آفریقا، یک زن رئیس جمهور تانزانیا شد، نقش پررنگ الجزایر در حل بحران لیبی

به گزارش کتاب ارزان، در پی درگذشت جان مگوفلی رئیس جمهوری تانزانیا در پی سکته قلبی، معاونش خانم سامیة حسن صلوحی به عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی گردید تا اولین زن مسلمان محجبه ای لقب بگیرد که تصدی پست ریاست جمهوری یک کشور در قاره آفریقا را بر عهده می گیرد.

آفریقا، یک زن رئیس جمهور تانزانیا شد، نقش پررنگ الجزایر در حل بحران لیبی

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جان مگوفلی، رئیس جمهوری تانزانیا در سن 61 سالگی درگذشت. سامیة حسن صلوحی، معاون رئیس جمهوری تانزانیا که حالا جانشین او شده است در سخنرانی در تلویزیون دولتی این کشور گفت که رئیس جمهوری روز چهارشنبه بر اثر عوارض قلبی در بیمارستانی در دارالسلام درگذشت.

طبق قانون اساسی تانزانیا ، خانم سامیة حسن صلوحی ظرف 24 ساعت به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند یاد می نماید و باید بقیه دوره پنج ساله مگوفولی را که سال گذشته شروع کرد، به عنوان رئیس جمهوری این کشور خدمت کند.

بیش از دو هفته بود که جان مگوفولی در مجامع عمومی دیده نشده بود و شایعاتی در خصوص سلامتی او بر سر زبان ها بود.

سیاستمداران مخالف هفته گذشته گفتند که او به کرونا مبتلا شده است ، اما این گفته تایید نشده است.

رئیس جمهوری تانزانیا به دست کم دریافت کووید-19 و عدم انجام اقداماتی در این زمینه متهم شده بود.

او برای مقابله با ویروس خواهان دعا و بخار درمانی با گیاهان شده بود.

سامیة حسن صلوحی، معاون رئیس جمهوری هنگام اعلام خبر درگذشت رئیس جمهوری تانزانیا گفت: با کمال تأسف و تأثر به شما اطلاع می دهم ما رهبر شجاع خود ، رئیس جمهوری تانزانیا ، جان پمب مگوفولی را از دست دادیم.

او گفت: 14 روز عزای ملی خواهد بود و پرچم ها به حالت نیمه افراشته در خواهند آمد.

مگوفولی آخرین بار در 27 فوریه در ملاءعام دیده شد ، اما نخست وزیر تانزانیا هفته گذشته مصرانه گفت که رئیس جمهوری سالم است و سخت کار می نماید.

از سوی دیگر القدس العربی گزارش داد: پس از اعلام ناگهانی درگذشت جان مگوفلی رئیس جمهوری تانزانیا در پی سکته قلبی، معاونش خانم سامیة حسن صلوحی به عنوان رئیس جمهور این کشور معرفی گردید تا اولین زن مسلمان محجبه ای لقب بگیرد که متصدی پست ریاست جمهوری یک کشور در قاره آفریقا می گردد.

این رسانه نوشت: براساس قانون اساسی تانزانیا، تا سرانجام دوران ریاست جمهوری مگوفلی که سال 2025 سرانجام می یابد، سِمت ریاست جمهوری تانزانیا را برعهده خواهد داشت.

سامیة حسن صلوحی در شرایط فعلی تنها زنی است که در آفریقا سمت ریاست جمهوری یک کشور را برعهده گرفته است و به این طریق به فهرست کوتاهی از زنان در این قاره رسیده است که به راس قدرت رسیده اند.

سامیة صلوحی 61 ساله در تانزانیا به نام ماماسامیه شناخته می گردد. این لقب در فرهنگ تانزانیا، بازتاب دهنده احترامی است که وی از آن برخوردار است.

وی در رشته مدیریت عمومی در دانشگاه منچستر انگلیس تحصیل نموده است.

وی سال 2015 میلادی به عنوان معاون مگوفلی انتخاب شد سپس سال گذشته نیز براساس قانون اساسی، دوباره معاون وی شد.

نقش پررنگ الجزایر در حل بحران لیبی

صبری بوقادوم وزیر خارجه الجزایر اعلام نمود: الجزایر حضور فعالی در حل بحران لیبی دارد و ما از وحدت نهادهای در کشور برادر لیبی خشنود هستیم.

وی تاکید نمود: ما حضوری فعال برای آرامش در لیبی داریم اما همه آنچه انجام می دهیم را اعلام نمی کنیم تا کوشش هایمان به موفقیت برسد.

وزیر خارجه الجزایر گفت: در منطقه ما مجبور به دفاع از صلح میان برادران هستیم و همه باید بدانند که آنچه الجزایر انجام می دهد، دفاع از امنیتش هم هست. هنگامی که از لیبی سخن می گوییم در واقع از امنیت الجزایر صحبت می کنیم زیرا ما مرزهای طولانی مشترکی داریم و باید بیشتر هوشیار باشیم.

بوقادوم گفت: ما به لیبی خشونت و سلاح صادر نمی کنیم بلکه یاری می کنیم. هیات هایی از لیبی طی روزهای آینده به الجزایر وارد می شوند.

وی با اشاره به هجمه علیه الجزایر گفت: الجزایر وارد فحش و ناسزا و هجمه با مغرب نمی گردد. الجزایر بر قانون بین المللی تمرکز دارد. الجزایر بر حل بحران صحرا اصرار دارد و موضع آن تغییری ننموده است.

بوقادوم تاکید نمود: ما حامی خواسته صحرایی ها هستیم و هر آنچه درباره دست کشیدن الجزایر از راه حل سیاسی درباره صحرای غربی گفته می گردد، دروغ است. ما مانند کسانی نیستیم که خنجر در پشت خود پنهان می نمایند ما هر آنچه می گوییم را اجرا می کنیم.

وی ضمن پایبندی به موضع الجزایر درباره صحرای غربی اضافه کرد: ما دیکته بر صحرایی ها را نمی پذیریم.

وزیر خارجه الجزایر درباره آفریقا هم گفت: فرایند عملیات برقراری صلح در آفریقا باید فعالتر باشد.

آمار کرونا در قاره سیاه

براساس جدیدترین آمار تارنمای ارزیابی های جهانی ورلدومتر، تعداد مبتلایان به کرونا در قاره آفریقا به 4 میلیون و 96 هزار و 696 نفر و شمار قربانیان در این قاره به 108 هزار و 908 نفر افزایش یافته است.

از سوی دیگر تا به امروز در این قاره 3 میلیون و 666 هزار و 287 نفر از مبتلایان به کرونا بهبود یافته اند.

بیشترین میزان ابتلا به کرونا در آفریقای جنوبی، مراکش، تونس، مصر و اتیوپی به ثبت رسیده است.

تا به امروز فرایند واکسیناسیون علیه کرونا در 25 کشور آفرقایی از جمله در آفریقای جنوبی، سنگال، مصر، الجزایر، رواندا، ساحل عاج، جزایر سیشیل، غنا، زیمبابوه و گینه استوایی شروع شده است.

ورا سونگوه دبیرکل کمیسیون مالی آفریقا سازمان ملل دیروز با بیان اینکه تا به امروز 10 میلیون دوز واکسن کرونا در اختیار کشورهای این قاره قرار گرفته است نسبت به کندی فرایند ارسال واکسن به آفریقا انتقاد نموده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1541

به "آفریقا، یک زن رئیس جمهور تانزانیا شد، نقش پررنگ الجزایر در حل بحران لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفریقا، یک زن رئیس جمهور تانزانیا شد، نقش پررنگ الجزایر در حل بحران لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید