طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن

به گزارش کتاب ارزان، قبلا در مقاله گلوتن چیست مفصل با هم گپ زدیم، از این برایتان گفتیم که گلوتن یک ترکیب پروتئینی است که در گندم و جو و باقی غلات و غذاهای خوشمزه زندگی می نماید! بدن برخی از ما به آن واکنش نشان می دهد و این یعنی مسائل گوارشی و آلرژی و سلیاک و… شاید با 2 کلمه گندم و جو متوجه عمق فاجعه نشده باشید! پس بگذارید به شما یادآوری کنم که حذف گندم و جو یعنی حذف تمام شیرینی ها، کیک ها، نان ها، ماکارونی، پیتزا و… خب حالا مثل اینکه داستان جالب شد! این چالش یعنی شما مجبورید رژیم بدون گلوتن بگیرید، بنظرتان دنیای بدون گلوتن چه مزه ای دارد؟ ما به شما قول می دهیم که خوشمزه و رنگارنگ است! چون در سلینو کاله اول با تجهیزات و آزمایشگاه های مجهز محصولات بدون گلوتن فراوری کردیم و حالا بخش دستورهای آشپزی بدون گلوتن را برایتان راه انداختیم. برای اثبات این ادعا هم، امروز می خواهیم به یاری آرد بدون گلوتن برویم به دنیای خوشمزه شیرینی های بدون گلوتن. با طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن در خدمت شما هستیم.

طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن

مواد لازم برای تهیه پیراشکی بدون گلوتن

  • آرد بدون گلوتن نیم کیلوگرم حدود پنج پیمانه
  • خمیر مایه فوری (حدود 7 گرم) یک قاشق سوپ خوری
  • شکر یک سوم پیمانه یا حدود 40 گرم
  • آب ولرم یک چهارم پیمانه
  • شیر یک پیمانه
  • تخم مرغ دو عدد
  • روغن مایع یا کره یک چهارم پیمانه
  • وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
  • نمک به مقدار یک نوک انگشت
  • کرم پاتیسر یک پیمانه

طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن

مرحله اول

همان طور که در فوت و فن های مقاله قبلی گفتیم اگر دستور آشپزی شما کره داشت سریع دست به کار شوید و قبل از آغاز هر کاری کره را در دمای محیط قرار دهید تا نرم گردد، اگر برای نرم شدن کره عجله دارید آن را به قطعات کوچکتر برش بدهید.

مرحله دوم

دومین قدم برای طرز تهیه پیراشکی عمل آوردن خمیر مایه است. اگر تا حالا با خمیر مایه کار نکردید باید بگوییم که هیچ کار سختی نیست، این ماده ریز مثل فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه عمل می نماید! یعنی همین 7 گرم به شیرینی و نان های خمیری، یک بافت و ظاهر فوق العاده می دهد. برای عمل آوردن آن یک قاشق از شکر را با آب ولرم مخلوط کنید. حالا خمیر مایه را روی آب بپاشید و فقط یک دور هم بزنید و بعد ظرف را در جایی گرم و تاریک قرار دهید. بعد از چند دقیقه خمیر مایه روی آب حالت کف پیدا نموده و بوی خاص خمیر مانند از آن حس می گردد.

مرحله سوم

در زمان آماده شدن خمیر مایه سراغ بقیه مواد بروید (چون خمیر مایه ای که عمل آمده نباید مدت زیادی باقی بماند و ضروری است نهایتا تا 10 دقیقه بعد از عمل آمدن مصرف گردد.) برای آغاز اول تخم مرغ ها را در ظرفی گود بشکنید و کره یا روغن مایع را به آن ها اضافه کنید.

مرحله چهارم

در ادامه شکر و وانیل را به مواد بالا اضافه کنید. بالاخره نوبت به شیر ولرم رسید، شیر را هم اضافه نموده و همه مواد شیرینی بدون گلوتن مان را با یک همزن دستی به خوبی مخلوط کنید تا یکنواخت شوند. خمیر مایه عمل آمده را به مواد اضافه کنید.

مرحله پنجم

در این مرحله آرد بدون گلوتن را با نمک مخلوط نموده و از الک رد کنید، حالا نصف پیمانه از آن را جدا کنید و بقیه آرد را در دو مرحله به مواد اضافه کنید.

مرحله ششم

با یک قاشق چوبی مخلوط را هم بزنید تا آرد بدون گلوتن با بقیه مواد یکدست شده و به خوردشان برود.

مرحله هفتم

در این مرحله احتمالا به جایی رسیدید که مواد سفت شده و هم زدن سخت! آفرین راه را درست آمدید! حالا باید قاشق را کنار بگذارید و با دست آغاز کنید به ورز دادن خمیر! این مرحله یک قانون ساده دارد، وقتی مواد را ورز می دهید اگر خمیر به دستتان می چسبد چند قاشق از آردی که کنار گذاشته بودید را به خمیر اضافه کنید. ولی حواستان باشد که در این کار زیاده روی نکنید. چون اگر بیش از احتیاج خمیر آرد به خوردش بدهید پیراشکی ما سفت می گردد و آن لطافتی که می خواهیم را نخواهد داشت.

خمیر را حدودا 10 الی 15 دقیقه ورز بدهید، تسلیم نشوید! این ورز دادن یاری زیادی به بافت پیراشکی می نماید.

مرحله هشتم

حالا یک کاسه برداشته و آن را با کمی روغن چرب کنید. خمیر را داخل کاسه قرار دهید و روی آن را با محافظ غذا (یا نایلون) بپوشانید. یک پارچه یا حوله روی کاسه بکشید و حدود 1 ساعت در یک جای گرم از آشپرخانه قرار دهید تا حجمش 2 برابر گردد.

الان دیگر خمیرمان حسابی حجم پیدا نموده، نرم و لطیف شده، و آماده شده برای چانه گیری. با چند ضربه دست پف خمیر را بگیرید و چانه هایی به مقدار نارنگی از آن جدا کنید، چانه های جدا شده را کنار هم بچینید و دوباره به مدت 30 دقیقه استراحت دهید.

مرحله نهم

رسیدیم به مرحله سرخ کردن خمیر. همان طور که می دانید پیراشکی احتیاج به فر ندارد و در روغن سرخ می گردد. یک شیرجوش یا ظرفی کوچک برداشته و مقدار زیادی روغن در آن بریزید، اجازه دهید تا روغن داغ شده و خمیر ها را یکی یکی سرخ کنید.

نکته سرخ کردن این است که پیراشکی ها را با حرارت کم سرخ کنید، وگرنه روی پیراشکی می سوزد و داخل آن خمیری باقی می ماند.

مرحله دهم

وقتی یک طرف پیراشکی سرخ شد آن را برگردانید تا طرف دیگر هم خوب سرخ گردد، بعد شیرینی بدون گلوتن خوشمزه مان را روی دستمال آشپزخانه بچینید تا روغن اضافی اش گرفته گردد.

اگر دلتان پیراشکی کرمدار می خواهد از بغل به یاری چاقو یک سوراخ روی پیراشکی ایجاد کنید و با قیف کرم را داخل آن تزریق کنید. اگر که نه، ما در ادامه مقاله روش های ساده و مجذوب کننده تزئین پیراشکی را برایتان می گوییم.

فوت های کوزه گری طرز تهیه پیراشکی

  • با رعایت دستور تهیه و نکات زیر، به شما قول می دهیم پیراشکی بدون گلوتن ما چندین برابر از پیراشکی های بیرونی لذیذتر گردد.
  • برای اینکه خمیرتان زودتر ور بیاید می توانید آن را در نزدیکی شوفاژ یا بخاری قرار دهید.
  • اگر دلتان پیراشکی شکری می خواهد شکر اضافه ممکن است گلویتان را اذیت کند، به همین علت، کمی از همان شکری که در مواد ذکر شده بود را جدا کنید و پیراشکی داغ را روی آن بغلتانید.

تزیین پیراشکی

برای طرز تهیه پیراشکی فقط قسمت طعم و مزه آن مهم نیست، تزئینات مجذوب کننده روی آن یک رشته هنری جداگانه ای است برای خودش! تماشا پیراشکی های رنگارنگ در قفسه نان فروشی ها مجذوب کننده نیست؟ چند پیشنهاد تزئینی مجذوب کننده را اینجا برایتان آماده کردیم:

همانطور که گفتیم یکی از راه های رایج برای تزئین پیراشکی غلطاندن سطح آن روی شکر است.

آغشته کردن سطح پیراشکی به شکلات هم مزه و هم ظاهر فوق العاده ای به آن می دهد.

روش مجذوب کننده بعدی تزریق مارمالاد در پیراشکی است.

تزیین پیراشکی با گردوی خرد شده، پودر پسته و دراژه و سس شکلات سوربن هم عالی به نظر می رسد.

شیرینی لذیذ بدون گلوتن ما حاضر است

مقاومت در برابر پیراشکی های گرم و هوس انگیز ویترین واقعا سخت است! اما با طرز تهیه پیراشکی امروز هم می توانید شیرینی خوشمزه و سالم خانگی خود را داشته باشید، و هم از پخت و تزئین پیراشکی اختصاصی خودتان لذت ببرید. برای تهیه آرد بدون گلوتن به مراکز فروش سلینو کاله در سراسر کشور مراجعه کنید و در نهایت با سلامتی کامل شیرینی بدون گلوتن تان را نوش جان کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 14 شهریور 1401 بروزرسانی: 14 شهریور 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2161

به "طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پیراشکی بدون گلوتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید