قوانین تازه اورست می تواند تعداد کوهنوردان را به شدت کاهش دهد

به گزارش کتاب ارزان، از آنجا که سال جاری یکی از مرگ بارترین فصول کوهنوردی در اورست بوده است، مقامات نپال قصد دارند با اعمال قوانین سختگیرانه، سروسامانی به این اوضاع بدهند.

قوانین تازه اورست می تواند تعداد کوهنوردان را به شدت کاهش دهد

مقامات نپال در کوشش برای برطرف مسائل مرگ بار ترافیک کوهنوردان در کوه اورست و کنارگذاشتن کوهنوردان بی تجربه، روز چهارشنبه، 14 آگوست رسماً قوانین ایمنی نوی پیشنهاد کردند که می تواند تعداد مجوزها برای صعود به بلندترین قله جهان را به طرز چشمگیری کاهش دهد. طبق این قوانین، کوهنوردان باید ثابت نمایند که قبلاً به قله مهم دیگری صعود نموده اند و شرکت های گردشگری برای اینکه بتوانند کوهنوردان را به اورست ببرند، باید حداقل سه سال تجربه برگزاری سفر به ارتفاعات بالا را داشته باشند.

طبق اعلام یوگش باتارایی، وزیر گردشگری نپال، برای جلوگیری از سفرهای مقرون به صرفه که می تواند زندگی کوهنوردان را در معرض خطر قرار دهد، مشتریان آژانس های سفری باید ثابت نمایند که حداقل 35 هزار دلار برای سفرشان پرداخت نموده اند. قیمت مرسوم این سفر بیشتر از 50 هزار دلار می گردد. او در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:

کوهنوردان نمی توانند صرفاً به خاطر علایق شخصی به اورست صعود نمایند. ما قبل از صدور مجوز کوهنوردی، شرایط سلامتی و مهارت های صعود آن ها را آزمایش می کنیم.

دولت نپال میخواهد قبل از شروع فصل صعود در بهار آینده، تغییراتی که چند ماه در دست آنالیز بوده است را در مجلس مطرح کند. این قوانین پیشنهادی در حالی مطرح می گردد که یافته های گروهی از بازرسان دولتی از مسائل هشداردهنده در مدیریت اورست پرده برداشته، قله ای که با 8,848 متر ارتفاع از سطح دریا، بلندترین کوه جهان است و منبع درخورتوجه عایدی برای نپال به شمار میرود. پیشنهاد مقامات نپال چندین ماه پس از یکی از مرگ بارترین فصول کوهنوردی اورست در سال های اخیر اعلام شد؛ در بخش هایی از کوه، صدها نفر مجبور بودند برای رسیدن به قله چندین ساعت روی لبه ای شیب دار منتظر بمانند و با وجود اینکه هیچ بهمن یا زلزله ای رخ نداد، همین انتظار در صف های طولانی عامل مرگ تعداد زیادی از کوهنوردان شد.

راهنماهای شارپا و کارشناسان صنعت گردشگری، همین صف های طولانی در قله را دلیل اصلی بعضی از این مرگ ها می دانند. آن ها می گویند، این شرایط به نوعی رمان ارباب مگس ها را در فکر تداعی می نماید، به خصوص که کوهنوردان یکدیگر را هل می دهند و به کنار می زنند تا بتوانند از میان جمعیت بگذرند و هرچه زودتر حدود 300 متر آخر را طی نموده تا بتوانند کپسول اکسیژن خود را دوباره پر نمایند.

اکنون دولت نپال در نظر دارد برای مدیریت جمعیت، مأمورانی را به این منطقه اعزام کند. در حال حضر هیچ محدودیتی برای تعداد کوهنوردانی که می توانند هم زمان به قله صعود نمایند، وجود ندارد. تیم های اعزامی آزاد هستند که زمان بندی خودشان برای صعود را داشته باشند و بسیاری از آن ها برای اینکه با آب وهوای شدید و بادهای تند روبرو نشوند، بازه زمانی کوتاهی در ماه مه را انتخاب می نمایند.

تعداد مجوزهای صعود به اورست، از زمان تجاری سازی اورست در دهه 1990، تقریباً هر سال با افزایش همراه بوده است. این مجوزها در بهار سال جاری به 381 مورد رسید که به طور معمول برای ماه آوریل تا مه صادر شده، هرچند مجوزهایی که به صدها راهنمای شرپا و کارمندان پشتیبانی داده شده، در این آمار قرار نگرفته است. با اینکه در ضلع شمالی کوه واقع در تبت، در حال حاضر مقررات ایمنی شدیدتری وجود دارد؛ اما تا به امروز درباره اینکه چه کسانی می توانند اجازه صعود به اورست از سمت نپال را بگیرند، محدودیت های ناچیزی اعمال شده است.

راهنماهای شرپا می گویند که اپراتورهای مقرون به صرفه اخیراً کوهنوردان بی تجربه را با خود به این سفر آورده اند که اصلاً نحوه کار با یخ شکن (کرامپون) را نمی دانند. به گفته مقامات نپالی، طبق قوانین نو، مجوز صعود به اورست فقط به کوهنوردانی داده می گردد که به قله هایی با ارتفاع بیشتر از 6,492 متری صعود نموده باشند. دولت بعلاوه میخواهد، آزمایش های سلامت را در کمپ اصلی اورست اجباری کند. قوانین فعلی در نپال تصریح می نمایند که همه کوهنوردان باید یک کپی از گذرنامه شان، اطلاعات مختصری از تاریخچه شخصی (شخصیت، تجربیات، مهارت ها، نگرش ها و...) و گواهی ای که نشان دهد برای صعود به اورست از سلامتی کامل برخوردار هستند، ارائه نمایند؛ هرچند مقامات نپال گفته اند، تأیید اطلاعات سلامتی کوهنوردان پیش از صدور مجوز، کار سختی است. یکی از اعضای تیم دولتی که امنیت اورست را آنالیز نموده است، می گوید:

همه این قوانین برنامه ریزی شده، برای اطمینان از سفری باکیفیت است.

در هر صورت، باوجود قوانین نو، بسیاری از کوهنوردان معتقدند که باید پیشرفت های زیادی در این زمینه انجام گردد. سال گذشته کوهنوردان مجرب، شرکت های بیمه و سازمان های خبری از تبانی گسترده راهنماها، شرکت های هلی کوپتر و بیمارستان ها پرده برداشتند که با انتقال کوهنوردانی که علائم جزئی ارتفاع زدگی داشتند به پایین کوه، میلیون ها دلار از شرکت های بیمه کلاه برداری نموده بودند.

کوهنوردان اغلب از سرقت کپسول های اکسیژن و انباشت زباله در اورست گله دارند. اوایل سال جاری بود که بازرسان دولت، مسائلی جدی در بعضی از سیستم های اکسیژن مورد استفاده کوهنوردان پیدا کردند. کوهنوردان می گفتند که کپسول هایشان نشتی داشت، منفجر می شد یا در بازار سیاه به درستی پر نشده بود. شرپا آنگ تشرینگ، رئیس سابق انجمن کوهنوردی نپال می گوید که دولت با وضع این قوانین نو در راستا درستی قدم برمی دارد، اما اجرای آن در کشور نپال با فساد و سوء مدیریت دولت، بسیار سخت خواهد بود. او ادامه می دهد:

تمرکز اصلی ما باید بر اجرای قوانین اصلاح شده معطوف باشد؛ هرچند که چالش ها به قوت خود باقی هستند.

منبع: کجارو / nytimes.com
انتشار: 25 فروردین 1401 بروزرسانی: 25 فروردین 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2041

به "قوانین تازه اورست می تواند تعداد کوهنوردان را به شدت کاهش دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوانین تازه اورست می تواند تعداد کوهنوردان را به شدت کاهش دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید