هوشمندی و تاب آوری دو مولفه کلیدی شهرهای فردا

به گزارش کتاب ارزان، به گزارش خبرنگاران، حسین محمدپور زرندی در نخستین همایش ملی بهبود در سیستم های مدیریت شهری که امروز در حال برگزاری است در سخنرانی علمی با عنوان رهبری تغییر و بازطراحی فرایندها در مدیریت شهری با بیان اینکه امروز در عصر دگرگونی به سر می بریم و دنیا، تغییرات بسیار سریعی را پذیرا می گردد، گفت: به این دلیل، سازمان ها و سیستم ها باید همواره مهیای تغییرات باشند و خود را به گونه ای آماده نمایند که از عهده تغییرات ناگهانی و پر شتاب برآیند و هر سازمانی برای پویایی باید به تغییرات و تقاضاهای متنوع درون خود و محیط پیرامون، پاسخ دهد چراکه فرایند تغییر در سیستم های مختلف، بسته به شرایط، ماهیت، سبک رهبری، رفتارها، ارزش ها و نگرش های عناصر سیستم، متفاوت است.

هوشمندی و تاب آوری دو مولفه کلیدی شهرهای فردا

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه از جمله سیستم های پویا می توان به شهرها اشاره نمود که به صورت مستمر و مداوم در معرض تغییر و دگرگونی قرار دارند، یادآور شد: عبور از شهر ماقبل صنعتی به شهر صنعتی، شهر فراصنعتی و شهر اطلاعاتی، نمونه ای از تغییرات در سیستم شهری است و رواج مفاهیم متنوعی از شهرها مانند شهر پایدار، شهر سبز، شهر هوشمند، شهر جوابگو، شهر باز و ... همگی، نشان از پویایی ذاتی شهر دارند.

سخنگو و رایزن جهانی طرح CPI سازمان ملل با تاکید بر اینکه اساس حرکت به سمت این نوع شهرها، بر تغییر و تحول است، خاطرنشان نمود: یک شهر باز یا یک شهر هوشمند کوشش می نماید خود را تغییر دهد، اجزای خود را دگرگون سازد، مدیریتش را به لحاظ چارچوب فکری و عملکردی تغییر دهد، شهروندانش را از نظر فکری متحول کند و همه این تغییرات را از مجرای فناوری های نوین محقق کند.

وی در بخش دیگری از این سخنرانی با تاکید بر اهمیت رهبری تغییر در شهرها، اضافه نمود: شهرها جزو سیستم های باز و پویا هستند که اجزا و عناصر آن و روابط بین آنها مدام در حال تعامل و تغییر است و در تعادل نگاه داشتن سیستم شهر، کاری است که رهبران شهری به وسیله تغییر رویکردها و تغییر سیاست ها انجام می دهند.

پورزرندی با بیان اینکه تغییر در شهرها باید نگاهی آینده محور داشته باشد، ادامه داد: شهرهای متعادل آینده، شهرهایی هستند که از منابع و زیرساخت ها، استفاده بهینه به عمل می آورند و جوابگوی نیازهای شهروندان فعلی و آینده خود هستند.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به مولفه های مقاومت در برابر تغییر در شهرها نیز اشاره نمود و گفت: شهرها چون مکان تجمع و تراکم گروه های متنوع اجتماعی، مالی و فرهنگی با علائق و سلایق متفاوت هستند و از جغرافیای متفاوتی گرد هم آمده اند اصولاً در برابر تغییرات، مقاومت می نمایند.

وی اضافه نمود: بعضی سیستم های مدیریت شهری در راهبری این تنوع، پیروز عمل می نمایند و آن را به یک فرصت برای خلاقیت و نوآوری، تبدیل می نمایند و بعضی دیگر توان کنترل گروه های مختلف را ندارند و شهر به مکانی ناهنجار و خشن تبدیل می گردد.

پورزرندی با تاکید بر اینکه مفاهیمی مانند تاب آوری شهری، به دنبال به حداقل رساندن اخلال در سیستم های اجتماعی، مالی، مدیریتی و نهادی در زمان های تغییر است، یادآور شد: انعطاف شهری و شهرهای انعطاف پذیر (Resilient Cities) نیز به همین دلیل مطرح شده و شهرهایی مانند تورنتو، ونکوور و کالگری، در صدر انعطاف پذیرترین شهرها قرار دارند.

وی در انتها تاکید نمود مدیران شهری باید بکوشند تا شهرهای فردا در عین تنوع، انعطاف پذیر باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 891

به "هوشمندی و تاب آوری دو مولفه کلیدی شهرهای فردا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندی و تاب آوری دو مولفه کلیدی شهرهای فردا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید