مستند الکس فرگوسن؛ تسلیم نشو! را ببینید

به گزارش کتاب ارزان، از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد و پادشاهی نتفلیکس و آمازون بین رسانه های تصویری شروع شد، ژانر مستند ورزشی جدی تر گرفته شده و استقبال بسیار خوبی هم از سوی مخاطبان نسبت به این ساخته ها اجرا شده می گردد. تابه حال 2 سری مستند سریالی به نام همه یا هیچ ساخته شده که کیفیتی فراتر از انتظار داشت و قرار شده باز هم ساختش ادامه پیدا کند. مستند های سینمایی در مورد اشخاص هم روز به روز بیشتر می گردد و حالا نوبت به پخش یک نمونه هیجان انگیز رسیده:

مستند الکس فرگوسن؛ تسلیم نشو! را ببینید

الکس فرگوسن؛ تسلیم نشو! Sir Alex Ferguson: Never Give In

یک شروع میخکوب نماینده در دقایق ابتدایی آن در انتظار شماست. فرزند فرگوسن از او می پرسد آماده یک تست حافظه هستی؟ و از الکس درباره اطلاعات شخصی اش سوال می نماید. ماجرا این است که فرگوسن چندی پیش با یک عارضه مغزی روبرو شد و پزشک از او سوالاتی درباره زندگی شخصی اش پرسید تا معین گردد آیا به حافظه اش آسیب رسیده یا نه. چیزی که فرگوسن به شدت از آن می ترسد.

صحبت کردن فرگوسن برای اهالی فوتبال بسیار جذاب است. با آن لهجه اسکاتلندی فرگوسن بهتر است نسخه بدون دوبله مستند را ببینید.

مستند با آنالیز واقعه مشکل مغزى الکس شروع می گردد و او خودش راوی ماجراست. صحبت های پزشکان و اطرافیان او مثل کتی (همسر و فرزندان ما را کم کم در جریان قرار می دهد و شروع آن بسیار خوب است. در ادامه مستند شکل بیوگرافی به خود می گیرد و شما شاهد جهت رسیدن فرگوسن به نیمکت یونایتد خواهید بود.

شروع عاشقانه فرگوسن و فوتبال از دوران کودکی او اتفاق افتاده و در این مستند تصاویر کمیاب و حقایق شنیده نشده زیادی درباره آن دوران وجود دارد. به طور مثال همه می دانند که فرگوسن تا چه اندازه فردی منضبط بوده اما در این مستند افشا می گردد خود او از فرمان پدرش سرپیچی نموده، به مهمانی در شب قبل مسابقه رفته و در انتها پس از جریمه و دستگیری اصطلاح سرش به سنگ خورده است. فرگوسن برای مدتی حتی با پدرش هم قهر بوده و در نهایت جهت خودش را پیدا نموده. تنها نقطه ضعف در این بخش ریتم نسبتا کند آن است.

فرگوسن هیچگاه بازیکن بزرگی نبوده و بیشتر با پیروزیت های مربیگری اش شناخته می گردد. به همین دلیل هم می توان گفت از لحظه ای که کار مربیگری اش در آبردین مورد آنالیز قرار می گیرد مستند هم جدی تر پیش می رود و همه در انتظار چگونگی نشستن او روی نیمکت یونایتد هستند.

در این مستند ستاره هایی چون گیگز و کانتونا هم حضور دارند اما جای کریستیانو و دیوید بکهام و اسکولز و خیلی های دیگر خالی است. کانتونایی که هیچگاه شخصیت آرامی نداشته راز پیروزیتش در رابطه پیروز با فرگوسن را یک چیز می داند؛ اینکه فرگی یک روانشناس قهار بوده. گیگز حتی در یک بخش از تفاوت رفتار های سر الکس با کانتونا نسبت به دیگران صحبت نموده که قطعا هم برای فوتبال دوستان جذابی خواهد داشت، هم برای منچستری های چند آتشه و هم برای مربیانی که در شروع این حرفه هستند.

کارگردانی این مستند واقعا حرفه ای است. به نحوی که ممکن است پس از مشاهده آن به سراغ دیگر مستند های ورزشی بروید و بخواهید این لذت را در دیگر مستند ها بجویید اما نکته زیبا موسیقی و صداگذاری فرگوسن: هرگز تسلیم نشو است. موسیقی های زیرصدای فرگوسن آن قدر به جا و زیباست که به عنوان یک آلبوم موسیقی می توان آن را جداگانه شنید. هرکجا احتیاج بوده موسیقی احساسی استفاده شده و تاثیر صحبت های الکس را چند برابر نموده و هرجا احتیاج بوده تنها صدای آمبیانس استادیوم و طرفداران و البته گزارشگران در مستند به کار برده شده. نشان به آن نشان که اگر بخش های مربوط به فینال 99 را مشاهده کنید به احتمال زیاد طرفدار منچستر خواهید شد.

یک جای خالی هم در این مستند توی ذوق می زند و آن آنالیز یک دهه آخر مربیگری فرگی است. جایی که او رونالدو را جذب کرد، رکورد لیورپول را شکست و باز هم قهرمان اروپا شد.

مستند در اوج به انتها می رسد. جایی که فرگوسن پس از پشت سر گذاشتن کامل خطر (لخته شدن خون در مغز) وارد استادیوم می گردد و در استادیوم اقدام به معرفی او می نمایند. فرگوسن از تونل به سمت صندلی می رود و شما در حالی که مو بر تن تان سیخ شده تیتراژ را خواهید دید. حتی اگر علاقه ای به فوتبال ندارید، دیدن این مستند می تواند برای ش ما الهام بخش و آموزنده باشد.

منبع: روزنامه سازندگی

منبع: یک پزشک
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1689

به "مستند الکس فرگوسن؛ تسلیم نشو! را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند الکس فرگوسن؛ تسلیم نشو! را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید