راه های مقابله با زانو درد در کوهنوردی

به گزارش کتاب ارزان، زانو درد شایع ترین مشکل هنگام کوهنوردی است و اگر یک کوهنورد بخواهد برای چندین سال کوهنوردی کند توصیه می گردد که همیشه برخی از نکات را رعایت کند.

راه های مقابله با زانو درد در کوهنوردی

به گزارش خبرنگاران از ایسنا، شاید مهم ترین اصل در کوهنوردی زانوهای سالم باشد. ممکن است یک فرد عادی در طول شبانه روز و زندگی روزمره فشار زیادی را بر روی زانوهای خود تحمل کند. طبق گفته پزشکان تنها بالا رفتن از پله ها فشاری معادل چهار برابر وزن شما را به زانوهایتان منتقل می نماید.

حال تصور کنید که یک کوهنورد برای صعود باید مسیرهای سختی را پشت سر بگذارد و علاوه بر آن باید یک کوله پشتی سنگین را بر روی دوش خود حمل کند. قطعا فشار زیادی به زانوها وارد می گردد بنابراین باید یک کوهنورد حرفه ای همیشه مراقب زانوهای خود باشد در غیر اینصورت نمی تواند این ورزش را ادامه دهد.

درد زانو عوامل مختلفی دارد به عنوان مثال آرتروز، آب آوردگی مفاصل، گرفتگی عضلات از جمله مسائل زانو هستند. برخی از این موارد مانند گرفتگی عضلات، موقتی بوده و در گذر زمان بهبود پیدا می نمایند. اما مصدومیت های دیگر می توانند به دردی مزمن تبدیل شوند و زندگی روزمره شما را تحت الشعاع خود قرار دهند.

حال سوالی که بسیاری از کوهنوردان از خود خواهند پرسید این است که برای حفظ زانوی خود باید چه کار هایی را انجام دهند؟

آمادگی قبل از کوهنوردی

آمادگی قبل از کوهنوردی یک عامل بسیار مهم در حفظ زانوها است. البته این آمادگی هم می تواند جسمانی باشد و هم تغذیه سالم. ورزش و رژیم غذایی سالم دو موردی هستند که باید قبل از این که به دل کوه بزنید، رعایت کنید تا دچار زانو درد نشوید.

رژیم غذایی سالم

شما می توانید با عوض کردن و بهتر کردن رژیم غذایی تان به جنگ التهاب های بدن بروید زیرا دلیل زانو درد می تواند التهاب باشد. التهاب بخشی طبیعی از مراحل بهبود یافتن بدن است اما در عین حال می تواند دردناک هم باشد. گوجه فرنگی، روغن زیتون، سبزیجات برگ سبز (مثل اسفناج)، مغزها، توت فرنگی، بلوبری، آلبالو و پرتقال خواص ضد التهابی دارند.

از عصاهای کوهنوردی بهره ببرید

یک کوهنورد می تواند با استفاده از عصای کوهنوردی بخشی از فشاری که به زانوها وارد می گردد را دفع کند. تحقیقات نشان داده که استفاده از این عصاها در شیب 25 درجه به سمت پایین، فشار وارده به زانوها را بین 12 تا 25 درصد کاهش می دهد. این عصاها باعث می شوند تا وزن شما به طور مساوی به زانوهاتان تقسیم گردد. کوهنوردانی که بیشتر اوقات به کوهنوردی طولانی می پردازند و از این عصاها استفاده می نمایند متوجه تفاوت و فشار کمتر بر روی زانوها خواهند شد.

تمرینات زانو

تمرینات زانو یکی دیگر از موارد است که حتی در هنگام داشتن درد می توانید از آن یاری بگیرید. بهترین کاری که می توانید برای درد زانوهایتان انجام دهید ورزش کردن است. ورزش کردن عضلات شما را قوی تر نموده و مفاصل شما را انعطاف پذیر نگه می دارد. اگر عضلات پای شما در شرایط خوبی باشند، این باعث می گردد تا به عنوان پشتیبانی خوب برای زانوهایتان عمل نمایند. همین پشتیبانی طبیعی باعث می گردد تا درد زانوی شما در حین کوهنوردی کمتر گردد. تقویت عضلات مورد نظر، دوچرخه، کشیدن پا و اسکات پا کفایت می نماید و عضلات مورد نظر را هدف خود قرار می دهد.

کفش مناسب بپوشید

کفش می تواند در زانو درد بسیار موثر باشد. هنگامی که تصمیم به کوهنوردی دارید حتما با کفش های مخصوص کوهنوردی به فعالیت بپردازید. اگر کفش شما پای شما را می زند از آن استفاده نکنید زیرا این عاملی خواهد شد که شما درست گام برندارید و در نهایت زانوهایتان آسیب ببیند.

کوله پشتی را سنگین نکنید

هرچه وزن بیشتری را به دوش بکشید معین است که فشار بیشتری به زانوهایتان وارد می کنید. توصیه می گردد وسیله ای که به آن احتیاج ندارید را از کوله خود خارج کنید.

هنگام سرازیری حواستان به زانوهایتان باشد

وقتی می خواهید از سرازیری پایین بیایید این کار را آهسته و آرام انجام دهید. هنگامی که در سرازیری قدم برمی دارید چیزی حدود 7/5 الی 8 برابر وزنتان را بر روی زانوهایتان می اندازید. هر چه سریع تر بروید فشار بیشتری را روی زانوهایتان حس می کنید و این ضربه های ناگهانی اصلا برای زانویتان خوب نیست.

از زانوبند بهره ببرید

زانوبند یکی از مواردی است که می تواند حسابی شما را یاری کند. زانوبند از طریق ثابت نگه داشتن نقاط آسیب پذیر زانو، پشتیبانی بیشتری برای آن فراهم می نماید. اگر می خواهید پس از یک دوره مصدومیت زانو به کوهنوردی بروید حتما سعی کنید مسافت خودتان را محدود کنید.

اقدامات لازم پس از کوهنوردی برای جلو گیری از زانو درد

کشیدن پاها بعد از کوهنوردی می تواند به همان اندازه درد زانوهای شما را کاهش دهد. بعد از یک ورزش طولانی و سنگین، عضلات شما جمع می شوند و شما درد آن را متوجه خواهید شد.

کشیدن پاهایتان از تشدید این درد جلوگیری می نماید. ممکن است در حین بهبودی، زانوهایتان ورم کند که این موضوع کاملا طبیعی است و می توانید داروی مخصوص به آن را بدون احتیاج به نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1026

به "راه های مقابله با زانو درد در کوهنوردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های مقابله با زانو درد در کوهنوردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید