خیز دوباره قیمت، وام جدید مسکن را خنثی کرد

به گزارش کتاب ارزان، در حالی که پرداخت تسهیلات مسکن با سقف های جدید هنوز فرایند اجرایی به خود نگرفته، بازار مسکن با شوک افزایش قیمت، به استقبال وام 240 میلیون تومانی رفت.

خیز دوباره قیمت، وام جدید مسکن را خنثی کرد

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش، در حالی که این روز ها اتفاقات متعدد در حوزه های سیاست داخلی و خارجی، فضای مالی کشور را تحت تأثیر خود قرار داده، اما بازار مسکن که در چند ماه گذشته تلاطم های سال 97 را پشت سر گذاشته و به آرامش رسیده بود، در فضای هیجانی این روز ها بار دیگر دچار نوسان در قیمت شده و با افزایشی حدوداً 10 تا 15 درصدی، عقب نشینی خریداران واقعی را در پی داشته است.

افزایش دوباره قیمت در حالی است که از تیر ماه امسال بر اساس گزارش های اعلامی دو مرجع بازار مسکن، قیمت ها فرایند نزولی به خود گرفته بود؛ هر چند که آذر ماه بار دیگر میانگین قیمت مسکن در تهران به کانال 13 میلیون تومان در هر متر مربع بازگشته بود؛ اما به زعم بسیاری از کارشناسان، افزایش بیش از حد تصور قیمت مسکن در منطقه یک تهران سبب این افزایش شده بود؛ وگرنه در سایر مناطق قیمت ها عمدتاً یا بدون تغییر یا نزولی بود.

منطقه یک نیز به دلیل آنکه بازار خرید و فروش واحد های مسکونی لوکس در اختیار سفته بازان واقع شده است و میزان خرید مصرفی مسکن در این منطقه کمتر از سایر مناطق پایتخت است، لذا اساساً نوع بازار در این منطقه را باید با سایر مناطق تهران متفاوت دانست؛ به گونه ای که بعضی کارشناسان معتقدند باید قیمت های مسکن در منطقه یک را از بازار مسکن پایتخت در گزارش آماری ماهانه که دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مرکزی ارائه می دهند، جدا کرد.

بر اساس همین فرایند باثبات قیمت مسکن در ماه های اخیر و همچنین فرایند رشد سریع و هیجانی قیمت ها در بازار سرمایه و بازدهی بالای سرمایه گذاری در این بازار بود که در همایشی که آذر ماه برگزار شده بود، کارشناسان مالی متفق القول از سودده نبود بازار مسکن تهران و سایر بازار های موازی غیر از بازار سرمایه (بورس) برای سرمایه گذاران خبر داده و خواهان سرمایه گذاری در بازار سهام شده بودند.

در حالی که بسیاری منتظر بودند تا این پیش بینی کارشناسان مالی در مورد بازار مسکن تا انتها امسال ادامه دار باشد، اما بر خلاف این پیش بینی ها، بازار مسکن از حدود یکماه قبل بار دیگر فرایند صعودی در پیش گرفت و سبب شد تا افزایش سقف تسهیلات مسکن که از ابتدای دی ماه به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و عملاً اجرای آن تا اواخر ماه جاری به طول انجامید، اثر خود را از دست بدهد.

در حالی که قیمت مسکن نوساز در شهرک نفت تهران در منطقه 5 پایتخت به متری 22 میلیون تومان رسیده که بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، میانگین قیمت در این منطقه در آذر ماه، 15.8 میلیون تومان در هر متر مربع بود؛ همچنین در این محله، واحد های بالای 15 سال ساخت نیز به بیش از 17.5 میلیون تومان در هر متر مربع افزایش یافته که باز هم از متوسط قیمت مسکن این منطقه در آذرماه بالاتر است. به گفته یک مشاور املاک مستقر در منطقه 5، در محله بهنام نیز واحد 7 سال ساخت تا متری 20 میلیون تومان خرید و فروش می گردد که واحد مشابه در آبان ماه امسال متری 18.5 میلیون تومان قیمت گذاری شده بود؛ اما در حال حاضر واحد های بالای 10 سال ساخت در این محله با قیمت متری 18 میلیون تومان عرضه می شوند.

یک مشاور املاک مستقر در منطقه 14 نیز گفت: واحد مسکونی تا 5 سال ساخت در محله ابوذر که در تابستان امسال متری 12.5 میلیون تومان معامله می شد، در حال حاضر بین 14.5 تا 15 میلیون تومان از سوی مالکان فایل می گردد که علت این افزایش قیمت ها معین نیست. به گفته وی، قدرت خرید افرادی که مایل به سکونت در این منطقه هستند، چندان بالا نیست؛ با این حال در یکی دو ماه اخیر تعداد فایل هایی که مالکان قیمت میلیاردی برای فروش واحد های خود پیشنهاد می دهند، افزایش نسبتاً زیادی داشته است. اگرچه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه 14 در آذر ماه، 9.9 میلیون تومان از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن برآورد شده بود، ولی در محله ائمه اطهار منطقه 14، واحد مسکونی 13 سال ساخت با قیمت متری 11 میلیون تومان برای فروش فایل شده است؛ واحدی که به گفته یک مشاور املاک، 2 ماه قبل مالک آن، متری 9.5 میلیون تومان برای فروش پیشنهاد داده بود.

در منطقه 18 نیز اگرچه میزان افزایش قیمت ها محدود بوده و عمدتاً به واحد های نوساز اختصاص دارد، اما در حالی که واحد مسکونی نوساز در ابتدای آذر ماه در محله شهرک، ولی عصر متری 6.6 میلیون تومان بود، اما روز گذشته مشاوران املاک این منطقه مترین 7.5 میلیون تومان واحد های نوساز در این محله را فایل نموده اند؛ دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در منطقه 18 را 6.3 میلیون تومان برای آذرماه محاسبه نموده بود.

مناطق مرکزی پایتخت نیز از جمله مناطقی است که با افزایش اندک روبه رو بوده و همچنان می توان امیدوار به یافتن واحد های مسکونی 15 تا 20 سال ساخت با قیمت های زیر 1 میلیارد تومان در محدوده متراژی 60 تا 85 متری در منطقه 7 و محله هفت تیر بود. هرچند که این واحد ها عموماً در نیمه جنوبی محله هفت تیر یافت می گردد و در محلات شمالی میدان هفت تیر واحد مسکونی زیر یک میلیارد تومان تقریباً نایاب شده است. به گفته یک مشاور املاک در خیابان مفتح جنوبی، واحد مسکونی 85 متری 17 سال ساخت را می توان متری 10 میلیون تومان در این محله خریداری کرد که نسبت به ماه های گذشته تقریباً بدون تغییر بوده یا افزایش اندکی داشته است؛ اما در محله مفتح شمالی قیمت ها با رشدی تا 2 میلیون تومان در هر متر روبه رو بوده است.

منبع: مهر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 690

به "خیز دوباره قیمت، وام جدید مسکن را خنثی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیز دوباره قیمت، وام جدید مسکن را خنثی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید