شهرستانی در جنوب آذربایجان شرقی که از آب و هوای مطبوعی برخوردار است

به گزارش کتاب ارزان، خبرنگاران/ این خبر پیرامون شهرستانی در جنوب آذربایجان شرقی که از آب و هوای مطبوعی برخوردار است، برای شما نگارش شد.

شهرستانی در جنوب آذربایجان شرقی که از آب و هوای مطبوعی برخوردار است

تاریخچه میانه

گفته می گردد نام اصلی شهرستان میانه، میانج به معنای واسطه میان دو شهر بوده است. بنابر تعبیری دیگر، نام میانه از مایانا یا میانا گرفته شده است. این نام از دو آوای مای و آنا تشکیل شده که ترکیب این دو آوا به معنای ماد بزرگ یا ماد مادر است.

آب و هوای میانه

شهرستان میانه درست در جنوب استان آذربایجان شرقی واقع شده است و از جنوب به زنجان، از شمال به سراب، از شمال غربی به بستان آباد، از غرب به هشترود، از شرق به خلخال و از شمال شرق به اردبیل می رسد. دمای هوای این شهرستان بطور میانگین 3 الی 15 درجه سانتیگراد است و همین آب و هوای منحصر بفرد باعث شده تا 40 نوع گیاه خودرو در خاک این شهرستان رشد کند. این گیاه های ترشک، ریواس، نعناع کوهی و خاکشیر هستند.

سوغات میانه هم شامل خوراکی ها و صنایع دستی سنتی می گردد؛ فطیر، برنج، لبنیات، عسل و جارو، گلیم و قالی های میانه. البته یکی از خوراک های دلچسب هم که در سفر به میانه باید حتما بچشید، آبگوشت بامیه است.

مکان های دیدنی میانه

پل شهرچای

پل شهرچای در راستا رودخانه شهرچای در روستای تازه کند ساخته شده است. این پل با 260 متر طول از طولانی ترین پل های آذربایجان شرقی است که در شهر میانه واقع شده است. این پل 23 دهانه گنبدی دارد. کتیبه ای در بدنه پل وجود ندارد و به همین علت سال ساخت پل معین نیست، اما با شباهتی که به سی و سه پل اصفهان دارد، ممکن است متعلق به دوره صفویه باشد.

مسجد سنگی شهرستان میانه

مسجد سنگی ترک از مهمترین آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در شهر میانه واقع شده است. تمام قسمت های نمای بیرونی مسجد از سنگ ساخته شده است. معماری داخل مسجد اثری شگفت انگیز از معماری اسلامی است. نقش ها، کتیبه ها و آجر های قرمزرنگ مسجد نمایی خیره کننده دارند. با توجه به کتیبه هایی که در دیوار های مسجد وجود دارد، این بنا در دوران صفویه و قاجار بازسازی شد. این مسجد در سال 1348 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

قبر امامزاده محمد

در فهرست جا های دیدنی میانه، امامزاده ای در روستای کندوان واقع شده که با میانه 35 کیلومتر فاصله دارد. در میان اهالی این منطقه، امامزاده اسماعیل، پسر این امامزاده شناخته می گردد. امامزاده های دیگری هم در حوالی امامزاده محمد وجود دارند که این امامزاده ها در روستا هایی مانند روستا های برزلیق، صومعه، کلاله، حسن آباد، ترکمانچای، گاوینه رود و دمیرچی شناسایی شدند.

قیز کورپوسی (پل دختر)

قیز کورپوسی یا پل دختر، پلی بزرگ در دامنه شرقی قافلانکوه و در فاصله 20 کیلومتری شهر میانه و روی رودخانه قزل اوزون ساخته شده است. پایه های آجری این پل بزرگ دارای 3 دهانه است که بر روی آب راهی سنگی واقع شده است. نوشته هایی به خط نسخ و نستعلیق و کوفی بر قسمت هایی از این پل وجود داشته که تاریخ تعمیر و نوسازی آن را نشان می دهد، اما هنوز تاریخ احداث این پل شناسایی نشده است.

آبشار بلوکان

یکی از منطقه ها بسیار خرم و سرسبز شهرستان میانه، آبشار بلوکان است. این آبشار ارتفاعی برابر با 10 متر دارد. این آبشار پس از عبور از راستا پرپیچ و خم دره بلوکان و سیراب کردن مزارع کشاورزی پایین دست، راه خود را به رودخانه چای باز می نماید و در نهایت با پیوستن به قزل اوزون به ملاقات دریای خزر می رود.

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1400 بروزرسانی: 24 شهریور 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1824

به "شهرستانی در جنوب آذربایجان شرقی که از آب و هوای مطبوعی برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرستانی در جنوب آذربایجان شرقی که از آب و هوای مطبوعی برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید