بانک های کره ای باید خسارت پول های بلوکه شده ایران را پرداخت نمایند

به گزارش کتاب ارزان، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پیروی کره از تحریم های ظالمانه آمریکا گفت: ما اعتقاد داریم که بانک های کره ای باید خسارت جمهوری اسلامی ایران در طی این 2 سال را جبران نمایند. میزان این خسارت یک مسئله فنی است و باید توسط متخصصان بانکی و اقتصادی تعیین گردد.

بانک های کره ای باید خسارت پول های بلوکه شده ایران را پرداخت نمایند

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، عبدالناصر همتی در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ توضیحاتی را درخصوص منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی و نیز ملاقات اخیر خود در تهران با هیات کره جنوبی، ارائه نموده است. آنچه در ادامه می خوانید برگردان فارسی این مصاحبه است:

سوال: شما گفتید که باید به حدود 7 میلیارد دلار منابع موجود ایران در کره جنوبی سود تعلق بگیرد. برآورد می کنید چه مقدار سود در 2 سال گذشته انباشته شده باشد؟

پاسخ: به خاطر همکاری بانک های کره ای با سیاست فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران، جمهوری اسلامی ایران تا به امروز نتوانسته است از منابع خود نزد بانک های کره ای استفاده کند. این سیاست بر خلاف قوانین بین الملل و با اصول حقوقی توجیه ناپذیر است؛ بنابراین ما اعتقاد داریم که آن بانک های کره ای باید خسارت جمهوری اسلامی ایران در طی این 2 سال را جبران نمایند. میزان این خسارت یک مسئله فنی است و باید توسط متخصصان بانکی و اقتصادی مشخص گردد.

سوال: آیا هیات کره جنوبی اشاره ای بر آزادسازی سریع منابع انجام داد؟ یا چارچوب زمانی خاصی برای حل این موضوع مشخص کرد؟

پاسخ ـ هیات کره جنوبی گفت که آن ها اراده سیاسی برای حل موضوع و ایجاد امکان استفاده ایران از منابع را دارند، اما مساله آنجاست که آن ها همزمان می خواهند از سیاست ها و مقررات ایالات متحده پیروی نمایند.

سوال ـ آیا دقیقاً مشخص کردند که چه چیزی آن ها را از آزاد سازی منابع باز می دارد؟ به عنوان مثال، آیا آن ها تحت فشار مستقیم دولت ایالات متحده یا بانک های خاصی از این کشور هستند؟

پاسخ ـ چند مانع بر سر راه استفاده از منابع متعلق به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. بانک ها و موسسات اعتباری ایران از جمله بانک مرکزی در فهرست تحریم های خزانه داری ایالات متحده قرار دارند. متاسفانه دولت کره تسلیم این فشار ها شده است و برخلاف دیگر کشور ها از همکاری با ایران امتناع می ورزد. شرکای دیگر ما توانستند راه هایی را بیابند تا ما بتوانیم از منابع خود برای واردات کالا های اساسی استفاده کنیم، اما دولت کره هیچ پیشنهاد قابل اتکایی در این زمینه ارائه نکرد. منابع ایران نزد آن بانک های کره ای هستند که با بانک های آمریکایی کار می نمایند و آن ها این بهانه را مطرح ساخته اند که منابع به وون کره هستند و نمی توان آن را مستقیماً به یورو تبدیل کرد.

سوال ـ جلسه چگونه به سرانجام رسید؟ آیا کره جنوبی هیچ قولی برای انجام کوشش های جدید و آزادسازی پول ها داد؟

پاسخ ـ مقامات کره ای وعده دادند که آن ها هرچه در توان دارند برای آزادسازی منابع انجام می دهند، اما این اولین باری نیست که آن ها چنین قولی می دهند.

سوال: آیا موضوع نفتکش کره ای و ارتباط توقیف آن با منابع مسدود شده ایرانی مورد بحث نهاده شد؟

پاسخ: خیر

سوال ـ آیا این امکان وجود دارد که حدود 7 میلیارد دلار منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی به ساز و کار اینستکس راهنمایی گردد؟ آیا شما در این باره بحثی انجام دادید؟

پاسخ ـ انتقال منابع به اینستکس یا کانال سوئیس از گزینه های ممکن، اما در گام دوم است. ما باید شاهد اراده سیاسی بانک های کره ای برای آزادسازی منابع و همکاری آن ها با بانک های ایرانی باشیم، اما تا به امروز چنین اراده سیاسی را مشاهده ننموده ایم. علاوه بر این ضروری است یادآوری کنیم که اینستکس عملاً تا به امروز کاربردی نداشته است و عمدتاً تحت تاثیر همان تحریم های ایالات متحده واقع شده است. از این رو اینستکس آنگونه که ما انتظار داشتیم نتوانست روابط تجاری ما با اروپا را فارغ از تحریم های آمریکا، پوشش دهد، زیرا اروپایی ها شجاعت کافی برای اعمال حاکمیت اقتصادی خود را نداشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1485

به "بانک های کره ای باید خسارت پول های بلوکه شده ایران را پرداخت نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانک های کره ای باید خسارت پول های بلوکه شده ایران را پرداخت نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید