همه چیز درباره مستند آقا مرتضی

به گزارش کتاب ارزان، پس از پخش نخستین قسمت مستند آقا مرتضی خانواده شهید آوینی با انتقاد از سازندگان، معتقد بودند علاوه بر اینکه کارگردان در اقدامی غیر حرفه ای برای ساخت مستند اجازه نگرفته، از اطلاعات جعلی برای تولید آن بهره برده است. مریم امینی، همسر شهید آوینی در واکنش به این مستند، نامه ای معاون سیمای صداوسیما نوشته و خواستار توقف مستند شده است.

همه چیز درباره مستند آقا مرتضی

خبرنگاران| شبکه 3 بار دیگر با پخش یک مستند بیوگرافی جنجال آفرین شده است. این شبکه در تازه ترین جنجال مستند آقا مرتضی درباره شهید مرتضی آوینی را پخش کرد. مستندی که با انتقاد شدید خانواده شهید آوینی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگاران؛ مستند آقا مرتضی محصول سازمان هنری رسانه ای اوج، به کارگردانی سیدعباس سیدابراهیمی و تهیه کنندگی مهدی مطهر است. این مستند 7 قسمت دارد و اولین قسمت آن یکشنبه شب هفته جاری از شبکه 3 سیما پخش شد. بررسی ها نشان می دهد که تا به امروز دو قسمت از این مستند از شبکه 3 پخش شده است.

سازندگان این مستند به روایتی متفاوت و بدون سانسور از زندگی شهید اهل قلم سید مرتضی آوینی تاکید دارند.

اما پخش این مستند با واکنش خانواده شهید آوینی و بسیاری از فعالان رسانه ای و کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد.

پیش از این شبکه 3 با پخش مستند قدیس درباره زندگی احمد شاملو جنجال آفرین شده بود. البته مستند های جنجالی به شبکه 3 ختم نمی شود و پیش تر شبکه افق با پخش مستند زندگی محمدرضا شجریان مورد انتقاد مستندسازان و فعالان رسانه ای قرار گرفته بود.

با این حال با وجود انتقاد تند خانواده شهید آوینی و برخی از مستندسازان و درخواست توقف مستند، شبکه 3 قصد دارد پنج قسمت باقیمانده از مستند زندگی آقا مرتضی را پخش کند.

دانلود

فیلم اصلی

کد ویدیو

تیزر مستند آقا مرتضی

خانواده شهید آوینی درباره مستند آقا مرتضی چه می گویند؟

پس از پخش نخستین قسمت مستند آقا مرتضی خانواده شهید آوینی با انتقاد از سازندگان، معتقد بودند علاوه بر اینکه کارگردان در اقدامی غیر حرفه ای برای ساخت مستند اجازه نگرفته، از اطلاعات جعلی برای تولید آن بهره برده است.

مریم امینی، همسر شهید آوینی در واکنش به این مستند، نامه ای معاون سیمای صداوسیما نوشته و خواستار توقف مستند شده است.

او می گوید که به چه حقی می شود در زندگی خصوصی یک شخصیت مشهور تجسس کرد و بعد، بر اساس اطلاعاتی مطلقاً جعلی این زندگی را به تصویر کشید؟ در کجای دنیا، زندگی خصوصی یک شخصیت مشهور را می شود بدون اطلاع و نظارت خانواده اش ساخت؟ جوابی نمی شنوم.

البته همسر آوینی به این نامه بسنده نکرده و در تماس تلفنی با علی فروغی، مدیرشبکه 3 نسبت به پخش این مستند اعتراض کرده است. اما او می گوید که فروغی از کارگردان و مستند آقا مرتضی دفاع کرده و معتقد است که قرائت های مختلفی در مورد شهید آوینی وجود دارد.

او همچنین از سازمان هنری اوج هم انتقاد کرده و گفته است: در کشوری زندگی می کنیم که مرجع تأیید آن چه درباره زندگی خصوصی سیدمرتضی آوینی نمایش می دهند، من نیستم که همسرش بوده ام و صاحب قانونی آن چه از او بازمانده. بلکه برنامه ساز سازمان اوج است که اجازه دارد قرائت جعلی خودش را برای میلیون ها مخاطب به نمایش بگذارد و آن ها را به این باور برساند که آوینی همین بوده که ما مقابل چشم تان قرار داده ایم.

در این میان، داماد خانواده شهید آوینی نیز از مستندسازان آقا مرتضی انتقاد کرده و می گوید که بخشی از مجموعه برنامه ای که پیش تر ساخته است توسط عوامل این مستند بدون اجازه صاحب اثر منتشر شده است.

حسین معززی نیا، منتقد و مستند ساز در این رابطه گفته است: مشخص است که دایره دست درازی و چپاول گری این آقا (کارگردان مستند آقامرتضی) گسترش پیدا کرده، وارد آرشیو مؤسساتی شده که این مصالح در آنجا نگهداری می شده و تصور کرده، چون به آرشیو وارد شده، خودبه خود مالکیت مواد صوتی و تصویری را هم در اختیار گرفته. چنانکه قبلاً تصور کرده بود، چون فایل صوتی مصاحبه با من را در کشوی میزش دارد، پس مالکیتش هم از آن اوست و می تواند به هر ترتیب که دلش می خواهد با خاطرات نقل شده من رفتار کند.

او با نگارش نامه ای به رئیس سازمان صداوسیما، نسبت به ساخت و پخش مستند آقا مرتضی اعتراض و اعلام کرده که به خاطر استفاده غیرمجاز این مستند از راش های (تصاویر خام) فیلم خودش پیگیری قضایی خواهد کرد.

دفاع تمام قد عوامل از مستند آقا مرتضی

با بالاگرفتن انتقاد ها از عوامل سازنده مستند آقا مرتضی کارگردان و تهیه کننده این برنامه به دفاع از برنامه تهیه شده پرداختند. آن ها معتقدند که شهید آوینی تنها متعلق به خانواده اش نیست.

سید عباس سیدابراهیمی کارگردان اثر در این رابطه می گوید: در واقع مشکل این است که خانواده شهید آوینی تصور می کنند به غیر از خانواده، کسی حق ندارد به شهید آوینی بپردازد؛ در صورتی که شهید بُعد ملی دارد.

او در پاسخ به پرسش که فارغ از بعد ملی، آیا فکر نمی کنید که ابعاد شخصی زندگی شهیدان در اختیار خانواده های آن ها قرار گرفته است، گفته است: درست است؛ اما سوال این است که ما در کجای این مستند به بخش های خصوصی زندگی شهید آوینی پرداخته ایم؟ ما به زندگی قبل انقلاب شهید آوینی پرداختیم که موضوع خانوادگی نبوده است. اینکه قبل از انقلاب شهید آوینی در جمع های روشنفکری بوده و شعر می گفته و کتاب می نوشته که مسائل خصوصی محسوب نمی شود.

کارگردان مستند آقا مرتضی همچنین درباه اینکه برنامه ای برای جلب رضایت خانواده شهید آوینی دارند یا خیر، می گوید: اگر موضع آن ها این باشد که هیچ کسی حق ندارد درباره شهید آوینی اثری کار کند، مگر اینکه ما اجازه دهیم، به نتیجه نخواهیم رسید. اما اگر موضع این است که بحث های خلاف واقع مطرح شده است باید بگویم که روایان قسمت اول برادر شهید آوینی، همسرشان و دو تن از دوستانشان بوده است و سوال این است که کدام یک از این چهار نفر خلاف واقع سخن گفته است؟

مهدی مطهر، تهیه کننده مستند آقا مرتضی نیز درباره تصاویر آرشیوی استفاده شده در این مستند هم گفته است: صاحبان همه این مستند ها یا روایت فتح بوده است، یا تلویزیون و یا سازمان اوج. ما هم از مجموعه این آرشیو ها استفاده کردیم و اجازه آن از سرمایه گذار و تهیه کننده هایش گرفته شده است. در تیتراژ هم با ذکر نام اثر و صاحب آن تشکر لازم اجرا شده است.

منبع: فرادید
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1608

به "همه چیز درباره مستند آقا مرتضی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره مستند آقا مرتضی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید