بورس در بازار کتاب صعودی شد

به گزارش کتاب ارزان، به گزارش خبرنگاران پردیس سیاسی: چهره­ ای خندان که پشت سرش کوهی از دلار و سکه­ پایین می­ ریزد، احتمالا کلیشه­ ای ترین تصویر از کتاب های کسب و کار و موفقیت شغلی است. ما را بخوانید تا شما را به ثروت برسانیم اما آیا می­ توان کتاب های مربوط به حوزه کسب و کار را به همین تصویر اغراق شده محدود کرد؟ چه عواملی بازار تقاضای این کتاب­ ها را گرم می­ کند و اثر بخشی آن­ ها چقدر است؟حالا که زندگی مالی به ویژه برای قشر جوان سخت­ تر از همواره شده است، چه تغییری در بازار فراوری و تقاضای کتاب­ های مرتبط با این حوزه اتفاق افتاده است؟ برای پاسخ به این پرسش ­ها و چندین سوال ریز و درشت دیگر است که راهی تهیه این گزارش می ­شوم.

بورس در بازار کتاب صعودی شد

سبقت کتاب های بازار سرمایه

حالا مدتی است که پس از طوفان کرونا، زندگی کم و بیش به خیابان­ های شهر برگشته است و مغازه ­ها درهایشان را به روی مشتریان بازکرده اند. خیابان انقلاب از چهارراه ولی عصر به سمت دانشگاه تهران بدون شک یکی بهترین مکان ها برای سرک کشیدن به بازار کتاب­ و از جمله کتاب­ های کسب و کار است. ساعت کمی از ظهر گذشته است و کتاب فروشی ها همه باز هستنند و به نسبت خلوت.

برای آغاز به سراغ یکی از کتاب فروشی ­های عظیم می­ روم که کتاب ­های حوزه­ های مختلف را به فروش می ­رساند. چند دختر جوان با ماسک و دستکش آخرین کتاب ­های منتشر شده را ورق می زنند و کمی آن طرف تر زوجی در حال تماشای وسایل تزیینی هستند. نگاهی به میز وسط سالن می­ اندازم که پرفروش ­های فروشگاه را گذاشته است. بیشترشان رمان هستند اما کتاب­ های انگیزشی مشهوری مانند اثر مرکب هم میدان را خالی نکرده ­اند.

برای اطلاع از فروش کتاب های بازار کسب و کار پای صحبت مدیر فروشگاه می­ نشینم که از پر مشتری شدن حوزه ای جدید در چند ماه گذشته می گوید: کتاب ­های انگیزشی که مربوط به ویژگی های روانی ثروتمند شدن هستند، همواره فروش خوبی داشته اند، اما اکنون مدتی است که کتاب­ های مربوط به بورس متقاضیان بیشتری پیدا کرده­ اند. البته این کتاب ها در حوزه تخصصی ما نیستند اما همان چند نمونه ای که برای فروش داشتیم متقاضی زیادی داشتند.

او در خصوص بازه سنی و جنسی مشتریان شرح می دهد : نکته جالب برای من این است که اکنون زنان بیشتر از مردان مشتری این کتاب ها شد ه اند، البته همواره مشتری کتاب ­های انگیزشی در زنان بیشتر از مردان بوده است، اما اکنون ما بیشتر مشتریان زنی داریم که دنبال کتاب­ های مربوط به بورس هستند. از او در خصوص سطح کتاب ها و تقاضای مشتریان می پرسم: راستش را بخواهید من به دلیل علاقه شخصی و کنجکاوی این کتاب ها را ورق می زنم و به نظرم خیلی از آن ها کتاب سازی هستند و شاید کتاب های مهم تعدادشان خیلی کم باشد اما خوب بازار تقاضا گرم شده و طبیعتا کتاب های بیشتری هم منتشر می شوند چون بیشتر مشتریان این کتاب ها آماتور هستند و تخصص لازم را ندارند.

در یکی دیگر از کتاب فروشی های عظیم این محدوده یکی از فروشنده ها با خوشرویی و دقت جوابم را می دهد و در خصوص کتاب های پر فروش این حوزه می گوید: چند ماهی است که به خاطر ویروس کرونا اوضاع کتاب و نشر خیلی خراب شده و ما هم تعطیل بودیم. قبلا بیشتر مشتریان ما دنبال کتاب های داستان و رمان و کتاب های روانشناسی موفقیت بودند اما الان به جز این دسته که همچنان مشتریان اصلی هستند، مراجعه برای کتاب های بورسی خیلی زیاد شده است. بیشتر مشتریانی هم که دنبال کتاب های بورس هستند، جوانان 20 تا 30 سال هستند. بیشترشان مرد هستند اما تعداد زنان هم کم نیست. البته بیشترشان دنبال یادگیری مقدمات هستند و سراغ کتاب های تخصصی نمی آیند برای همین ما هم بیشتر این کتاب ها را می آوریم.

خدا پدر و مادر بورس را بیامرزد!

تا نیمه راه دیگر فهمیده بودم که بورس در بازار کتاب هم روی بورس است و کتاب های بازار سرمایه بیشتر از سایر حوزه های کسب و کار در این مدت مشتری داشته اند، اما صحبت های مدیر یکی از قدیمی ترین فروشگاه های خیابان انقلاب که اتفاقا دستش در عناوین کتاب های بورسی از بقیه پرتر بود برایم خیلی جالب بود. او هم مانند دیگر همکارانش شرایط بازار کتاب را بعد از ویروس کرونا بد توصیف می نماید و می گوید: کسب و کار ما بعد از ویروس کرونا خیلی بد شده است و بعد با خنده اضافه می نماید، راستش ما مدتی است که فقط داریم کتاب های بورسی می فروشیم و خدا پدر و مادر بورس را بیامرزد. او در خصوص محتوای این کتاب ها هم شرح می دهد: چند کتاب خیلی خوب و مهم در این زمینه هست که بیشتر هم آن ها به فروش می فرایند هرچند به خاطر کسادی بازار مدتی است دیگر کتاب منتشر نمی گردد، اما من می بینیم مشتریان حرفه ای هم داریم که قبلا هم از ما کتاب خریدند و الان سراع کتاب های پیشرفته تر را می گیرند اما اغلب مبتدیان مشتری ما هستند.

در حین همین صحبت هاست که مرد جوانی برای حساب خریدهایش که از قضا مربوط به بازار سرمایه است به صندوق می آید. فرصت را غنیمت می شمارم و از او در خصوص علت انتخاب هایش سوال می کنم که این طور شرح می دهد: مدتی است که بازار سرمایه بحث خیلی داغی است و من هم وارد آن شده ام. با این شرایط مالی خیلی از دوستان من به این فکر هستند که سرمایه هرچند کم شان را هم از دست ندهند و برای همین وارد بازار سرمایه شده اند. خیلی از افرادی که رشته تحصیلی اشان حسابداری یا مدیریت نیست، کلاس ها و دوره ها را شرکت می نمایند اما من چون وقت و زمان شرکت در دوره ها را ندارم ترجیح می دهم کتاب بخوانم. در ادامه با لبخند اضافه می نماید: البته خیلی از دوستان من کتاب نمی خوانند و بدون آشنایی و فقط به وسیله مشورت با دیگران وارد بورس شده اند یا این که کتاب هایی خریدند و نمی خوانند.

او در خصوص نحوه انتخاب کتاب ها و کیفیتشان هم می گوید: راستش برخی از کتاب ها واقعا مفید و خوبند اما بسیاری هم فقط از عناوین جذاب استفاده می نمایند و عملا مطلب جدیدی ندارند. اما به نظر من کتاب هایی که در کانال های بورسی معرفی می گردد بیشتر خریداری می شوند، چون بیشتر کسانی که وارد بازار شده اند، مبتدی هستند و به وسیله دیگران کتاب انتخاب می نمایند.

بازار هیجانی انتشار کتاب

بعد از آنکه متوجه تب داغ کتاب های بازار سرمایه شدم، به سراغ یکی از ناشران قدیمی و مطرح این حوزه رفتم. نسرین سیاح فر مدیر انتشارات چالش که حوزه تخصصی اش کتاب های بازار سرمایه است درباره شرایط انتشار کتاب های بورسی به ایبنا می گوید: من اگر بخواهم بازار سرمایه را در حال حاضر توصیف کنم واژه احساسی را انتخاب می کنم. همانطور که به نظر من در ورود افراد به بازار سرمایه این تب و تاب دیده می گردد، در انتشار کتاب ها هم اوضاع به همین شکل است. بسیاری از کتاب هایی که در مدت اخیر و بعد از اقبال به بورس منتشر شده اند به جای آنکه مفید باشند آسیب زننده هستند چرا که این کتاب ها با دقت و زمان کافی انتخاب نشده اند و در مواردی حتی بدون ذکر منبع هستند، ترجمه های خوبی ندارند و در بسیاری مواقع چون استانداردها را رعایت نمی نمایند، باعث دلزدگی مخاطب و در نهایت حتی ضرر و زیان می شوند.

او در خصوص سابقه انتشار کتاب های بورسی در انتشارات چالش می افزاید: ما 16 سال است که تمرکزمان را بر کتاب های بازار سرمایه گذاشته ایم و کتاب های دیگری هم که در حوزه های کسب و کار و اقتصاد منتشر می کنیم همگی مرتبط با همین موضوع هستند. اما همانطور که اشاره کردم برای انتشار کتاب در بازار سرمایه باید مولف و مترجم، دانش کافی و لازم را داشته باشد چرا که ورود بدون این سواد و دانش می تواند باعث زیان حتی به تحلیل بازار گردد و بازار را هم تحت الشعاع قرار دهد.

سیاح فر درباره مخاطبان کتاب های بازار سرمایه هم شرحاتی می دهد و می گوید: ما از همان زمان که کار انتشار این کتاب ها را آغاز کردیم، مخاطبان خاص خودمان را داشتیم و اکنون هم به همین شکل است. البته تجربه من نشان می دهد که در فضای فعلی همانطور که گفتم افراد اول وارد بازار سرمایه می شوند و با هیجان کار را آغاز می نمایند و در ادامه که احتیاج به تحلیل پیدا می نمایند یا تصمیم می گیرند که بیشتر زمانشان را وقت بازار سرمایه نمایند و تحلیل گر شوند سراغ کتاب های جدی می­­ آیند و به همین دلیل طیف مخاطبان ما وسیع است و من نمی توانم بگویم لزوما مخاطبان مبتدی بیشتر هستند چون خیلی از مبتدی ها اصلا سمت کتاب نمی ­آیند.

او در ادامه با انتقاد از تاثیر تبلیغات فضای مجازی بر کتاب های بورسی هم عنوان می نماید: به خاطر شرایط هیجانی بازار سرمایه بسیاری از افراد از برند شخصی خود استفاده می نمایند و در کانال های تلگرامی و مانند آن کتاب هایی را معرفی می نمایند که واقعا مفید نیستند و همین باعث آشفتگی بازار می گردد.

سیاح فر در ادامه می گوید: من به همه افرادی که می خواهند با مطالعه وارد بازار بورس شوند توصیه می کنم از خود ناشران تخصصی در خصوص انتخاب کتاب یاری بگیرند چرا که کتابی که ترجمه ماشینی و بدی دارد، منابع ندارد و توسط متخصص نوشته نشده می تواند خاطره تلخی در ذهن بگذارد و در کمترین حالت اتلاف هزینه و زمان باشد.

تابلو بازار بورس این روزها شاخص صعودی دارد و حالا که بازار سرمایه به تب و تاب افتاده باید ببینیم این گرمی در بازار کتاب هم تا کی دوام دارد و ناشران این حوزه، بورس بازان جوان را چقدر به کتاب هایشان مطمئن می نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1121

به "بورس در بازار کتاب صعودی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس در بازار کتاب صعودی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید