چطور از ماسک اکسیژن در پرواز استفاده کنیم؟

به گزارش کتاب ارزان، نکات مربوط به سفرهای هوایی تنها به خرید بلیط هواپیما ختم نمی گردد. شما تا زمانی که به مقصد می رسید، باید نکات بسیاری را در نظر بگیرید و رعایت کنید. از جمله این نکات مهم مسائل مربوط به امنیت در هواپیما نحوه استفاده از ماسک اکسیژن است که پیش از پرواز به مسافران آموزش داده می گردد.

چطور از ماسک اکسیژن در پرواز استفاده کنیم؟

افزایش ارتفاع از سطح زمین هم زمان باعث کاهش فشار و دمای هوا می گردد که این فرایند موجب می گردد تا غلظت هوا نیز کم گردد و در نتیجه، فشار اکسیژن موجود در جو برای تأمین احتیاج بدن انسان کافی نخواهد بود. ازاین رو، در کلیه هواپیماها بالای سر هر مسافر ماسک اکسیژنی برای استفاده از در موقعیت های حساس تعبیه شده است. حال سؤال پیش آمده این است که این ماسک در کدام موقعیت ها و چگونه باید مورد استفاده قرار گیرد؟

اتفاق وحشتناک و غم انگیزی که در یکی از پروازهای ساوت وست ایرلاینز (یکی از شرکت های هواپیمایی آمریکا) رخ داد، یک زنگ خطر ناراحت نماینده برای توجه به دستورالعمل های مربوط به امنیت پیش از پرواز است. در این اتفاق یکی از مسافران جان خود را از دست داد. به جز چند جراحت سطحی، دیگر مسافران کاملا سالم بودند و پس از اتفاق، به آن ها شیوه استفاده از ماسک اکسیژن آموزش داده شد.

ماسک را به طرف خود بکشید و آن را روی دهان و بینی تان قرار دهید. بند لاستیکی را محکم کنید و به طور طبیعی نفس بکشید

بسیاری از مسافران نمی دانستند چطور از ماسک استفاده نمایند و همین باعث به خطر افتادن سلامت آن ها شده بود. اینکه در مواقع اضطراری به خاطر داشته باشید باید چه کاری را انجام دهید، واقعا سخت است و همین امر هم باعث می گردد که توجه به آموزش های پیش از پرواز از اهمیت بالایی برخوردار باشند.

هزاران کیلومتر بالاتر از سطح زمین، هوا رقیق تر است (فشار هوا کمتر است) و اکسیژن کمتری نیز وجود دارد؛ بنابراین، در کابین های هواپیما از سیستم های تنظیم فشار هوا استفاده می گردد تا به مسافران در تنفس یاری کند. موتور پرواز ساوت وست فلایت در ارتفاع 10 کیلومتری دچار نقص می گردد و باعث شکسته شدن یکی از پنجره ها و آسیب دیدن بدنه هواپیما می گردد. همچنین، فشار هوای داخل هواپیما افت می نماید و ماسک ها از جای خود جدا می شوند.

اگر در شرایطی قرار گرفتید که مجبور شدید از ماسک اکسیژن بهره ببرید، حتما به یاد داشته باشید که هم بینی و هم دهان خود را بپوشانید و بند لاستیکی را محکم کنید. لازم نیست که ماسک حتما اندازه صورت شما باشد تا اکسیژن مورد احتیاج را فراهم کند. حتی اگر ماسک برای شما کوچک یا عظیم بود، با این شیوه اکسیژن لازم برای شما فراهم می گردد.

بر اساس FAA (اداره هوانوردی فدرال)، ماسک ها می توانند اکسیژن لازم برای مسافران را در ارتفاع 12 کیلومتری تأمین نمایند. البته این تنها در صورتی صحیح است که به درستی استفاده شوند. نفس کشیدن تنها از راه دهان، می تواند باعث نرسیدن اکسیژن کافی به ریه های شما گردد.

این طور به قضیه نگاه کنید:

زمانی که نفس هایتان تند و کوتاه می گردد، اولین چیزی که به شما گفته می گردد، این است که به آرامی و از راه بینی نفس بکشید.

در واقع، بینی اصلی ترین و مستقیم ترین راه به ریه ها است. نفس کشیدن از راه بینی فشار هوای بیشتری فراوری می نماید و زمان بیشتری به ریه ها می دهد تا اکسیژن هوا را استخراج نمایند. نفس کشیدن با دهان کارایی چندانی ندارد و می تواند باعث نفس نفس زدن گردد و آن را تشدید کند. خوشبختانه، لازم نیست که از مهارت های مربوط به امنیت که پیش از پرواز شرح می دهند، بهره ببرید؛ اما محض اطمینان، در سفر بعدی خود، به این نکات امنیتی توجه کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1630

به "چطور از ماسک اکسیژن در پرواز استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور از ماسک اکسیژن در پرواز استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید