آگوادا، قلعه پرتغالی ها در گوا، هند!

به گزارش کتاب ارزان، دژ آگوادا در گوا

دژ آگوادا یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین دژهای نظامی در تاریخ گوا می باشد. برجستگی این دژ از این حقیقت برخواسته است که محل جغرافیایی آن جایی فوق العاده برای معماری نظامی را نشان می دهد زیرا دسترسی حیاتی به دریا از قلب قلمرو پرتغال در آن وجود دارد و بعلاوه آن را یک بنای ایده آل برای حفاظت و ارتش دریایی می نماید. دژ آگوادا در فاصله 18 کیلومتری از پانجی قرار گرفته است. پرتغالی ها این قلعه را برای دفاع در برابر دشمنانی چون هلندی ها ساختند. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این دژ باستانی اطلاعات بیشتر و جامع تری کسب کنید.

آگوادا، قلعه پرتغالی ها در گوا، هند!

دژ آگوادا در بالای تپه ای در نزدیکی دهانه رودخانه ماندویو واقع شده است. آگوادا به معنی آب در پرتغالی است که به علت حضور سه چشمه آب در اینجا نام گرفته است. این قلعه در سال 1612 ساخته شد که در زمانی که از آن استفاده می شد، کشتی ها در پایین آن برای گرفتن منابع و آب پهلو می گرفتند. دژ آگوا یک سیستم دفاعی سنگین دارد و در زمان حکمرانی پرتغالی ها بسیار کاربردی بوده است. با توجه به موقعیت استراتژیک آن، این دژ چشم انداز ای زیبا از دریا و روستاهای همسایه دارد. قلعه دارای جبهه شیبدار در امتداد دریا و یک حلقه در طرف مقابل زمین است. توپ های جنگ افزاری نیز زمانی در اینجا دیده می شدند. دیوار قلعه را می توان دو جداره نامید و این دژ دارای دو دروازه است تا در صورت شکستن دیوار بیرونی به وسیله مهاجمین، یکی به عنوان دروازه ای ایمنی عمل کند. قصد اصلی ساخت قلعه این بود که گوا را علیه هلندی ها و مارات ها محافظت کند. قلعه به عنوان نقطه مرجع برای کشتی هایی که از اروپا می آمدند، به کار می رفت. دژ آگوادا پرطرفدارترین و مهم ترین قلعه پرتغالی بود.

این دژ دارای یک فانوس دریایی 4 طبقه بود که در سال 1864 ساخته شده و قدیمی ترین نوع آن در آسیا می باشد. دیگر از این فانوس دریایی استفاده نمی گردد و اخیرا یک فانوس دریایی تازه جایگزین آن شده است. نور این فانوس دریایی می تواند حتی از مکان های دوری مانند ماپوسا و آلدونا در شب دیده گردد. از بین بردن تهدید مارات ها و کسب فتح تازه، افتخارهای بیشماری بود که تا خاتمه قرن 18 در زمانی که مرزهای آینده گوا ایجاد شده بود، به وسیله این دژ رقم خورد. مهمترین ویژگی آن، استواری اش در زمان حملات دشمن بود که به وسیله زمین یا دریا یا به طور همزمان از طرف هر دو طرف صورت می گرفت.

این دژ، مانند دیگر دژهایی که به وسیله پرتغالی ساخته شده، به شکل یک مربع با سه گوشه برای توپخانه درست شده و گوشه چهارم به وسیله دروازه اصلی اشغال شده است. هر یک از سه گوشه به شدت به وسیله دیوارهای بسیار ضخیم محافظت می شوند؛ در حالی که چهارمین گوشه در سطحی شیب دار به طرف رودخانه قرار گرفته است. سوراخ های سنگرها به میزان کافی گسترده هستند تا فضای گسترده ای از آتش را برای توپ ها به وجود بیاورند. زمانی، 200 توپ بخشی از این قلعه بود که می توان آن را یک توپخانه بسیار بزرگ دانست. بعلاوه سنگرهای دژ گوادا مانند نیزه با گوشه های گرد هستند.

یکی از ویژگی های خاص این منطقه همان طور که گفته شد فانوس دریایی آن است. قبل از آنکه این فانوس دریایی ساخته گردد، کشتی ها معمولا با چراغ دریایی های آتشی راهشان را به اینجا پیدا می کردند. اولین فانوس دریایی تا سال 1976 کار می کرد که بعد از آن با یک فانوس دریایی مدرن تر و مربعی شکل در نزدیکی دیوارهای سیتادل جایگزین شد. این مورد برای گردشگرانی که می خواهند از فضای زیبای آن جا لذت ببرند، باز می باشد. ساختار شگفت انگیز فانوس دریایی دارای برجکی است که در آن روی پلاکی مس ساخته شده و مجسمه های ویکتوریا، همراه با معمار و مهندس، در آن دیده می گردد. زنگ بزرگی از کلیسای آگوستینین در اینجا وجود داشت قبل از آنکه به کلیسای پنجیم منتقل گردد.

فانوس دریایی در اطراف جاذبه های باشکوهی پوشیده شده، جایی که پنجیم در آن قرار گرفته است. در اطراف این فانوس دریایی رودخانه زواری و بندر مورموگائو و جزیره سنت جرج وجود دارد. در قسمت غربی سواحل شمالی باگا و کالانگوت دیده می گردد. یک جنبه مهم دیگر دژ آگوادا، کلیسای کوچکی است که به خاطر کشتی هایی که از مسیرهای بسیار دور به اینجا می آمدند و زمان های زیادی را در اینجا می گذراندند، نام گذاری شده است. یک اسکله به سمت دریا در سمت شمالی است که در آن گروه هتل های تاج محل واقع شده است.

جاذبه های نزدیک دژ آگوادا

اگر قصد بازدید از این دژ را دارید می توانید با جاذبه های دیگری این بازدید را کامل کنید. در لیست زیر بعضی از آن ها برایتان آورده شده است.

ساحل سینکوریم | Sinquerim Beach

ساحل سینکوریم، ساحلی است که گردشگران می توانند از تفریحات آبی نظیر ماهیگیری، اسکی روی آب و … استفاده نمایند. این ساحل در نزدیکی دژ آگوادا واقع است که از خود دژ نیز دیده می گردد. هتل ها و اقامت گاه های زیادی در این منطقه هستند که می توانید از آن ها بهره ببرید. این جاذبه با فاصله 1.5 کیلومتری از دژ وجود دارد.

ساحل کندولیم | Candolim Beach

ساحل کندولیم 2 کیلومتر از دژ آگوادا و 15 کیلومتر از پنجیم فاصله دارد. این ساحل یکی از طولانی ترین سواحل این منطقه شناخته می گردد که محیطی بسیار آرام و پر آرامش دارد. بعلاوه فروشگاه ها و رستوران های زیادی در اطراف آن دیده می شوند که می توانید برای خرید و صرف غذا از آن ها بازدید کنید.

کلیسای بانوی معصوم | Church of Lady Immaculate Conception

مسافت بین دژ آگوادا و کلیسای بانوی معصوم تقریبا 16 کیلومتر می باشد. این کلیسا به وسیله پرتغالی ها در سال 1541 ساخته شد که بعدها به وسیله یک بنای بزرگتر جایگزین شد. معماری داخلی این بنا بسیار مجذوب کننده می باشد و محراب آن به مریم مقدس اهدا شده است. دو محراب دیگر در اطراف محراب اصلی آن دیده می شوند. یکی از آن ها مجسمه عیسی مسیح را در خود جای داده است و در دیگری مجسمه حضرت مریم دیده می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1401 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2057

به "آگوادا، قلعه پرتغالی ها در گوا، هند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آگوادا، قلعه پرتغالی ها در گوا، هند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید