نخستین زن پاکستانی با این هواپیمای عجیب به فضا سفر کرد، عکس

به گزارش کتاب ارزان، ایسنا نوشت: شرکت فضایی خصوصی ویرجین گلکتیک(Virgin Galactic) نامیرا سلیم، اولین شهروند پاکستانی را در ماموریت Galaktic 04 با چهارمین پرواز فضایی تجاری خود به فضا برد.

نخستین زن پاکستانی با این هواپیمای عجیب به فضا سفر کرد، عکس

شرکت ویرجین گلکتیک به تاریخ سازی در پروازهای فضایی ادامه می دهد. این شرکت روز گذشته با موفقیت توانست نخستین فرد پاکستانی را برای اولین بار در ماموریت Galaktic 04 خود که از بندر فضایی آمریکا در نیومکزیکو به هوا بلند شد، به فضا بفرستد.

نامیرا سلیم(Namira Salim)، اولین شهروند پاکستانی که به فضا رفته، موسس و رئیس سازمان غیرانتفاعی اسپیس تراست(Space Trust) است.

این نقطه عطف، کمتر از دو ماه پس از آن رخ می دهد که ویرجین گلکتیک اولین قهرمان سابق المپیک و اولین زوج مادر و دختر را در ماموریت Galactic 02 به لبه فضا برد که طی آن آناستاتیا مایرز 18 ساله به جوان ترین فضانورد تاریخ تبدیل شد.

ماموریت Galactic 04 در ساعت 11:28 روز گذشته به وقت محلی(18:58 به وقت ایران) شروع شد، زمانی که هواپیمای فضایی ویرجین گلکتیک موسوم به VSS Unity از زیر بال های هواپیمای حامل خود معروف به VMS Eve رها شد تا راهی مرز فضا گردد.

هواپیمای VMS Eve فضاپیمای VSS Unity را به آسمان نیومکزیکو برد و در نهایت این هواپیمای فضایی را در ساعت 12:10 به وقت محلی در ارتفاع 13 هزار و 515 متری رها کرد. سپس یونیتی موتور موشکی خود را روشن کرد و راه خود را به فضای زیر مداری شروع کرد و در طول مسیر به حداکثر سرعت 2.95 ماخ - تقریباً سه برابر سرعت صوت - رسید.

سلیم و دیگر گردشگران فضایی همراه او یعنی تروِر بیتی(Trevor Beattie) مدیر تبلیغات بریتانیایی و ران روزانو(Ron Rosano) مربی نجوم آمریکایی در این سفر فضایی چند دقیقه شرایط بی وزنی را تجربه کردند و کره زمین را در مقابل تاریکی بی انتهای فضا به نظاره نشستند.

آنها در این سفر به حداکثر ارتفاع 87.4 کیلومتری از سطح زمین رسیدند و پروازشان حدود ساعت 12:25 به وقت محلی به انتها رسید و انتها یونیتی در بندر فضایی آمریکا به زمین نشست.

ناگفته نماند که بث موزس(Beth Moses) مربی ارشد فضانوردی ویرجین گلکتیک با سلیم، بیتی و روزانو در یونیتی همراه بود. بعلاوه کلی لاتیمر(Kelly Latimer) و سی جی استارکو(C.J. Sturckow) خلبان هواپیمای فضایی بودند و نیکولا پسیل(Nicola Pecile) و جمیل جانجوآ(Jameel Janjua) نیز خلبانی هواپیمای VMS Eve را عهده دار بودند. آنها نیز در بندر فضایی آمریکا فرود آمدند.

همانطور که از نام این ماموریت تعیین است، چهارمین پرواز فضایی تجاری شرکت ویرجین گلکتیک بود و این شرکت در بیانیه خود نوشت که روزانو، بیتی و سلیم به ترتیب هفدهمین، هجدهمین و نوزدهمین فضانوردان این شرکت بودند.

در خصوص نامیرا سلیم بد نیست بدانید که وی علاوه بر این که اکنون اولین پاکستانی است که به فضا رفته، قبلاً نیز نام خود را به عنوان اولین پاکستانی که به هر دو قطب شمال و جنوب سفر نموده، مطرح نموده بود.

سلیم بلیت این سفر را در سال 2006 خریده بود و در آن موقع 200 هزار دلار پرداخت نموده بود. لازم به ذکر است که قیمت بلیت این پرواز فضایی از آن موقع تا به امروز به 450 هزار دلار افزایش یافته است.

شرکت ویرجین گلکتیک رقیب اصلی شرکت بلو اوریجین(Blue Origin) متعلق به جف بزوس در تجارت گردشگری فضایی زیرمداری است. البته وسیله نقلیه نیو شپرد(New Shepard) این شرکت از زمانی که در یک پرواز تحقیقاتی بدون خدمه در سپتامبر 2022 دچار شکست شد، پرواز ننموده است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 مهر 1402 بروزرسانی: 15 مهر 1402 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 2324

به "نخستین زن پاکستانی با این هواپیمای عجیب به فضا سفر کرد، عکس" امتیاز دهید

140 کاربر به "نخستین زن پاکستانی با این هواپیمای عجیب به فضا سفر کرد، عکس" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین زن پاکستانی با این هواپیمای عجیب به فضا سفر کرد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید