کرونا ساز جدایی ها در اروپا را کوک کرد

به گزارش کتاب ارزان، ویروس کرونا بعد از تأثیرات مخربی که بر سلامت و اقتصاد دنیا داشته است، هر روز بیش از روز قبل آثار خود را بر عرصه کلان سیاسی دنیا به نمایش می گذارد .

کرونا ساز جدایی ها در اروپا را کوک کرد

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

در امریکا، دونالد ترامپ را در چالش با بزرگترین آزمون دولت خود قرار داده است و در آفریقا دولت ها را بخاطر نوع رفتارشان با مردم در شرایط محدودیت عبور و مرور وارد چالش حقوق بشری نموده است. در این میان شرایط اروپایی ها که بیشترین آسیب ها را از کرونا دیده اند، وخیم تر است و صدای پای جدایی از هر گوشه از قاره سبز بلندتر از قبل شنیده می گردد و بعضی از اعضای اتحادیه اروپا به پا گذاشتن در مسیری که بریتانیا با برگزیت رفت، می اندیشند.

در حالی که تمایل به جدایی از اتحادیه اروپا بصورت زمزمه وار در اروپا شنیده می گردد، دیروز جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا که کشورش با گذشتن از مرز 10 هزار قربانی شرایطی وخیم تر از دیگران را تجربه می­ کند اما به جای اینکه شاهد یاری از دوستان اروپایی خود باشد، تجهیزات پزشکی ارتش روسیه را در خیابان های شهرهایش می بیند، این زمزمه را فریاد زد. به گزارش سایت شبکه خبری دویچه وله، نخست وزیر ایتالیا همچون رهبران کشورهای آسیب پذیر دیگری همچون اسپانیا، پرتغال و یونان خواستار وام هایی با بهره ای اندک از اعضای ثروتمندتر است تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. اما هنوز پاسخ مثبتی در این خصوص دریافت ننموده است. جوزپه کونته در مصاحبه ای که روزنامه ایل سول 24 اور با وی انجام داد، با تأکید بر اینکه اگر ایتالیا پیروز به دریافت وام نگردد، نسل های آینده این کشور باید هزینه آن را بدهند، گفت: اگر اروپا نتواند پاسخ مناسبی برای این چالش بی سابقه داشته باشد، مقابل چشم شهروندانش بنیان خود را از دست خواهد داد.

او پس از آن چنین سخنان تندی را به زبان آورد که در ویدئو کنفرانس روز پنج­شنبه بین سران اروپا وارد چالش جدی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان شد و وقتی مقاومت مرکل مقابل درخواست کشورهای فقیرتر برای وام را دید، به اتحادیه اروپا ده روز فرصت داد تا راه حلی جایگزین پیدا نمایند تا این کشورها از جمله ایتالیا از این موقعیت سخت رهایی یابند. این در حالی است که سایر کشورهای فقیر نیز با تأمل درحال نگاه کردن به فرجام ایتالیا هستند و در این میان درخواست های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر حفظ اتحاد اروپایی بی ثمر به نظر می رسد. این شرایط ناظران را به یاد شرایط اروپا در بحران مالی 2008 و ورشکستگی یونان و سکوت اروپا می اندازد.

تست کرونا برای آینده ترامپ

ویروس کرونا اگر در اروپا تبدیل به پتکی شده که در حال تخریب ستون های اتحاد اروپایی است، در امریکا تبدیل به تیشه ای شده که آینده سیاسی دونالد ترامپ را هدف گرفته است. رئیس جمهوری امریکا در مدت اندکی که از ورود ویروس به کشور می گذرد، تصمیم های اشتباه بسیاری گرفته است. از همین رو در سال انتخاباتی که می تواند منجر به دومین دور حضور او در کاخ سفید گردد، کرونا را رقیبی سخت تر از دموکرات ها می بیند. البته اشتباه های او همچنان هم ادامه دارد. به گزارش روزنامه انگلیسی گاردین در حالی که آمار مبتلایان به کرونا در امریکا تا عصر دیروز به 123 هزار نفر رسیده است، ترامپ دیروز با وجود درخواست های مقامات سه ایالت نیویورک، نیوجرسی و کانکتیکات که در حال نبرد سنگینی با ویروس کرونا هستند، خاطرنشان کرد: قرنطینه این ایالت ها لازم نیست و بعد مشورت با فرمانداران ایالتی، دستور اعمال سیاست های سختگیرانه در مورد منع سفر و رفت و آمد را صادر کردم. البته شاید بیش ازهرکس اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک انتظار چنین تصمیمی را از سوی رئیس جمهوری امریکا داشت. فرماندار نیویورک که می گوید، بیش از یک سوم قربانیان کرونا در امریکا متعلق به این ایالت هستند، قبل از توئیت ترامپ با وی صحبت نموده و گفته بود در این مذاکرات هیچ حرفی از قرنطینه نیویورک به میان نیامده بود. با این حال خود وی نیز موافق نظر ترامپ است و می گوید این کار باعث هرج و مرج در قلب مالی امریکا می گردد. به نوشته فایننشال تایمز این همان دیدگاهی است که ترامپ نیز دارد و می خواهد با هر بهایی که شده، اقتصاد را که نقطه قوت کارنامه سه سال گذشته او است حفظ کند. بنابراین حتی اگر ادامه فعالیت نیویورک منجر به شیوع بیشتر کرونا در امریکا گردد، نمی خواهد بورس را از دست بدهد.

مسائل حقوق بشری کرونا برای آفریقا

کرونا برای شماری از کشورهای آفریقایی که این روزها تصاویر مأموران امنیتی آنها در حال کتک زدن کسانی که قرنطینه را رعایت ننموده اند، باعث دردسرهای حقوق بشری شده است. در این میان شرایط کنیا سخت تر از دیگر کشورهای قاره سیاه است. در پی انتشار گزارش های وسیع از برخورد خشونت آمیز پلیس کنیا با کسانی که منع آمد و شد کرونایی را رعایت نمی نمایند، گروه های حقوق بشری استفاده غیر ضروری و بیش از حد از زور توسط این نیروها را محکوم کردند.این واکنش ها پس از آن صورت گرفت که مأموران امنیتی کنیا در شهر مومباسا به مسافرانی که از کشتی پیاده شده بودند، گاز اشک آور شلیک کرد تا زودتر به خانه های خود بروند. کنیا تا به امروز 38 مورد از ویروس کرونا را تأیید نموده است.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 927

به "کرونا ساز جدایی ها در اروپا را کوک کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا ساز جدایی ها در اروپا را کوک کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید