مسجد چهارمنار هند، طاق پیروزی شرق

به گزارش کتاب ارزان، مسجد چهارمنار هند

حیدرآباد از شهرهای قدیمی هند و مرکز ایالت تلنگانا است. در این شهر، بنای تاریخی و زیبای مسجد چهارمنار (Charminar) وجود دارد، مسجدی که قدیمی ترین اثر تاریخی و نماد این شهر است. چهار منار از معروف ترین جاذبه های کشور هند می باشد، برای آشنایی بیشتر با این مسجد در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

مسجد چهارمنار هند، طاق پیروزی شرق

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

چهار منار، مسجدی است که تاریخی به بلندای حیدرآباد هند دارد. بنای باشکوه این مسجد در سال 1591 ساخته شد، مسجدی که فقط بنایی تاریخی در حیدرباد نیست بلکه یکی از جاذبه های معروف هند است. گفته شده که محمد قلی قطب شاهی، پنجمین سلطان سلسله قطب شاهیان، به شکرانه سرانجام تهدید کشنده طاعون که گریبان شهر را گرفته بود تصمیم گرفت این مسجد را بسازد. چهارمنار در کنار رود موسی قرار گرفته است و کلمه آن از دو کلمه مجزای چهار و منار تشکیل شده که به معنی چهار برج است. شخصی به نام آستارآبادی از سلسله قطب شاهیان نقش مهمی را در طراحی و ساخت این مسجد ایفا نموده است. مورخان معتقدند که این بنا نمونه ای از معماری هندی- اسلامی است که عناصری از معماری ایرانی هم در آن ترکیب شده است. این بنا در قلب شهر قدیمی قرار گرفته است و ساختار شهر بر اساس این اثر تاریخی شکل گرفته است.

دیدن از شهر حیدرآباد بدون بازدید از این بنای باشکوه کامل نمی گردد، با دیدن این مسجد احتمالا به یاد طاق پیروزی پاریس می افتید و به همین دلیل است که این مسجد به نام طاق پیروزی شرق هم معروف است. برخی از مورخان معتقدند که پادشاه، آن را به افتخار همسرش ساخته است. افسانه هایی درباره وجود تونل های مخفی در زیر بنای مسجد وجود دارد. گفته شده که این تونل به قلعه گالکوندا وصل شده و برای فرار خانواده سلطنتی در شرایط اضطراری ساخته شده است. همه دیواره های مسجد، 20 متر طول دارند و ارتفاع مناره ها 48.7 متر از زمین است.

این بنای عظیم، چهار مناره و چهار دروازه بزرگ دارد و هر یک از دروازه های آن به یک خیابان منتهی هستند. ساختار این بنای دو طبقه مربع شکل است و در داخل هر مناره 149 پله مارپیچ قرار گرفته است که گردشگران از آن ها بالا می روند و به تماشای چشم اندازی رویایی از شهر می نشینند. معماری اسلامی در آن سال ها با قوس ها، مناره ها و گنبد تجلی پیدا می کرد. این بنای زیبا به داشتن گچ بری های زیبا و ترکیب جذابی از نرده ها و بالکن ها مشهور است. طراحی گل های این بنا که با ظرافت هر چه تمام تر توسط هنرمندان محلی اجرا شده ترکیبی از معماری مغولی و هندی است. در سال 1889 چهار ساعت بر روی چهار سمت این بنا گذشته شد.

در وسط چهار منار حوض آبی قرار گرفته است که نمازگران قبل از نماز، با آن وضو می گیرند. چهارمنار نماد فرهنگی شهر قدیمی حیدرآباد است و وجود آن در مرکز شهر باعث شده که به راحتی قابل دسترس است، هر روز هفته از ساعت 9 تا 5:30 می توانید از آن بازدید کنید. در نزدیکی این بنا رستوران ها، کافه ها و بازارهای زیادی وجود دارد، یکی از بازارهای معروف نزدیک آن، لاد بازار است که معمولا گردشگران بعد از دیدن از این بنای باشکوه برای خرید سوغاتی به آنجا می روند.

منبع: telanganatourism.gov.in

منبع: الی گشت
انتشار: 5 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 476

به "مسجد چهارمنار هند، طاق پیروزی شرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد چهارمنار هند، طاق پیروزی شرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید