جزئیاتی از عوارض خروج کشور در سال 98

به گزارش کتاب ارزان، از سال 97 که خبر معین عوارض برای مسافران به خارج اعلام شد، ابهاماتی برای مردم به وجود آمد. در نهایت نرخ عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه سال 98 اعلام شد. نرخ قابل پرداخت برای عوارض خروج در سال 98 بدون هیچ تغییری نسبت به سال 97 به مجلس ارائه شده است. نکته قابل توجه این است که در بودجه سال 97 هزینه خروج از کشور برای هر بار افزایش می یابد. به این معنی که مبلغ عوارض خروج از کشور افزایش پلکانی برای هر بار سفر در سال دارد.

جزئیاتی از عوارض خروج کشور در سال 98

مرکز پژوهش های مجلس در لایحه بودجه سال 98 پیشنهاد کرده این افزایش تنها شامل سفرهای هوایی خارج از کشور شود. عوارض خروجی برای پروازها، سفر هوایی به عتبات را نیز شامل شود. در این مقاله مجله گردشگری خبرنگاران درباره عوارض خروج در سال 98 صحبت می کنیم. به سوال ها و ابهامات در این زمینه پاسخ می دهیم.

چه کسانی باید عوارض سفر بپردازند؟

هر مسافری که قصد خروج از ایران را داشته باشد باید عوارض خروج را بپردازد اما به شرط و شروط ها. به خاطر بسپارید که برای انواع سفرهای زمینی، هوایی یا دریایی این قانون اعمال می شود. هزینه آن نیز به نوع سفر هوایی، زمینی یا دریایی بستگی ندارد. بلکه به تعداد دفعات خروج شما از ایران در یک سال مربوط می شود. همچنین هزینه عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی جداگانه محاسبه می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. قبل از هر چیز مقاله ای با عنوان شرایط و نحوه خروج از کشور برای دانشجویان و مشمولان را برای اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد می دهیم.

هزینه عوارض خروج برای زائران در سال های اخیر

همانند سال 97 قیمت عوارض خروج از کشور با آنچه که به تصویب رسیده، قیمتی معین است. برای زائران حج تمتع و عمره و عتبات عالیات 110 هزار تومان در نظر گرفته شده است. مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد کرده است که عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات 50 هزار تومان باشد. پرداخت عوارض خروج از کشور زمینی - دریایی عتبات عالیات 12 هزار و 750 تومان در نظر گرفته شده است.

عوارض خروج کشور در سال 98

مبلغ عوارض خروج از کشور برای سفر حج تمتع و حج عمره از کلیه مرزهای کشور در سال 1398 اینگونه است.

  • برای بار اول، یک میلیون و سیصد و بیست هزار ریال
  • برای بار دوم، یک میلیون و نهصد و هشتاد هزار ریال
  • برای بار سوم به بعد، دو میلیون و ششصد و چهل هزار ریال

این عوارض برای سایر سفرهای خارجی از کلیه مرزهای کشور در سال 1398 متفاوت خواهد بود. هزینه خروج از کشور برای سفرهای سیاحتی اینگونه معین شد.

  • برای بار اول دو میلیون و ششصد و چهل هزار ریال
  • برای بار دوم سه میلیون و نهصد و شصت هزار ریال
  • برای بار سوم به بعد، پنج میلیون و دویست و هشتاد هزار ریال

علاوه بر این، عوارض خروج زائرانی که از راه هوایی به عتبات عالیات سفر می کنند، به قرار ذیل است.

  • برای بار اول، چهارصد و پنجاه هزار ریال
  • برای بار دوم، ششصد و هفتاد و پنج هزار ریال
  • و برای بار سوم به بعد، نهصد هزار ریال

عوارض خروج برای آن دسته از زائران عتبات عالیات که از طریق زمینی و دریایی سفر می کنند نیز چنین معین شده است.

  • برای بار اول، صد و پنجاه هزار ریال
  • برای بار دوم، دویست و بیست و پنج هزار ریال
  • و برای بار سوم به بعد، سیصد هزار ریال

ذکر این نکته ضروری است که زائران اربعین که از چهاردهم شهریور تا دوم آبان ماه از مرزهای زمینی به عراق سفر می کنند، از پرداخت مالیات خروج معاف هستند.

قوانین معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور

در جلسه علنی چهارم اسفند سال 97 کنندگان مجلس، زائران اربعین را از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف کردند؛ کنندگان مردم در ادامه بررسی جزئیات بودجه 98 در بخش درآمدی جزء 2 بند د تبصره 11 را تصویب کردند. بنابراین مصوبه، زائران اربعین در تاریخ 24 شهریور تا دوازدهم آبان سال 1398 برای مرزهای زمینی عراق از پرداخت عوارض خروج معاف هستند. به افرادی که وارد خاک عراق می شوند پیشنهاد می دهیم راهنمای سفر به نجف را بخوانند.

افراد دیگری هم هستند که از پرداخت عوارض خروج معاف هستند. این گروه ها را در ادامه معرفی می کنیم.

  • خدمه وسایل حمل و نقل مانند هواپیماها، اتوبوس ها و کشتی ها
  • دانشجویان دارای مجوزی که در خارج از کشور تحصیل می کنند.
  • بیمارانی که برای درمان به کشورهای خارجی فرستاده می شوند (با مجوز)
  • جانبازانی که برای معالجه و درمان به خارج کشور فرستاده می شوند.
  • ایرانیان مقیم کشورهای خارجی
  • و ایرانیانی که در کشورهای خارجی مشغول به کار بوده و کارنامه شغلی دارند.

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

برای پرداخت خروجی از کشور راه های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش ها، مربوط به هنگامی است که به فرودگاه می روید. در فرودگاه ها، به همراه مدارک بلیط و بوردینگ پس باید برگه پرداخت عوارض خروج از کشور را هم نشان دهید. در فرودگاه های بین المللی ایران مانند امام خمینی، عابر بانک هایی هستند که امکان پرداخت عوارض سفر را امکانپذیر می کنند. فیش واریزی خود را برای عبور از پلیس کنترل گذرنامه نیاز دارید. روش دوم پرداخت اینترنتی است. کسانی که از درگاه های اینترنتی عوارض خروج از کشور را می پردازند، فیش واریزی پرینت شده به همراه داشته باشند.

سامانه پرداخت عوارض خروج به صورت آنلاین

برای سهولت بیشتر در سفرهای خارجی و پرداخت عوارض خروج سامانه ای الکترونیکی راه اندازی شد. جالب اینجاست که خبر آن در سال 95 منتشر شده بود. سامانه سداد به مسافران اجازه می دهد تا با پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور کارهای خود را سریع تر انجام دهند. بانک ملی ایران با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور سداد را برای پرداخت عوارض خروج از کشور سال 98 راه اندازی کرده اند. در این سایت با وارد کردن معینات فردی مانند کد ملی، شماره موبایل و انتخاب نوع سفر می توانید اینترنتی این هزینه را بپردازید.

آدرس سایت سداد برای پرداخت اینترنتی عوارض خروج از کشور: sadadpsp.ir/tollpayment

اپلیکیشن های پرداخت عوارض خروجی از کشور

به جز سایت سداد که بسیار کار راه انداز است، اپلیکیشن های مختلفی روانه بازار شده اند. این اپلیکیشن ها روی موبایل و گوشی هوشمند شما نصب می شوند و امکان پرداخت آنلاین برای عوارض خروج از کشور در حال حاضر را فراهم می کنند. این اپلیکیشن ها هم از طرف سداد روانه بازار شده اند. در نتیجه امنیت پرداخت عوارض خروج را دارند. اپلیکیشن های بله و ایوا هر دوی این اپلیکیشن های پرداخت عوارض خروج از کشور بانک ملی هستند.

پرداخت عوارض خروج با یکی از این روش ها، راحتی سفر با به همراه داشته است. دیگر لازم نیست در صف طولانی پرداخت عوارض سفر بانک ها بایستید. اینترنتی پرداخت خود را انجام داده و فیش خود را پرینت بگیرید. مسافرانی که به دنبال پرداخت عوارض خروج از کشور به ترکیه هستند، به راحتی می توانند از این شیوه استفاده کنند.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت عوارض

برای پرداخت این عوارض به مدارک خاصی نیاز ندارید. تنها باید کارت عابر بانکی عضو سامانه شتاب داشته باشید و معینات خود را وارد کنید.

گلایه سازمان میراث فرهنگی بابت هزینه خروج از کشور

در جلسه علنی 4 اسفند 97، علی اصغر مونسان از سهم ناچیز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای هزینه خروج از کشور نیز گلایه کرد و گفت: ما از دولت می خواهیم حالا که قیمت عوارض خروج از کشور را افزایش دادند، سهم سازمان میراث فرهنگی را از این عوارض زیاد کنند تا برای گردشگری داخلی هزینه شود.

چندی پیش هم جعفرزاده ایمن آبادی کننده مجلس با انتقاد از اینکه تنها 18 هزار تومان از 220 تومان پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار می گیرد، گفته بود: در بودجه سال 98 این مبلغ اصلاح می شود؛ هزینه خروج از کشور باید صرف رونق گردشگری شود ما به دنبال درآمدزایی برای دولت نیستیم.

در ادامه پیشنهاد می دهیم قوانین مربوط به ارز ورودی به کشور را در مقاله ورود اسکناس ارز به ایران دنبال کنید.

  • آیا برای بچه ها هم باید عوارض خروجی از کشور بپردازیم؟

بله. حتی برای بچه ها هم باید عوارض خروج از کشور زمینی و چه هوایی یا دریایی پرداخت شود.

  • آیا کشورهای خارجی هم قانون پرداخت عوارض خروج را دارند؟

بله. کشورهایی همانند استرالیا، اتریش، کامبوج و چین چنین قانونی دارند. کشور چین تنها برای مسافرت هایی که نیاز به خرید بلیط هواپیما دارد، عوارض خروج گذاشته است. سفرهای زمینی و دریایی در چین عوارض خروج ندارند. دیگر کشورهای نامبرده هم این مبلغ را به قیمت بلیط هواپیما افزوده اند.

پس از اینکه تمام مقدمات سفر خود را آماده نمودید، برای پرداخت عوارض خروج اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که عوارض خروج از کشور هر سال آپدیت می شود. بنابراین منظور از سفر دوم و سوم یا بیشتر در یک سال است. همچنین مبلغ و نرخ عوارض خروجی کشور هر سال بسته به تورم افزایش می یابد. در نتیجه در سال 1400 مبلغ متفاوت تری برای آن معین می شود. لطفا نظرات و سوال های خود را برای ما در کامنت ها بنویسید.

منبع: الی گشت
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 609

به "جزئیاتی از عوارض خروج کشور در سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از عوارض خروج کشور در سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید