سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟

به گزارش کتاب ارزان، این روزها زیاد درباره بورس، سهام، سرمایه گذاری و نظایر آنها می شنویم. بسیاری از مردم در چندماه اخیر تصمیم به فعالیت در بورس گرفته اند: موجی که تا به امروز در کشور ما بی سابقه بوده است.

سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟

در بسیاری از کشورهای جهان، درصد بالایی از شهفرایندان در بازار بورس و اوراق بهادار کشورشان فعالیت می نمایند. بورس برای بعضی از آنها به عنوان کسب و کار و برای بسیاری دیگر به عنوان درآمدی جانبی از سرمایه های مازادشان به شمار می رود.

خوشبختانه این فرایند در ایران هم درحال شکل گیری است و از هم اکنون شاهد افزایش تعداد افراد فعال در بورس و بازارهای اقتصادی هستیم. اما سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟

قبل از آغاز، این نکته طلایی را همواره گوشه ذهنتان داشته باشید:

تا زمانی که به اندازه کافی دانش و اطلاعات اقتصادی کسب ننموده اید و به مهارت لازم در سرمایه گذاری و خرید و فروش نرسیده اید، در این استخر شیرجه نزنید و همه دار و ندارتان را وارد بورس نکنید. قانون طلایی این است که از مبالغ کوچک (در حد 1 تا 2 درصد از کل سرمایه تان) آغاز کنید و آن قدر آموزش ببینید و تمرین کنید تا فوت و فن بازارهای اقتصادی را یاد بگیرید.

سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟

برای فعالیت در بورس دو روش وجود دارد:

یکی روش مستقیم است و در آن خودتان شخصا کد بورسی می گیرید و معاملات را آغاز می کنید.

روش دوم، روش غیرمستقیم است. در این روش، به کد بورسی احتیاج ندارید و به جای آن صندوق سرمایه گذاری مشترک خریداری می کنید و کارگزاری ها به جای شما کار معاملات را انجام می دهند. این زمانی است که شما واقعا زمان کافی برای انجام معاملات را ندارید یا اینکه مبتدی هستید و می خواهید ابتدا سرمایه گذاری را آغاز کنید تا زمانی که خودتان مهارت کافی به دست آورید.

در ادامه روش مستقیم را شرح خواهیم داد:

برای آغاز فعالیت در بورس، باید یک کد بورسی داشته باشید. این کد مانند کد ملی شماست و فقط یک بار برای همواره به شما تعلق می گیرد.

برای دریافت کد بورسی باید در یکی از کارگزاری های خوشنام و معتبر حساب باز کنید و اطلاعات تان را در سامانه سجام (مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت کنید.

فرایند ثبت نام در همه کارگزاری ها مشابه است و فقط تفاوت های کوچکی ممکن است در آنها وجود داشته باشد؛ برای مثال، اگر می خواهید در کارگزاری مفید حساب داشته باشید، باید در سامانه سجام به شکل جداگانه ثبت نام کنید؛ اما در کارگزاری مطلع از همان ابتدا اطلاعات را وارد می کنید و این داده ها به شکل اتوماتیک در سجام ثبت خواهند شد.

حالا فرض کنیم شما کارگزاری مفید را انتخاب نموده اید و می خواهید در آن حساب باز کنید. قبل از ورود به سایت کارگزاری، وارد سجام شوید.

1. در مرورگرتان کلمه سجام را جستجو کنید یا آدرس sejam.ir را تایپ کنید و وارد سامانه شوید.

2. روی دکمه ثبت نام در سجام کلیک کنید.

3. شماره تلفن تان را وارد کنید. این شماره باید در دسترستان باشد، چون پیامک تأیید را به همین شماره خواهند فرستاد. کد امنیتی را وارد کنید و منتظر پیامک حاوی کد تأیید بمانید.

4. پس از واردکردن کد تأیید، به صفحه دیگری راهنمایی خواهید شد. در اینجا کد ملی خودتان را وارد کنید و در قسمت نوع مشتری، حقیقی یا حقوقی بودن خودتان را معین کنید. اگر برای خودتان به صورت فردی دارید ثبت نام می کنید، حقیقی هستید.

5. در این مرحله به عنوان کارمزد، باید مبلغ 10هزار تومان بپردازید. از بین درگاه های پرداختی که در صفحه می بینید، یکی را انتخاب کنید و با واردکردن اطلاعات کارت بانکی تان، مبلغ کارمزد را بپردازید. وقتی در پایان روی دکمه پرداخت کلیک می کنید، فاکتور پرداخت برایتان ارسال می گردد. درصورت تمایل می توانید از این فاکتور، اسکرین شات یا پرینت بگیرید. حالا می توانید اطلاعات اصلی را وارد کنید.

6. این مرحله شامل چند بخش است:

  • اطلاعات هویتی

شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، جنسیت، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه، محل صدور شناسنامه، محل تولد و تاریخ تولد شما.

  • اطلاعات ارتباطی

شامل کشور، استان، شهر، بخش، آدرس کامل محل سکونت، شماره تلفن ثابت، کدپستی و شماره تلفن اضطراری شما.

  • اطلاعات شغلی

شامل عنوان شغل و سِمَت شما، تاریخ آغاز به کار و اطلاعات مربوط به شرکت یا محل کارتان (نام، نشانی، کدپستی، ایمیل و آدرس سایت شرکت، همچنین شماره تلفن و دورنگار آن).

  • اطلاعات اقتصادی

شامل میزان آشنایی شما با مفاهیم اقتصادی و سرمایه گذاری در اوراق بهادار (که می توانید از بخش کشویی آن کم، متوسط یا حرفه ای را انتخاب کنید)، ارزش روز دارایی هایی که مالک آنها هستید (به شکل تقریبی)، متوسط درآمد ماهیانه از همه منابع و مشاغلی که دارید، پیش بینی سطح ارزش ریالی معاملات خودتان در بازار سرمایه طی یک سال پس از آغاز (این هم چند گزینه دارد: مثلا کمتر از 250 میلیون ریال).

  • اطلاعات حساب بانکی

شامل شماره حساب، نوع حساب، شهر، شعبه و کد شعبه بانک، شماره شبای کارت بانکی تان. (شماره شبا را می توانید از بانکِ خودتان بگیرید یا به صورت آنلاین محاسبه کنید).

نکته: این اطلاعات قابل ویرایش هستند. بنابراین اگر احتیاجی به تغییر وجود داشت بعدها می توانید آنها را اصلاح کنید.

7. پس از واردکردن و تأیید اطلاعات، پیغامی از طرف سامانه دریافت می کنید که می گوید ظرف 24 ساعت آینده یک کد 10 رقمی برایتان پیامک خواهد شد. باتوجه به حجم بالای ثبت نام نمایندگان، ممکن است سامانه کمی با مشکل روبرو گردد. اگر در این مدت پیامک را دریافت نکردید، وارد سامانه شوید و دکمه بازیابی کد پیگیری را بزنید. اگر فرایند ثبت نام را درست انجام داده باشید، این کد 10 رقمی را در سامانه خواهید یافت.

حالا می توانید در کارگزاری افتتاح حساب کنید.

8. وارد بخش ثبت نام کارگزاری مفید (یا هر کارگزاری معتبر دیگری) شوید و روی دکمه افتتاح حساب کلیک کنید.

9. شماره تلفن خودتان را وارد کنید. کد تأیید پیامک شده را در بخش مربوطه وارد کنید.

10. در صفحه جدید، کد ملی، نام و نام خانوادگی و گذرواژه را باید وارد کنید. گذرواژه باید 8 کاراکتر شامل حروف کوچک و عظیم انگلیسی و اعداد باشد. آن را در جایی امن یادداشت کنید.

11. حالا روی ایجاد حساب کلیک کنید. کارگزاری پیامکی شامل نام و نشانی نزدیک ترین شعب و دفاتر پیشخوان دولتی موردتأیید خودش را برایتان ارسال می نماید. با داشتن اصل شناسنامه، اصل کارت ملی و کد 10 رقمی ای که از سجام دریافت نموده اید به این دفاتر مراجعه کنید تا احراز هویت را برایتان انجام دهند. پس از تکمیل فرایند ثبت نام، کد بورسی به شما تعلق می گیرد. با داشتن این کد می توانید در بازار بورس فعالیت کنید و معاملات تان را انجام دهید.

نکته: به دلیل شرایط همه گیری ناشی از ویروس کووید- 19 و لزوم فاصله گذاری اجتماعی، سازمان بورس اعلام نموده است که به زودی و طی همین هفته، شیوه و سازوکار احراز هویت غیرحضوری را به وسیله سامانه سجام به اطلاع مشتریان می رساند. به این ترتیب می توانید این مرحله را هم بدون حضور در دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری انجام دهید و پس از ثبت اطلاعات شخصی (مشابه اطلاعاتی که در سجام وارد کردید) و مدارک احراز هویت در سایت کارگزاری، کد خودتان را دریافت کنید.

منبع: مجله شنبه
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1045

به "سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید