سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران

به گزارش کتاب ارزان، هیچ چیز به اندازه طبیعت نمی تواند انرژی از دست رفته و مورد احتیاج برای ادامه زندگی را در کشاکش زندگی مدرن و پر سرعت امروز برگرداند. خوشبختانه در ایران که کشوری چهار فصل است، برای استفاده از موهبت طبیعت کافی است از جاده ها گذشت تا به راحتی به خطه سرسبز شمال کشور یعنی گیلان و سفر به بهشت ایران دسترسی داشت. در ادامه مطلب بخشی از جاذبه های گردشگری روستای ماسوله در شهر فومن، دیدنی های ییلاق اولسبلنگاه در ماسال و جاذبه های گردشگری رشت آورده شده تا به عنوان راهنمای سفر به ماسوله، سفر به رشت و گشت و گذار در منطقه اولسبلنگاه به طور خلاصه در دسترس باشد.

سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

اولسبلنگاه، بالاتر از ابرها

عکس های زیادی از مراتع سرسبز اولسبلنگاه در ارتفاعات ماسال وجود دارد که هر کسی را مشتاق سفر به اولسبنگاه و گشت و گذار در طبیعت آن می نماید. برای دسترسی به ییلاقات اولسبلنگاه کافی است که شهر ماسال را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرد. در طول سفر به ماسال فرصت تجربه طبیعتگردی بکر دیگری هم برای مسافران وجود دارد، تجربه سفر در فراز ابرها و میان ییلاقات اولسبلنگاه. برای رسیدن به اولسبلنگاه از شهر ماسال باید از جاده گیلوان گذشت. در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا می توان یکی از همان عکس هایی که آسمان به جای زمین به ابرها می رسد را ثبت کرد.

جاذبه های طبیعی اولسبلنگاه؛ اسب های وحشی در چمنزارهای مخملی

چمنزارهای مخملی و جنگل های دست نخورده تنها جاذبه های گردشگری اولسبلنگاه نیستند. در این منطقه علاوه بر اسب های اهلی که اهالی روستا از آنها استفاده می نمایند، اسب های وحشی هم زندگی می نمایند و آزادانه در مراتع و دشت ها می دوند. بکر بودن زندگی در اولسبلنگاه با نبودن آب شهری، گاز لوله کشی و برق تشدید می شود، سبک زندگی ای که اهالی سال هاست آن را حفظ نموده اند. در اولسبلنگاه بیشتر برای روشنایی از موتور برق استفاده می نمایند و تا بعد از نیمه شب چراغ ها روشن است، اما بعد از خاموشی می توان از آسمان پاک و پر ستاره اولسبلنگاه لذت برد.

سفر به ماسوله؛ پیاده روی روی سقف خانه ها

میان اهالی سفر، سفر به ماسوله آنقدر بدیهی و رایج است که به جای پرسش تا حالا ماسوله رفتی از هم می پرسند آخرین بار کی ماسوله بودی؟. روستایی که حالا شهر صدایش می نمایند و با خانه های پلکانی، شمعدانی، بوی نان و زنانی با لباس های گلدار محلی شناخته می شود، زنانی که انگار با بقیه زن ها فرق دارند، چون گل های پیراهن شان هیچ وقت پژمرده نمی شود. برای سفر به ماسوله اگر ابتدا باید راهی فومن شد و به وسیله جاده مستقیم ماسوله به شهر شمعدانی ها رسید. فاصله ماسوله تا فومن حدود 34 کیلومتر است و با کمتر از یک ساعت رانندگی می توان به ماسوله رسید. می گویند سهراب سپهری در سفری که به ماسوله داشت بعد از نوشیدن چای و استراحت در مغازه حاج محمود خمیرگیر با قلم و جوهر این دست نوشته را از خود به یادگار گذاشت: به ماسوله آمدیم که از ماسوله بنویسیم، ماسوله را نمی شود نوشت، ماسوله را باید دید و به تماشای آن همه خانه که به پهنه سبز کوه نشسته است ایستاد، در ماسوله زندگی باید کرد، نقاشی باید کرد، فیلم باید ساخت، شعر باید گفت. حالا هرچند به قول سهراب ماسوله را نمی شود نوشت، اما شاید این نوشته ها بهانه سفر به ماسوله ای شوند که باید دید.

جاذبه های طبیعی ماسوله

ماسوله هم برای آن ها که به طبیعت گردی و ماندن در دامان طبیعت علاقه دارند مقصد سفر است، هم آنها که دلیل سفرشان معماری و تاریخ است، چرا که معماری پلکانی این شهر که شهرت جهانی هم دارد، یکی از شاخصه های معماری است. معماری ای که با توجه به توپوگرافی این منطقه کوهستانی موجب شده بام خانه ها، حیاط همسایه باشد، همزیستی که از مسالمت با زمین به مسالمت با انسان ها سرایت نموده. علاوه بر این هیچ ساخت و سازی جز ساخت و ساز بومی در این منطقه رخ نداده و از این جهت خانه های این شهر خود به جاذبه تاریخی ماسوله شهر تبدیل شده اند. خانه هایی از چوب و سنگ و خشت، با متراژهای پایین و معمولا دو طبقه. جاذبه های دیدنی ماسوله اما به تاریخ و معماری ختم نمی شود. آبشارها، جنگل ها، کوهستان های مرتفع، رودخانه ها و... از دیگر جاذبه های گردشگری و جاذبه های طبیعی ماسوله هستند که طبیعت گردان را به این منطقه می کشانند. بیشتر جاذبه های طبیعی در ماسوله را میان طبیعت پارک جنگلی ماسوله می توان دید. آبشارهای ماسوله رودخان، لارچشمه، کوشم و تریشوم از جمله معروف ترین جاذبه های طبیعی ماسوله هستند.

سفر به رشت؛ به وقت شهر باران

شهر رشت بزرگترین جمع گیلکی ها را در خود جا داده، همان لهجه شیرین و معروف شخصیت های فیلم ها و سریال هایی که در شمال کشور و مخصوصا گیلان فیلم برداری و ساخته می شود و برخلاف مردم اولسبلنگاه و ماسوله که به زبان تالشی صحبت می نمایند. روزهای بارانی و باران های تمام نشدنی شهر رشت، این شهر را با نام شهر باران شهره نموده است. سفر به رشت می تواند زیباترین خاطرات را برای شما به جا بگذارد.

بازار رشت، کارگاه آشپزسازی

حتی آنها که علاقه ای به خرید و آشپزی ندارند، در بازار رشت، این جاذبه گردشگری زنده و محجوب، هوای هر دو به سرشان می زند، بس که مواد غذایی تر و تازه اند هم آدم را به فکر خرید می اندازند و هم هزار ایده نو برای آشپزی به ذهن می آید. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، مدرسه شاپور، مسجد صفی شهر رشت که به زمان صفویه بازمی شود، میدان شهرداری، برج ساعت، موزه پست و... تنها بخشی از جاذبه های گردشگری شهر رشت هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 572

به "سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به ماسوله، رشت، اولسبلنگاه؛ سفر به سرزمین ابر و باران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید