فوت و فن تمیز کردن انواع لوسترها

به گزارش کتاب ارزان، لوستر ها بخش مهمی از زیبایی خانه ها هستند، ولی تمیز کردن لوسترها، همواره یکی از چالش های خانه تکانی عید است. با توجه به انواع مختلف لوسترها، بهتر است هنگام خرید طریقه مناسب تمیز کردن لوستر ها را از فروشنده بپرسید. از طرف دیگر گردگیری مدام لوسترها، باعث می گردد که در طولانی مدت نیازی به شستشوی جدی نداشته باشند و کیفیت آن ها نیز حفظ می گردد. در ادامه نحوه تمیز کردن متداول ترین انواع لوستر ها را مرور می کنیم.

فوت و فن تمیز کردن انواع لوسترها

تمیز کردن لوستر کریستال

تمیز کردن لوستر های کریستال، فارق از دردسر ها و زمانی که می گیرد، اما نتیجه آن در چندیدن برابر شدن نمای خانه هنگام خانه تکانی در خور توجه خواهد بود. از این رو باز کردن قطعات و شستن هر یک از کریستال ها، شما را برای چند ماه راحت خواهد نمود.

اگر می خواهید که برای تمیز کردن لوستر قطعات و کریستال های آن را جدا کنید، پس حتماً به یاد داشته باشید که از لوستر کریستال یک تصویر یا ویدئو تهیه کنید تا بعداً برای اتصال هر یک از قطعات مسئله ای نداشته باشید.

بعلاوه حتماً یک پارچه و یا پتو بر روی زمین پهن کنید و سپس تکه های لوستر را از هم جدا کنید تا مانع از شکستگی و خط وخش کریستال ها گردد.

به مایع شوینده مورد استفاده برای شستشوی لوستر توجه کنید و سعی کنید که از برترین مواد استفاده کنید. چرا که استفاده از شوینده های قوی برای این لوستر ها حتما به گوی ها و کریستال لوستر شما آسیب وارد می نماید و باعث می گردد که کریستال ها به مرور، جلا و درخشندگی خود را از دست بدهند.

برای تمیز کردن لوستر کریستال به صورت زیر پیش روید:

ابتدا برق لوستر را قطع و سپس بعد از خنک شدن، لامپ ها را جدا و به وسیله پارچه تمیز گردوغبار آن را پاک کنید.

حالا گوی های کریستالی را از روی لوستر دربیاورید و با آب گرم و مایع ظرفشویی با مواد شوینده مخصوص شستشو دهید.

اگر لوستر با همین مایع شستشو کامل تمیز نشد، می توانید با آب و سرکه دوباره گوی های کریستال را تمیز کنید. دقت کنید که مقدار سرکه باید از آب کمتر باشد.

پس از انجام این مراحل و خشک شدن کریستال ها، باید به نصب لوستر بپردازید.

تمیز کردن لوستر کریستال بدون جداسازی

برای تمیز کردن لوستر کریستال بدون پایین آوردن آن، از مراحل زیر پیروی کنید:

1. یک پتو یا یک پارچه تمیز زیر لوستر پهن کنید تا در صورت افتادن یکی از قطعات، مانع از شکستن آن ها گردد.

2. چراغ ها را خاموش کنید تا از خطرات احتمالی جلوگیری نمایید. در کنار دست خود یک منبع نور جایگزین کنید تا دید کافی داشته باشید.

3. محلولی از ایزو پروپیل الکل و آب مقطر با نسبت یک به چهار درست کنید.

4. یک دستکش نخی بپوشید تا اثر انگشت شما روی کریستال های لوستر باقی نماند.

5. از یک نردبان، صندلی یا چهار پایه استفاده کنید تا دسترسی بهتری به لوستر داشته باشید.

6. محلول ایزو پروپیل الکل و آب مقطر را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید. بهتر است از دستمال های بدون پرز مثل پارچه های میکرو فایبر استفاده نمایید. بعلاوه به هیچ عنوان محلول را به صورت مستقیم روی لوستر اسپری نکنید. این کار باعث ایجاد لکه روی کریستال ها می گردد.

7. قطعات کریستالی را به آرامی با پارچه مرطوب پاک کنید. سپس برای جلوگیری از ایجاد لکه روی کریستال های لوستر، بلافاصله آن را با یک دستمال خشک و بدون پرز پاک کنید.

تمیز کردن لوستر برنزی

همواره این نکته را در خصوص اینکه لوستر برنزی را چگونه تمیز کنیم به یاد داشته باشید که به علت جنس خاص برنز و شرایط خاص آن معمولاً روش تمیز کردن لوستر برنز با سایر لوستر ها کاملا متفاوت می باشد. علت این امر نیز به خاطر سایه روشن روی برنز و لاک بی رنگ آن می باشد که اگر در حین شستشو از بین برود باعث کدر و مات شدن سطح برنزی آن خواهد شد.

در واقع به علت استفاده از روش سیاه قلم در لوستر های برنزی و به جهت ایجاد ماندگاری بیشتر برای سیاه قلم، لاک بدون رنگ و براقی را بر روی آن می زنند که باعث افزایش دوام براقی برنز گردد. به همین علت استفاده از مواد شوینده نامناسب باعث از بین رفتن سیاه قلم و لاک براق شده و پس از تمیز کردن لوستر برنز شاهد کدر شدن آن خواهید بود.

برای این که لوستر برنزی را طوری پاک کنیم تا ضمن حفظ براقی و درخشندگی کاملا تمیز شوند؛ باید روش های درستی را انجام دهید.

معمولاً استفاده از صابون یک راه حل ساده و آسان برای پاسخ این سوال که لوستر برنزی را چگونه تمیز کنیم می باشد.

می توانید با کف صابون و دستمال نرم گردوغبار و کثیفی لوستر را رفع نموده و تمیز کردن آن را تکمیل کنید. بعلاوه باید علاوه بر احتیاط در زمان تمیز کردن لوستر برنز، به شفافیت و درخشندگی آن نیز توجه داشته باشید.

تمیز کردن لوستر طلایی

حتما می دانید که تمیز کردن لوستر طلایی نیز حساسیت ها و ریزه کاری های خودش را دارد. استفاده از مواد جلادهنده مناسب برای این نوع لوستر ها نیز به عنوان اولین اصل باید مدنظر قرار گیرد.

برای انجام صحیح تمیز کردن لوستر طلایی مراحل زیر را در پیش ببرید:

1. جهت حفظ نظافت منزل اول یک پارچه بزرگ بر روی زمین بیندازید تا کثیفی و گردوغبار لوستر، فرش یا کفپوش شما را کثیف نکند.

2. سپس هم می توانید از مایع های شوینده مناسب برای تمیز کردن لوستر طلایی استفاده کنید و هم از مواد شستشوی خانگی استفاده کنید.

3. برای این کار می توانید یک سوم الکل و دوسوم آب را در ظرفی بریزید. سپس یک پارچه نرم را در ظرف آب مرطوب کنید و پاک کردن گردوغبار بپردازید. این محلول خانگی و وجود الکل باعث درخشندگی و براقی لوستر های طلایی شما می گردد.

4. پس از انجام این مراحل باید اجازه دهید تا لوستر کاملا خشک گردد و سپس آن را روشن کنید.

تمیز کردن لوستر برنجی

قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که اگر لوستر برنجی خود را به طور مرتب با یک پارچه خشک، گردگیری کنید، احتمالا این کار باعث می گردد لوستر های برنزی تازه، به تمیز کاری عمیق احتیاج پیدا ننمایند. اما اگر لوستر برنجی شما خیلی قدیمی یا کثیف است، باید اول آن را کاملا و به صورت عمیق تمیز کنید، سپس گردگیری آن را به صورت مرتب و دائمی انجام دهید.

برای تمیز کردن لوستر های برنجی، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. قبل از تمیز کردن لوستر برنجی، ابتدا برق را از جعبه فیوز مرکزی قطع کنید.

2. برای تمیز کردن لوستر برنجی، ابتدا باید آن را از سقف جدا کنید. برای این کار پیچ های صفحه فلزی متصل به سقف (که سوراخ سقف را پوشانده است)، باز کنید و آن را بیرون بیاورید. درپوش های پیچی پلاستیکی که سیم کشی لوستر و خانه را به هم وصل می نمایند، بردارید. دقت کنید که به سیم کشی بدون پوشش دست نزنید. یک بار دیگر مدار را با تماس بین ابزار میزان گیری ولتاژ یا ولت متر و سیم های لخت آزمایش کنید.

اگر ابزار به شما مقداری ولتاژ را نشان می دهد، دوباره به سراغ کنتور و یا جعبه فیوز مرکزی بروید و مطمئن شوید که برق کاملا قطع شده است. اما اگر ابزار نشان می دهد که برق کاملا قطع است، سیم ها را جدا کنید. میله ای که لوستر را به جعبه برقی متصل می نماید، باز کنید. لوستر را به آرامی پایین بیاورید. بسته به میزان لوستر، ممکن است برای پایین آوردن آن به یاری احتیاج داشته باشید، بنابراین از قبل بخواهید که یکی از اعضای خانواده در حین کار، همراهتان باشد.

3. لامپ ها را از لوستر جدا کنید. سوکت های لامپ را با پلاستیک بپوشانید و پلاستیک را محکم ببندید تا هنگام تمیز کردن لوستر برنجی، آب وارد سوکت ها نگردد. سپس لوستر را به محلی با تهویه مناسب منتقل کنید.

4. برای تمیز کردن لوستر برنجی کثیف، از محلول مایع ظرفشویی و آب گرم استفاده کنید. محلول را با یک دستمال نرم روی سطح لوستر پخش کنید و پس از شست و شو، با دستمالی تمیز آن را پاک کنید.

5. پس از شست و شو، لوستر برنجی را کاملا خشک کنید.

6. پس از شست و شوی اولیه، نوبت به تمیز کردن لوستر برنجی به صورت عمیق می رسد. یک پارچه نرم را در سرکه داغ خیس کنید و آن را در مقداری نمک فرو کنید. لوستر برنجی را با این دستمال آنقدر بکشید تا کاملا تمیز گردد. ممکن است مجبور شوید این کار را چندین بار انجام دهید. سپس محلول سرکه و نمک را با آب گرم و صابون کاملا از سطح برنجی بشویید. محلول آب و صابون را از لوستر بشویید و لوستر را کاملا خشک کنید.

اگر قطعات لوستر قابل جدا شدن و باز شدن هستند، می توانید از این روش استفاده کنید: یک قاشق غذاخوری نمک و یک لیوان سرکه را در یک قابلمه عمیق با آب مخلوط کنید. قسمتی از لوستر برنجی که جدا نموده اید را داخل قابلمه قرار دهید. گاز را روشن کنید و اجازه دهید مخلوط به جوش برسد. بگذارید مخلوط آنقدر بجوشد تا سطح برنج کاملا تمیز گردد. سپس قطعه لوستر را از قابلمه بیرون بیاورید (البته این قطعه داغ خواهد بود و باید احتیاط کنید)، بگذارید فلز خنک گردد و در پایان آن را با آب بشویید.

7. اگر پس از تمیز کردن لوستر برنجی، لوستر هنوز احتیاج به لکه گیری دارد، اول تعیین کنید که لوستر از برنج خالص است یا برنج با روکش فلزی. برای این کار از یک آهن ربا استفاده کنید. آهنربا به برنج با روکش فلزی می چسبد، اما به برنج خالص خیر. برای از بین بردن لکه های لوستر برنجی با روکش فلزی، از سیم استفاده کنید، چون این لکه ها در واقع زنگ زدگی هستند. سپس می توانید آن را مجددا اندود نموده یا رنگ آمیزی کنید. برای پاک کردن لکه های لوستر برنجی خالص از یک پاک نماینده خانگی مخصوص برنج استفاده کنید.

8. لوستر را طبق همان فرایندی که برای باز کردن آن انجام دادید، مجددا در جای خود نصب کنید.

تمیز کردن لوستر های چوبی

برای تمیز کردن و جلای لوستر های چوبی می توانید از جلا دهنده های مخصوص چوب استفاده کنید. ابتدا سطح چوب را با دستمال به خوبی تمیز کنید، سپس مقداری از جلا دهنده چوب را روی پارچه نخی یا قلم بزنید و به آرامی روی چوب به حرکت در بیاورید. تا زمانی که سطح چوب کاملا پرداخت شده و جلا پیدا کند کار خود را ادامه دهید.

انواع جلا دهنده های چوبی:

- جلا دهنده های پایه روغنی

- جلا دهنده های پایه آبی

- جلا دهنده های ژله ای

- جلا دهنده تک مرحله ای

منبع: روزیاتو

منبع: فرارو
انتشار: 17 اسفند 1401 بروزرسانی: 17 اسفند 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2248

به "فوت و فن تمیز کردن انواع لوسترها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت و فن تمیز کردن انواع لوسترها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید