علت عقب نشینی ترامپ از سیاست مالی در قبال همسایگان شمالی

به گزارش کتاب ارزان، جفری لفور معتقد است که احتمالا رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به این نتیجه رسیده است که تنبیه بدون دلیل همسایگان شمالی امنیت ملی آمریکا را تضعیف می نماید.

علت عقب نشینی ترامپ از سیاست مالی در قبال همسایگان شمالی

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرنگاران، ترامپ از همان زمان انتخابات ریاست جمهوری 2016، از توافقات تجاری آمریکا با دیگر کشورها به عنوان ضرباتی مهلک بر ساختار فراوری داخلی کشورش یاد می کرد.

رئیس جمهور آمریکا در توئیتری در این زمینه نوشت: کسری تجاری 800 میلیارد دلاری که هر سال نصیب آمریکایی ها می گردد، حاصل سیاست ها و توافقات تجاری بسیار احمقانه ما است. کشورهای دیگر که سال هاست شغل ها و ثروت ما را می برند، به حماقت رهبران آمریکا می خندند.

از این رو وی روز آدینه فرمان افزایش تعرفه های واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا را امضا کرد؛ اقدامی که پیشتر مقام های اروپایی و بعضی نهادهای بین المللی آن را به منزله اقدام برای جنگ تجاری و جنگ تعرفه ای خوانده بودند و درباره عواقب آن هشدار دادند.

به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، قرار است از 23 مارس تعرفه های اعمالی روی آلومینیوم و فولاد وارداتی به آمریکا اعمال گردد. البته افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد دو استثنا برداشته است. ترامپ دو کشور کانادا و مکزیک را که شرکای این کشور در توافقنامه نفتا هستند، از دایره افزایش تعرفه های مذکور مستثنی کرد. دلیل این اقدام رئیس جمهور آمریکا، ادامه داشتن مذاکرات دولت ترامپ با کانادا و مکزیک درباره تغییر دادن مفاد توافق نفتا است.

در این راستا مهر گفتگویی با پروفسور جفری لفور، استاد علوم سیاسی دانشگاه کنتیکت آمریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*همکاری آمریکا و اروپا بعد از جنگ جهانی دوم مبتنی بر رژیمهای تجاری، امنیتی و نظامی مشترک بود. ناتو یکی از این رژیم هاست. آیا تصور نمی کنید جنگ تجاری آمریکا و اروپا علاوه بر حوزه تجارت قابلیت سرایت به حوزه های نظامی و امنیتی را دارد؟

دولت دونالد ترامپ احتمالا کوشش خواهد تا مسائل امنیتی و نظامی را از مسائل تجاری با اتحادیه اروپا جدا کند. در گذشته واشنگتن پیروز شده است اختلافات تجاری و مسائل مالی با کشورهای اروپایی و ژاپن را حل نموده بدون اینکه به روابط امنیتی آمریکا با این کشورها آسیب وارد گردد.

هر دو طرف - ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا - منافع خاص خود را داشته و در متن اختلافات تجاری و جنگ تجاری احتمالی آنها را دنبال می نمایند.

*محبوبیت راستگرایان در اروپا خطری برای همگرایی اتحادیه اروپاست. از سوی دیگر به قدرت رسیدن راستگرایان می تواند به باز شدن دست این کشورها برای روابط تجاری مستقل و فارغ از ملاحظات اتحادیه اروپا با آمریکا منجر گردد. با توجه به این چشم انداز آینده اتحادیه اروپا را چگونه ارزیابی می کنید؟

سیستم های مالی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به شدت به یکدیگر وابسته و نزدیک می شوند و جنبش های جناح راست - جنبش های ناسیونالیستی در اروپا- احتمالا با واکنش سیاسی شدید بیشتر توسط گروههای بین المللی گرا مواجهه خواهند شد.

برای مثال حتی در حال حاضر بسیاری از افراد در انگلیس به علت رای دادن به برگزیت و خروج از اتحادیه اروپا پشیمان هستند. علاوه بر این در ایالات متحده آمریکا برنامه اول آمریکا ترامپ مورد مخالفت بسیاری از اعضاء حزب جمهوریخواه کسانی که در کاپیتال هیل دارای نفوذ بوده و به طور سنتی از سیاست خارجی حامی تجارت آزاد حمایت نموده اند، قرار گرفته است.

*ترامپ در اولین مرحله از عقب نشینی خود از طرح تعرفه برای فولاد و آلومینیوم، کانادا و مکزیک را مستثنی کرد. آیا این موضوع ارزش نمادین دارد؟

بله ، معافیت تعرفه ای برای کانادا و مکزیک بیشتر جنبه نمادین دارد. احتمالا دونالد ترامپ متقاعد شده است که با تنبیه بدون دلیل مهمترین همسایگان خود منافع غیر مفید را مد نظر قرار داده و امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را تضعیف می نماید. در خصوص کانادا همانطور که در اظهارات دورغین ترامپ به نخست وزیر کانادا جاستین ترودو بیان شد در واقع کسری تجاری آمریکا با کانادا وجود ندارد.

منبع: مهر

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 15 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 963

به "علت عقب نشینی ترامپ از سیاست مالی در قبال همسایگان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت عقب نشینی ترامپ از سیاست مالی در قبال همسایگان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید