تحمیل تکالیف سنگین به دانش آموزان خلاف مقررات است

به گزارش کتاب ارزان، تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به حجم سنگین تکالیف برای دانش آموزان ابتدایی گفت اینکه حجم زیادی از منابع و جزوات به دانش آموزان داده گردد و فکر کرد با این کار می توان ضعف های یادگیری را جبران کرد راه حل موثری نیست.

تحمیل تکالیف سنگین به دانش آموزان خلاف مقررات است

به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره آمار دانش آموزان مقطع ابتدایی که بیش از یازده سال سن دارند، گفت: درست است که به طور کلی بازه ثبت نامی در دوره آموزش ابتدایی از سنین 6 تا 11 سال را پوشش می دهد ولی ثبت نام می تواند تا 15 سال هم ادامه یابد، زیرا در بعضی از منطقه ها که دسترسی ندارند یا تکرار پایه وجود دارد به دانش آموز این فرصت را می دهند که همچنان در نظام آموزشی بماند.

وی ادامه داد: در بعضی از استان ها که مساله تکرار پایه را بیشتر از سایر استان ها داریم امکان اینکه دانش آموزانی داشته باشیم که مطابق شرایط سنی در پایه تحصیلی خود نباشند وجود دارد. ما سال گذشته به طور دقیق شرایط این افراد را احصاء کردیم اما هنوز آمار آن ها از سوی سامانه به ما اعلام نشده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: البته ما خودمان استان به استان آن هم در واحد مدرسه برای اولین بار این کار را کردیم که یک کار کاملا متمایز بود. ما از استان ها خواستیم در واحد مدرسه تمام دانش آموزان سال قبل خود را رصد نمایند و شرایط آن هایی که سال گذشته در آن مدرسه بوده اند را آنالیز نمایند.

حکیم زاده درباره تحقیق مدیران مدرسه از شرایط دانش آموزان گفت: شرایط در این خصوص دو سه حالت بیشتر ندارد یا دانش آموز در مدرسه مانده و ارتقا پیدا نموده، یا دانش آموز در آن مدرسه تکرار پایه دارد و یا حتی دانش آموز دیگر در آن مدرسه نیست. از این رو ما از مدیران مدرسه خواستیم آمار شرایط آن ها را به ما بدهند.

وی اظهار کرد: طبیعتا اگر دانش آموزی در آن مدرسه نباشد و در مدرسه دیگری ثبت نام نموده باشد کد ملی اش در مدرسه ای که ثبت نام نموده رویت خواهد شد. بنابراین تارکان تحصیلی بین پایه ها را ما شناسایی و آمار آن ها را تجمیع کردیم اما به علت این که آمار در واحد مدرسه تهیه و در منطقه و استان تجمیع شده است، فعلا از سوی سامانه به دست ما نرسیده است اما می تواند آمار بسیار دقیقی باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق ماده 47 در آیین نامه اجرایی مدارس که به تازگی تدوین شده یکی از وظایف مدیر مدارس رصد جریان حضور دانش آموزان در مدرسه است. بنابراین وقتی مدیر رصد می نماید دانش آموزی که سال گذشته در مدرسه بوده اما اکنون نیست باید آنالیز گردد که چرا دانش آموز به مدرسه نمی آید، زیرا مدیر مدرسه اولین شخصی است که به اطلاعات دانش آموزان دسترسی دارد.

حکیم زاده گفت: ما بعلاوه یک برنامه مداخله ای برای هر استان اعلام کردیم و اگر درهر منطقه طبق گزارش مدیر مدرسه، چند تن از دانش آموزان در امسال در مدرسه حضور نداشتند؛ باید شرایط آن تعداد که هنوز ثبت نام نشده اند را آنالیز و گزارش نمایند.

وی اعلام کرد: فکر می کنم اگر این کار را با جدیت دنبال کنیم می توانیم شاهد یک تحول در بحث پیگیری تارکان تحصیلی میان پایه ها باشیم. چون برای شناسایی موارد بازمانده از تحصیل در کلاس اول ما راه حلی هایی داریم که راحت تر می توانیم آن را شناسایی کنیم ولی معمولا مسائل اصلی ما تارکان تحصیلی میان پایه ها هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست جمهوری اسلامی همواره این بوده که امکان دسترسی حداکثری برای تحصیل دانش آموزان را برقرار کند. در استان هایی که از نظر شاخص های توسعه یافتگی شرایط نامناسب تری دارند این موضوع بیشتر به چشم می خورد. ما هم در این زمینه 64 منطقه را شناسایی کردیم و جزو برنامه هدفِ نصیبِ آموزشی یکسان قرار دادیم که انشالله بتوانیم این مورد را هم سریع تر رصد کنیم.

وی درباره اجبار بعضی مدارس مبنی بر تهیه جزوات یاری درسی به ویژه در مقطع اول ابتدایی اعلام کرد: سیاست ما در این زمینه تغییر ننموده و اگر نام مدرسه را به ما گزارش دهید قطعا این مشکل را پیگیری خواهیم کرد.

حکیم زاده اضافه نمود: طبق مصوبه 951 آموزش و پرورش آزمون های تستی- تشریحی و استفاده از کتاب های یاری آموزشی و یاری درسی تحت هر عنوانی و تحمیل هزینه به خانواده ها ممنوع است. بعلاوه برنامه های توانمندسازی برای معلمان و دانش آموزان در کانال شبکه شاد با برترین کیفیت به وسیله معلمان خوب در سراسر کشور، درس به درس فراوری شده و رایگان در دسترس است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر شما همین الان به شبکه شاد مراجعه کنید و کلمه علوم دوم را جستجو کنید؛ تمام جزییات این درس را به شما ارائه می دهد. کاری که ما امسال انجام دادیم این بود که به سمت فراوری محتوای درسی به شکل چند رسانه ای رفتیم؛ بنابراین معلمان اگر احساس نمایند دانش آموزان به تمرین اضافه احتیاج دارند می توانند از همین منابعی که در شاد وجود دارد استفاده نمایند و به هیچ وجه خرید و فروش های تجاری در زمینه جزوات و کتاب های یاری درسی موردتایید ما نیست وخلاف مقررات است.

حکیم زاده در واکنش به حجم سنگین تکالیف برای دانش آموزان ابتدایی اظهار کرد: اینکه ما حجم زیادی از منابع و جزوات را به دانش آموزان بدهیم و فکر کنیم با این کار می توانیم ضعف های یادگیری را جبران کنیم راه حل موثری نیست. طبق سیاست های قبلی ما با این موضوع مخالفیم و اگر جایی هم این کار صورت گرفته، حتما خلاف مقررات بوده و باید پیگیری گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1993

به "تحمیل تکالیف سنگین به دانش آموزان خلاف مقررات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحمیل تکالیف سنگین به دانش آموزان خلاف مقررات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید