مصایب شیرین دوقلوزایی

به گزارش کتاب ارزان، اگر به نام یک مادر بفهمید دو قلو باردار هستید چه واکنشی نشان می دهید؟ حتماً شما هم مثل خیلی از مادران هرگز فکر نمی کردید که چنین اتفاقی برای تان بیفتد. به هر حال چه آماده باشید و چه نباشید، شما یکی از مادرانی هستید که صاحب فرزند دوقلو شده اید، پس دانستن نکته های زیر برای تان ضروری است!

مصایب شیرین دوقلوزایی

مصایب شیرین دوقلوزایی

نویسنده: زهرا حیدری

اگر به نام یک مادر بفهمید دو قلو باردار هستید چه واکنشی نشان می دهید؟ حتماً شما هم مثل خیلی از مادران هرگز فکر نمی کردید که چنین اتفاقی برای تان بیفتد. به هر حال چه آماده باشید و چه نباشید، شما یکی از مادرانی هستید که صاحب فرزند دوقلو شده اید، پس دانستن نکته های زیر برای تان لازم است!

دلایل چند قلوزایی

از هر صد مورد بارداری، سه مورد آن ممکن است به چندقلوزایی منجر شود. اما امروزه به دلیل افزایش سن ازدواج و روش های نوین درمان نازایی، احتمال دوقلو یا چندقلوزایی بیشتر شده است. امروزه بسکمک از زوج ها، بچه دار شدن خود را به تأخیر می اندازند و حتی بسکمک از زنان تا سی سالگی و بعد از آن تمایلی به بچه دار شدن نشان نمی دهند.

تغییرات هورمونی وابسته به سن ممکن است سبب رها شدن بیش از یک تخمک در یک زمان شود. زنانی که سن آن ها بالاتر می رود بیشتر به سراغ استفاده از روش های درمانی مانند آی. وی. اف یا روش های لقاح مصنوعی می فرایند و چون در این روش ها بیش از یک تخمک در رحم استفاده می شود. احتمال بیشتری وجود دارد تا دوقلوزایی و حتی چندقلوزایی اتفاق بیفتد.

تأکید روی تغذیه

مصرف غذاهای غنی از پروتیین در رشد و نموی بدن جنین ها و مناسب نگه داشتن عمل جفت مهم است. علاوه بر پروتیین کافی، اندازه زیادی از کالری لازم باید به صورت کربوهیدرات ها مثل نان، برنج، غلات و حبوبات تأمین شود. مادر هم به اندازه بیشتری از اسید فولیک، کلسیم و آهن نیاز دارد. بهتر است مواد غذایی در مقایدر کم، اما در وعده های بیشتری مصرف شود. این وعده های کوچک می توانند شامل اندازهی گوشت بدون چربی، جگر، کره و بادام زمینی یا تخم مرغ و نان باشند.

وزن گیری بیشتر

وزن یک خانم باردار باید به طور منظم در ماه های مختلف بارداری افزایش یابد، اما این اضافه وزن باید تحت نظر پزشک باشد. افزایش وزن متناسب با سن بارداری، نشان دهنده ی شرایط سلامت مادر و کودک در حال رشد اوست و حتی از دستدادن وزن اضافی را هم بعد از زایمان آسان تر می کند. در حاملگی دوقلوزایی اضافه وزن توصیه شده در حدود پانزده تا بیست کیلوگرم است. برای این وزن گیری مناسب مادر باید روزانه دو هزار و هفتصد کالری مصرف کند، البته در این زمینه پزشک باید قضاوت کند.

ورزش

اگر مادر بارداری می خواهد در طی حاملگی چندقلوزایی ورزش کند، حتماً باید با پزشک خود مشورت داشته باشد. با این حال پرهیز از بعضی فعالیتها در طی این نوع حاملگی توصیه می شود. ورزش های سنگین و فعالیت هایی که به تنگی نفس یا تعریق مادر منجر می شوند، مناسب نیستند. چنین ورزش هایی بیشتر به سیستم قلبی عروقی مادر فشار می آورند. استراحت متناوب بعد از انجام کمی فعالیت لازم است. پیاده روی در مسافت کم و سپس استراحت کافی می تواند ورزش خوبی برای این مادران باشد. البته ورزش کردن و نوع آن، از یک خانم باردار به خانم باردار دیگر فرق دارد و نوع و اندازه آن حتماً باید از طریق پزشک تعیین شود.

آرامش تا پایان بارداری

یک خانم حامله که چندقلو باردار است می تواند برای کاهش احتمال بروز بعضی خطرات اقداماتی انجام دهد. هر چه تشخیص حاملگی چند قلو زودتر باشد، شروع اقدامات لازم برای بهبود بخشیدن به سرنوشت حاملگی بهتر است. بعضی عوامل خطرزا از کنترل مادر خارج است، اما می توان با توجه بیشتر به توصیه های پزشک به بالارفتن مناسب وزن جنین ها و جفت های شان کمک کرد. مادرانی که چند قلو باردار هستند می توانند با خوردن غذای خوب و مناسب، خودداری از مصرف مواد مضر، سیگار نکشیدن و ورزش کردن تا آن جایی که پزشک توصیه می کند و استراحت کافی به سلامت خود و نوزادان شان کمک کنند تا بدون هیچ نگرانی حاملگی به سلامت پایان یابد.

انواع دوقلوها

دوقلوها دو نوع هستند. همسان یا یک تخمکی و غیر همسان یا دو تخمکی. دوقلوهای همسان همیشه، هم جنس یعنی هر دو دختر یا هر دو پسر هستند و تشخیص دادن این دوقلوها از هم مشکل است مگر این که به خوبی آن ها را بشناسیم. دوقلوهای غیر همسان، مثل تمام خواهر و برادرهایی که پدر و مادر مشترک دارند، در ماده ی ژنتیکی خود تشابه داشته و ممکن است شبیه یا متفاوت و هم جنس یا غیر همجنس باشند. سابقه ی فامیلی تولد دوقلوزایی در خانواده ی مادر، سابقه ی قبلی حاملگی دوقلویی، حاملگی های متعدد، سن مادر و استفاده از داروهای محرک باروری به منظور درمان نازایی، در ایجاد دوقلوزایی نقش دارند.

روش تشخیص

به طور معمول در حال حاضر حاملگی چند قلو یا دوقلوزایی قبل از زایمان قابل تشخیص است. اندازه گیری هورمون های خاصی که در بدن مادر ترشح می شود، در سه ماهه ی اول بارداری حاملگی چند قلوزایی را تعیین کرده و همچنین انجام سونوگرافی و شنیدن ضربان قلب بیش از یک ضربه ی قلب جنینی، حاملگی دوقلوزایی را تعیین می کند. در آزمایش هورمونی، مقادیر بیش از حد مورد انتظار هر کدام از هورمون های خاص نشان دهنده ی حاملگی دو یا چند قلوزایی است.

معنی دوقلوزایی برای مادر

مراقبت مادر از خود، بهترین راه مراقبت از جنین های در حال رشد است. در حاملگی چند قلوزایی مادر به مراقبت های بیشتر و دقیق تری نسبت به حاملگی معمولی نیاز دارد. در این حاملگی مادر باید بیشتر از سایر مادران اطلاعات دقیق تری از شرایط سلامت خود به پزشک بدهد تا او بتواند بیشتر مادر را تحت نظر داشته باشد. بارداری چند قلوزایی یا دوقلوزایی عوارض زیادی برای مادر دارد. تهوع، استفراغ، سوزش سردل، بی خوابی و خستگی که در حاملگی های معمول شایع است، در این حاملگی بیشتر دیده می شود. درد شکم و تنگی نفس هم از دیگر شکایت مادرانی است که چند قلو باردار هستند. یک حاملگی چند قلوزایی ایده ال و بدون مشکل برای مادر بسیار سخت تر از حاملگی تک قلوزایی است. علایم حاملگی مثل تهوع، خستگی و یبوست در این مادران بسیار بیشتر است و بعدها در طول حاملگی، سوزش سردل، کمردرد، خستگی زودرس یا تنگی نفس هر فعالیتی، سریع و مکرر ایجاد می شود. در سه ماهه ی سوم حاملگی چند قلوزایی حتی گشادترین لباس های حاملگی برای مادر تنگ شده و فشار، استرس فیزیکی و بارداری این زنان را بیشتر تهدید می کند. هم چنین احتمال ایجاد فشار خون حاملگی و دیابت بارداری در این مادران به مراتب بیشتر است، بنابراین این مادران باید بیشتر تحت نظر پزشک باشند.

منبع: 7 روز زندگی 107

منبع: راسخون
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1848

به "مصایب شیرین دوقلوزایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصایب شیرین دوقلوزایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید