8 خودرو از بازار ایران می فرایند؟

به گزارش کتاب ارزان، خبرنگاران : فرایند فراوری محصولات مونتاژی در شرکت های سازنده نشان می دهد تا انتها سال هشت خودرو از بازار ایران می فرایند.تا به امروز سوزوکی گرند ویتارا، تندر 90 پلاس اتومات، تندر 90 پلاس با گیربکس دستی و چانگان از گردونه فراوری کنار رفتند.پیش بینی می گردد به این جمع چهار خودرو دیگر نیز اضافه گردد.

8 خودرو از بازار ایران می فرایند؟

محمد صالحی: شواهد آماری نشان می دهد: حداقل هشت محصول مونتاژی به دلیل توقف فراوری، از بازار خودرو ایران کنار می فرایند.

به گزارش خبرنگاران، از ابتدای امسال فراوری چهار محصول در شرکت های سازنده خودرو متوقف شد: سوزوکی گرند ویتارا، تندر 90 پلاس اتومات، تندر 90 پلاس با گیربکس دستی و چانگان چهار محصولی بودند که از گردونه فراوری کنار رفتند.علاوه بر این چهار محصول پیش بینی می گردد ترمز دستی فراوری چهار خودروی دیگر هم از سوی سازندگان طی ماه های آینده کشیده گردد.

پژو 2008، سراتو، دانگ فنگ و آریو چهار خودرویی هستند که محتمل است در راستا خروج از خط فراوری پشت سر سوزوکی گراند ویتارا، تندر 90 اتومات و چانگان حرکت نمایند.

سوزوکی و نحسی 13

سوزوکی گراند ویتارا محصول شرکت سوزوکی ژاپن است که از سال 1386 وارد خط فراوری ایران خودرو شده بود.

این محصول ژاپنی در دور اول تحریم ها کج دار و مریز در خطوط فراوری ایران خودرو مونتاژ شد اما مدیران ژاپنی در دور جدید تحریم ها که از مرداد 97 شروع شد ترجیح دادند که بازار ایران را ترک نمایند به همین دلیل فراوری آن در ایران خودرو متوقف شد.

جایگزین چینی سوزوکی:ویتارا به جهت کلاس در رده خودروهای (SUV)شاسی بلند قرار می گیرد و با خروج آن از خط فراوری ایران خودرو، آبی های جاده مخصوص هنوز جایگزینی برای آن در نظر نگرفته اند.البته این احتمال وجود دارد که ایران خودرو بعد از رفتن سوزوکی روی هایما S7 خودروی مونتاژی دیگر خود که در همین کلاس نهاده شده است، سرمایه گذاری بیشتری کند و به یاری این محصول چینی خلا گرند ویتارا ژاپنی را پر کند.

تکرار سرنوشت پیکان برای جانشین

تندر 90 پلاس اتومات و همزاد گیربکس دستی آن دو محصول دیگر ایران خودرو هستند که در 4 ماهه ابتدایی امسال فراوری نشده است.

تندر 90 محصول شرکت رنوی فرانسه است. این خودرو در بازارهای جهانی با نام لوگان شناخته می گردد و از سال 1384 وارد ایران شد و بعد از طی مراحل مختلف خاتمه در سال 86 به بازار راه یافت.

این خودرو به عنوان جایگزین پیکان به طور مشترک در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو(به عنوان زیر مجموعه سایپا) و در ابتدا در سه تیپ E صفر، E1 و E2 فراوری می شد. تفاوت این سه تیپ را باید درآپشن های آنها جست و جو کرد. مدل E صفر کمترین آپشن و مدل E2 بیشترین آپشن را دارا بود. البته چندی بعد از ورود فراوری این محصول با گیربکس اتوماتیک نیز در دستور کار نهاده شد.

مدل E صفر آن فقط تا سال 90 فراوری شد و E1 نیز با فاصله نه چندان زیاد همان راستا تیپ E صفر را رفت. ایران خودرو در سال 96 مدل فیس لیفت این محصول رنو را تحت نام تندر پلاس با دو گیربکس اتومات و دستی روانه بازارکرد که در سال 2008 توسط شرکت مادر فراوری شده بود.

پیش تر و در سال 91 هم شرکت پارس خودرو فیس لیفتی از این محصول را تحت نام پارس تندر روانه بازار نموده بود.

در حالی که رنو در دور اول تحریم ها، ایران را ترک نکرد اما در دور دوم علی رغم وعده های اولیه به یکباره خبر از ترک بازار ایران داد.

با اعلام خبر خروج رنو به تدریج فراوری محصولات این خودروساز نیز کاهش یافت.

در حال حاضر ایران خودرو هیچ کدام از محصولات این برند فرانسوی را طی چهار ماه امسال فراوری ننموده است.

جدایی چانگان از سایپا

چانگان نیز آخرین خودرو در لیست محصولاتی است که از ابتدای امسال فراوری نشده اند.

این محصول چینی ابتدا در سال 93 به صورت وارداتی به بازار کشور وارد شد اما از سال 95 مونتاژ آن در خطوط فراوری سایپا شروع شد.

در حالی که صحبت از ورود سایر محصولات چانگان به ایران مطرح بود و حتی چانگان ایدو (که یک خودروی سدان یا صندوق دار است) در بازار ایران حضوری نصفه و نیمه داشت اما با بازگشت تحریم های صنعت خودرو این برند چینی ترجیح داد همکاری خود را با سایپا تمام کند.

تا کنون سایپا برای این خودروی چینی که در کلاس کراس اوورها(نیم شاسی) نهاده شده است جایگزینی معرفی ننموده است اما به نظر می رسد سایپایی ها قصد دارند فراوری کراس اوور بومی خود به نام کراس کانتری را نهایی و به نوعی جایگزین این محصول نمایند.

نفس های آخر یادگار برجام در خودروسازی

در سبد محصولات مونتاژی ایران خودرو این روزها پژو 2008، دانگ فنگ، هایما حضور دارند.

اما با توجه به فراوری 2 دستگاهی پژو 2008 در تیر ماه به نظر می رسد این محصول پسابرجامی روزهای آخری است که مهمان خطوط فراوری ایران خودرو است.

از ابتدای امسال تا کنون، 158 دستگاه پژو 2008 مونتاژ شده است که در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته افتی بیش از 95 درصدی داشته است.

چینی پرطرفدار کنار می کشد؟

دانگ فنگ H30 کراس دیگر محصول مونتاژی ایران خودرو نیز به نظر می رسد که به زودی فراوریش متوقف گردد.

دانگ فنگ H30 کراس که به عنوان یک خودروی کراس اوور در سال 95 به بازار وارد شد و مورد استقبال خریداران نهاده شد؛ از ابتدای امسال تا سرانجام خرداد ماه در خط فراوری ایران خودرو دیده نشد و این وضع فراوری دانگ فنگ را نامزد خروج از چرخه فراوری نموده بود.

هرچند در آمار تیر ماه گزارش شد ایران خودرو مونتاژ 94 دستگاه از این خودرو را نهایی نموده اما همچنان فاصله فراوری امسال با سال قبل به شدت زیاد است. رقم فراوری شده تا سرانجام تیر ماه 99 کمتر از 5 درصد در دوره مشابه سال گذشته است. بنابراین با وجود آمار تیر دانگ فنگ هم نامزد خروج از بازار خودرو ایران است.

سراتو و آریو میان ماندن و رفتن

طی 4 ماهی که از سال 99 گذشت همچنان مونتاژ دو محصول سراتو و آریو در خطوط فراوری این خودروساز ادامه دارد.

سایپا مرداد ماه سال گذشته خبر از توقف مونتاژ سراتو داد. این خودروساز اظهار داشت شریک کره ای او به دلیل تحریم ها از ادامه همکاری انصراف داده است. در همان زمان سایپا اظهار داشت که خط فراوری این خودرو به زودی جمع آوری می گردد. اما بر خلاف انتشار این خبر، سایپا تا سرانجام سال گذشته 3 هزار و 670 دستگاه سراتو فراوری کرد. پس از آن گمانه ها بر این شد که کیا و سایپا در امسال از هم جدا می شوند اما در کمال ناباوری این خودروساز همچنان به مونتاژ سراتو مشغول است و تا سرانجام تیر ماه امسال مونتاژ 10 دستگاه سراتو را نهایی نموده است .یعنی با وجود اعلام رسمی خبر قطع همکاری و بر چیدن خط فراوری سراتو هنوز به طور محدود در ایران مونتاژ می گردد.

آریو نیز داستانی مشابه سراتو دارد. این خودرو طی سال 98 تنها 648 دستگاه مونتاژ شد و با توجه به اینکه در آمار اسفندماه سال گذشته خبری از مونتاژ آن نبود بحث توقف مونتاژ این محصول چینی در سالجاری محتمل به نظر می رسید، اما آمارهای فراوری سایپا نشان می دهد تا سرانجام تیرماه 13 دستگاه از این خودرو مونتاژ شده است.

روزهای آخر رنو

پارس خودرو به واسطه مونتاژ محصولات دو برند فرانسوی رنو و چینی برلیانس بیشترین آسیب را از بازگشت تحریم ها متحمل شد. با این حال آمارهای فراوری این خودروساز تا سرانجام تیرماه امسال نشان می دهد که محصولات این دو برند در سبد محصولاتی این خودروساز حضور دارند.

فراوری خانواده رنو در 4 ماه ابتدایی امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته تنها افت 1 درصدی را نشان می دهد اما با توجه به فراوری تنها 45 دستگاه از این خانواده در تیرماه به نظر می رسد پارس خودرویی ها خود را برای خداحافظی با این محصول فرانسوی آماده می نمایند.

تکلیف برلیانس در خانواده سایپا

فراوری برلیانس در خطوط سایپا متوقف شده است. سایپایی ها دو مدل H230 و H220 از خانواده برلیانس را فراوری می کردند.

برلیانس برند چینی است که در سال 95 وارد بازارایران شد. این خودروساز چینی با شروع تحریم های صنعت خودرو از سال 97 به تدریج از بازار ایران خارج شد. در حالی که مونتاژ دو مدل یاد شده در سایپا متوقف شده است اما همچنان مونتاژ محصولات این خانواده در پارس خودرو ادامه دارد.

در پارس خودرو، برلیانس با توجه به مونتاژ 1828 دستگاهی بعد از رنو به لحاظ آماری نهاده شده است.

چینی ماندگار

خودرویی که به دلیل افزایش بالای مصرف سوخت یکی از مدل هایش زیر تیغ استاندارد بود با خروج رقبا به تنهایی در پیست خودرو ایران می تازد.

هایما یکی دیگر ازمحصول مونتاژی ایران خودرو از معدود مدل هایی است که در مقایسه با دیگر مونتاژی ها خط ترمز فراوریش شدید نبوده است.گزارش ها نشان می دهد هایما تا سرانجام تیر ماه با اینکه افت 37 درصدی فراوری را به نسبت مدت مشابه سال گذشته تجربه نموده است. به نظر می رسد این برند چینی هم چنان همکاری خود را با ایران خودرو ادامه دهد.

ایران خودرو همکاری خود را با هایما اتومبیل به عنوان زیر مجموعه گروه فاو(FAW GROUP) را از سال 94 شروع کرد.

ایران خودرو ابتدا مونتاژ مدل 2000 سی سی را در دستور کار داشت. همچنین از سال 96 فراوری مدل 1800 توربو شارژ این خودرو نیز شروع شد.

در سال 97، سازمان ملی استاندارد ایران دستور توقف هایما S7 مدل 2000 سی سی را به دلیل مصرف بالای سوخت صادر کرد. بنابراین تمرکز ایران خودرو روی مونتاژ مدل 1800 توربو شارژ بدلیل مصرف پایین تر متمرکز شد.

فراوری مدل S5 این خودرو نیز در دستور کار ایران خودرو بود. اما به نظر می رسد مونتاژ آن محدود و تنها مدل S7 در خطوط فراوری حضور دارد.

آخر ماجرا

توقف فراوری این خودروها بر اساس گزارش هایی هست که خودرو سازان در صورت های اقتصادی خود منعکس نموده اند.پس از بازگشت تحریم ها چندیت بار سخن از توقف فراوری خودرو ها زده است.سرانجام امسال تعیین می نماید چه خودروهای مونتاژی در بازار ایران مانده اند و چه خودروهایی از بازار کنار کشیده اند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1204

به "8 خودرو از بازار ایران می فرایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خودرو از بازار ایران می فرایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید