تور عمان لحظه آخری: معرفی لیموعمانی و خواص درمانی آن

به گزارش کتاب ارزان، گونه ای از لیموترش می باشد که به آن لیمو ترش شیشه هم گفته می گردد. منظور از شیشه این است که چنانچه لیموعمانی را از وسط برش دهیم گوشت داخل آن بی رنگ و مثل شیشه است در صورتی که گوشت

تور عمان لحظه آخری: معرفی لیموعمانی و خواص درمانی آن

با تور عمان لحظه آخری از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

نویسنده: صمصام صانعی

گونه ای از لیموترش می باشد که به آن لیمو ترش شیشه هم گفته می گردد. منظور از شیشه این است که چنانچه لیموعمانی را از وسط برش دهیم گوشت داخل آن بی رنگ و مثل شیشه است در صورتی که گوشت لیموترش معمولی سفید و مایل به زرد است.

نام علمی درختچه:

Citrus aurantifolia (Christm). Swingle، نام انگلیسی درختچه Lime tree و نام انگلیسی میوه آن Lime می باشد. نام دیگر آن به فارسی لیموترش شیشه است.

تیره گیاه:

نارنج Rutaceae

نوع گیاه:

درختچه

مشخصات ظاهری:

درختچه ای است به ارتفاع حدود 4 متر با شاخه هایی دارای خارهای کوتاه و تیز و برگ های آن بیضی شکل، دراز و دارای دمبرگی کوتاه می باشند. گل های درختچه لیموعمانی به صورت گروهی، سفید رنگ و بر روی یک محور رؤیت می شوند. میوه اش (لیموعمانی) کروی شکل در برخی موارد بیضوی با زائده پستانی خیلی کوچک و به قطر تقریبی 6 سانتی متر است. ضمناً لیموعمانی خیلی ترش تر از لیموترش معمولی می باشد.

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن سرد و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب منطقه ها جلگه ای کشورها خصوصاً هند و در ایران بیشتر در جنوب و جنوب غربی در شهرستان های میناب و شیراز کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در لیموعمانی:

آب، پروتئین، هیدرات های کربن، خاکستر، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، تیامین، رایبوفلاوین، نیاسین و ویتامین های C, A در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (لیموعمانی).

نحوه مصرف:

به طور معمول لیموعمانی رسیده و خشک شده مصرف خوراکی داشته و در صنایع غذایی هم کاربرد دارد. در طب سنتی لیموعمانی خشک شده را به صورت دم نموده استفاده می نمایند.

خواص درمانی:

ضد تب و افزاینده مقاومت سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی، از بین برنده رسوبات و جرم های جدار رگ ها و پاک نماینده و بازنماینده مویرگ ها، لاغرنماینده و رقیق نماینده خون، آنتی بیوتیک و ضد خونریزی لثه، نیروبخش و دفع نماینده کرم روده، اشتهاآور و خارج نماینده سمومات بدن (بخصوص سموم کبد)، خرد نماینده سنگ های مجاری ادراری و رفع نماینده بوی بد دهان می باشد. ضمناً برای سرفه های مقاوم، نفس تنگی، زکام، گرفتگی بینی، سوءهاضمه، سردرد، گلودرد، تشنج، درد مفاصل، تصلب شرائین و طپش قلب هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1861

به "تور عمان لحظه آخری: معرفی لیموعمانی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور عمان لحظه آخری: معرفی لیموعمانی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید