهی دارند. بچه های در چهارراه های شهر مشغول به کارند که به لحاظ اجتماعی باید حمایت شوند؛ بنابراین برای آن ها بستری را ترتیب داده ایم تا جذب مراکز پرتو شوند و بتوانند زیرنظر مددکاران سطح علم و دانش خود را افزایش دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1980

به "راه اندازی اتوبوس های خواب در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی اتوبوس های خواب در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید