پارکینسون سرانجام راه نیست

به گزارش کتاب ارزان، تبریز- خبرنگاران- بعضی شب ها از درد نمی تواند بخوابد؛ تا صبح درد می کشد و آه و ناله می نماید؛ ماه هاست که دو سه ساعتی از خوابش نگذشته، با آغاز درد بیدار می گردد و تا صبح، راه های مختلفی را امتحان می نماید تا شاید دردش آرام گیرد و بتواند چند دقیقه ای چشمانش را روی هم بگذارد.

پارکینسون سرانجام راه نیست

به گزارش خبرنگاران، صدیقه که زنی شاداب و پر شور و نشاط بود، به واسطه بیماری اش از اجتماع فاصله گرفته و خانه گیر شده است؛ نه اینکه بیماریش واگیر باشد، نه. او از سوال مردم که چرا این گونه شده ای؟ تو که سالم بودی، چه شد یکدفعه از پا افتادی و سوالاتی از این دست خسته شده است.

با صدیقه که حرف می زنم، می گوید: من بیمار نیستم و کوشش می کنم با بیماری بجنگم، ولی حرف مردم و نگاه های توام با دلسوزی آنها مرا اذیت می نماید؛ بخاطر همین به کسی نمی گویم که بیماری ام چیست، چون اطلاعی از بیماری پارکینسون ندارند و من هر بار باید نیم ساعت برایشان شرح دهم.

او اضافه می نماید: دوست ندارم کسی به من به عنوان یک بیمار پارکینسون ترحم کند؛ پارکینسون یک بیماری عصبی است و به نظر من باید فرد مبتلا به این بیماری از محیط های تنش زا و محیط هایی که روح و روان او را نا آرام می نماید، دور باشد.

صدیقه تشریح می نماید: بخاطر مشکل زانوهایم مدت ها بود که به پزشک طب فیزیکی مراجعه می کردم، یک روز که وارد مطب شدم دکتر به راه رفتنم دقت کرد و سپس از من پرسید چرا آرام حرکت می کنی که پاسخ دادم درد زانو قدرتم را گرفته ولی دکتر بعد از معاینه به دخترم پیشنهاد کرد تا به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم.

او ادامه می دهد: بعد از مراجعه به متخصص مغز و اعصاب تازه، متوجه شدم که کند شدن حرکات من به خاطر درد زانو نیست، بلکه بخاطر بیماری به نام پارکینسون است؛ این موضوع را از همه اعضای خانواده پنهان کردیم و فقط شوهرم در جریان بیماری ام نهاده شد.

او اضافه می نماید: رفته رفته حرکاتم کند تر شد و گاه تکرار ادرار اذیتم می نماید؛ برخی اوقات آب دهانم افزایش می یابد و لرزه های کوچک در دستم وجود دارد، برای عمل جراحی زانو اقدام کردم اما بعد از عمل نیز متاسفانه دردم بهتر نشد و از آن پس حرف های درگوشی مردم اذیتم کرد.

این بیمار مبتلا به پارکینسون می گوید: انگار اطرافیانم کار دیگری نداشتند جز اینکه از من سوال نمایند تو که عمل نموده ای چرا راه نمی روی؛ چرا هنوز با گذشت چند ماه با واکر راه می روی؛ نگاه های دلسوزانه آنها بدجوری مرا اذیت می کرد، بخاطر همین خانه نشین شدم تا دیگر کسی را نبینم و زیر نگاه ها و حرف هایشان له نشوم؛ گوشه نشینی افسرده ترم کرد و پزشک قرص های ضد افسردگی برایم تجویز کرد.

وی اضافه می نماید: یک شب که از درد تا صبح به خود می پیچیدم تصمیم گرفتم با بیماری مبارزه کنم و نگذارم این درد بر من فایق آید و مرا از پا بی اندازد، به همین دلیل با خود تصمیم گرفتم به هر نحوی که شده پارکینسون را شکست دهم و دیگر حرف همسایه ها و دوست و آشنا برایم مهم نباشد.

او شرح می دهد: تصمیم گرفتم با بیماری بجنگم تا بتوانم مادری شاد برای بچه هایم باشم؛ تصمیم گرفتم نگذارم کسی مرا مریض و ناتوان خطاب کند، بخاطر همین آغاز کردم به راه رفتن، قدم زدن و از تمام افکاری که مرا ناامید و بی انگیزه می کرد، دوری کردم.

صدیقه تاکید می نماید: پارکینسون انتها راه نیست، آغازی است برای ستایش بیشتر خداوند؛ آغاز دوباره زندگی با همراهی بنام پارکینسون؛ زندگی سراسر جنگ است و صلح، شادی است و غم ، باید که یاد بگیرم و مقاومت و استقامت داشته باشم تا هرگز در مقابل سختی ها و مسائل سر خم نکنم.

**امید به توقف کامل پارکینسون در آینده نزدیک

عضو انجمن جهانی و فلوشیپ اختلالات حرکتی نیز به خبرنگار خبرنگاران می گوید: تحقیقات گسترده بر روی مکانیسم بیماری پارکینسون، حاکی از حرکت جامعه پزشکی به سمت متدهای متفاوت درمان با هدف توقف کامل این بیماری است.

دکتر صفا نجمی اضافه می نماید: بیماری پارکینسون به زبان ساده جزو بیماری های پیشرونده و تخریبی مغز است.

او ادامه می دهد: طی این بیماری مواد خاصی در برخی نواحی مغز تجمع می نماید که باعث تخریب تدریجی و اختلال عملکرد آن نواحی می گردد.

نجمی تشریح می نماید: به مرور زمان تخریب در این نواحی بدتر و سایر قسمت های مغز نیز بتدریج گرفتار می گردد.

او با بیان اینکه این بیماری علایم گسترده دارد، می گوید: مسائل حرکتی از قدیم شناخته شده ترین علایم این بیماری است که خود را به صورت لرزش در دست ها، کندی و آهستگی حرکات در نواحی مختلف بدن از جمله دست ها و پاها، عضلات صورت و سایر عضلات بدن و سفتی و خشکی عضلات نشان می دهد.

عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی شرح می دهد: برای مثال کندی و سفتی در عضلات پاها و عضلات تعادلی بدن منجر به کندی و بروز اشکال در راه رفتن و بعدها افتادن و زمین خوردن های ناخواسته می گردد.

وی اضافه نمود: بیماری پارکینسون علاوه بر مسائل حرکتی باعث طیف گسترده ای از مسائل غیرحرکتی نیز می گردد که از میان آنها می توان به مسائل روحی، اختلالات خواب و مسائل شناختی و حافظه اشاره نمود.

نجمی تاکید می نماید: تشخیص بیماری بطور عمده بالینی بوده و توسط پزشک متخصص انجام می گردد.

وی یاداوری می نماید: آزمایش ها و تصویربرداری های مغزی برای رد سایر علل احتمالی انجام می گیرند.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی می گوید: البته امروزه روش های پیشرفته تصویربرداری بطور عمده بصورت انواعی از رادیوایزوتوپ اسکن ها و انواعی از متدهای خاص ام آر ای برای اثبات این بیماری وجود دارند لیکن گران قیمت هستند و فعلا در اکثر مراکز یافت نمی شوند.

وی در مورد رژیم غذایی مناسب برای بیماران پارکینسون تاکید می نماید: مصرف مواد پروتئینی بخصوص گوشت قرمز در این بیماری باید کنترل و محدود گردد و گروه ویتامین های سی، بی و ای مفیدند، لیکن مصرف ویتامین B6 مانند بادام زمینی و موز بخاطر احتمال تداخلات دارویی باید تحت کنترل باشد.

دکتر نجمی با بیان اینکه درمان عمده بیماری با داروها انجام می گیرد، اظهارمی نماید: انواع مختلفی از داروها وجود دارند که پزشک متخصص بسته به شرایط و وضعیت بیمار از آنها استفاده می نماید.

وی ادامه می دهد: متدهای خاص توانبخشی و فیزیوتراپی تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت بیماران بخصوص در مراحل پیشرفته دارد.

عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی می گوید: همچنین از چندسال پیش روش های مختلف جراحی همانند کاشت الکترود در نواحی خاصی از مغز (DBS) بخصوص در آغاز مراحل پیشرفته بیماری قادرند مسائل بیمار را در حد قابل توجهی اصلاح نمایند، البته الزاما هر فرد مبتلا به این بیماری کاندید این عمل نیست.

وی با اشاره به اینکه بیماری پارکینسون انواع اکتسابی و ارثی دارد، ادامه می دهد: عوامل متعدد محیطی مانند انواع سموم و آفات در ایجاد این بیماری نقش دارند، ولی امروزه نقش عوامل ژنتیکی فزاینده است.

دکتر نجمی یادآوری می نماید: طیف گسترده ای از عوامل ژنتیکی به صورت غالب یا مغلوب و با ضریب نفوذ متفاوت در ایجاد انواع گوناگون این بیماری موثرند.

وی با بیان اینکه متدهای مختلف جراحی از اقدامات نسبتا جدید درمانی بیماری پارکینسون محسوب می شوند، اضافه می نماید: به دنبال تحقیقات و مطالعات در جراحی پارکینسون، پیشرفت ها و تغییراتی مثل مشخص نقاط خاصی از مغز برای کاشت الکترود یا تغییراتی که در خود الکترودها و قابلیت کارکردی و تنظیمی آنها داده می گردد، به دست می آید.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی می گوید: به تازگی از متد مداخله ای جدیدی با استفاده از امواج تیپ اولتراسوند برای اصلاح مسائل برخی از انواع این بیماری استفاده می گردد.

وی با تاکید بر اینکه بطور تقریبی تمام روش های رایج درمانی پارکینسون در کشور ما وجود دارند، اضافه می نماید: البته روش های جراحی در مراکز محدودی در کشور انجام می شوند.

دکتر نجمی شرح می دهد: به نظر می رسد نیازمندیم تا هماهنگی بیشتری بین بخش درمان دارویی و مراکز توانبخشی و فیزیوتراپی با هدف اقدامات هدفمند توانبخشی برای این بیماری برقرار گردد.

**انجمن بیماران پارکینسون در حال تشکیل است

سید حمید حسینی، یکی از بیماران مبتلا به پارکینسون می باشد که از چند سال پیش با فعالیت در فضای مجازی کوشش می نماید این بیماران را دور هم جمع نموده و اطلاعات مفید پزشکی را در اختیار آنها قرار دهد تا آنها به وسیله گفت و گو تبادل اطلاعات باهم داشته باشند.

حسینی به همراه دیگر بیماران برای ایجاد انجمن پارکینسون در کشور اقداماتی انجام داده تا از این طریق جمع کثیری از بیماران دور هم جمع شوند و بتوانند به وسیله آن مسائل و مسایل بیماران را به صورت رسمی تر پیگیری نمایند.

در گروه مجازی پارکینسون بیش از 750 نفر عضو هستند که در آن بیماران هر روز با بیان مسایل مربوط به کمبود دارو و دردها و رنجهایشان با هم صحبت می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، پارکینسون در زمره بیماری های مغز و اعصاب است که هرچند بسیاری از آن ترس دارند اما هستند بیمارانی که معتقدند با تحمل و صبر و شکیبایی می توان با ابتلا به این بیماری ، زندگی را به روال عادی ادامه داد.

گزارش از مینا بازگشا

6120/518

منبع: ایرنا
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 192

به "پارکینسون سرانجام راه نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارکینسون سرانجام راه نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید