چگونه از بروز سرطان پیشگیری کنیم

به گزارش کتاب ارزان، سرطان یکی از بیماری های کشنده است که هر سال جان افراد زیادی را می گیرد. سرطان انواع مختلفی دارد مانند سرطان ریه ، سرطان خون ، سرطان سینه ، سرطان معده و غیره. رشد کنترل نشده سلول ها که سبب تخریب بافت ها

چگونه از بروز سرطان پیشگیری کنیم

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

سرطان یکی از بیماری های کشنده است که هر سال جان افراد زیادی را می گیرد. سرطان انواع مختلفی دارد مانند سرطان ریه ، سرطان خون ، سرطان سینه ، سرطان معده و غیره. رشد کنترل نشده سلول ها که سبب تخریب بافت ها می گردد و بعضی اوقات به نواحی دیگر بدن هم توسعه پیدا می نماید سرطان نامیده می گردد. سلول هایی که بدن انسان فراوری می نماید تقسیم می شوند و رشد می نمایند ولی، این فرآیندی کنترل شده است. هنگامی که سلول ها به صورت غیر عادی تقسیم می شوند باعث تشکیل تومور می شوند. این تومورها با آلوده کردن بافت های مجاور تبدیل به تومورهای بدخیم سرطانی می شوند.

خودداری از سیگار کشیدن

سرطان ریه تقریباً 30 درصد مرگ های ناشی از سرطان را در بر می گیرد و سیگار کشیدن از عوامل اصلی ابتلا به سرطان ریه است. سیگار کشیدن بعلاوه دستگاه ایمنی را تضعیف می نماید و این ممکن است باعث بروز انواع دیگر سرطان گردد. مواد سرطان زای موجود در تنباکو تقسیم سلولی را تحت تأثیر قرار می دهند و این یکی از دلایل اصلی رشد سلول های سرطانی است. افراد سیگاری برای جلوگیری از ابتلا به سرطان باید سیگار کشیدن را ترک نمایند. علاوه بر این، افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار قرار می گیرند هم خطر ابتلا به انواع بیماری ها را در خود افزایش می دهند.

از سوء مصرف الکل خودداری کنید

سوء مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. تحقیقات ارتباط الکل با سرطان کبد و انوع دیگر سرطان را نشان می دهند. تحقیق اجرا شده بر روی زنان هم نشان می دهد زنانی که الکل مصرف می نمایند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه قرار دارند. کبد برای تجزیه اتانول استالدهید فراوری می نماید و فراوری بیش از حد استالدهید ممکن است منجر به سرطان کبد گردد. الکل بعلاوه خطر ابتلا به سرطان دهان ، معده و مری را افزایش می دهد.

مصرف میوه و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این بدین معنا نیست که باید گیاهخوار شوید; این بدین معناست که باید به اندازه کافی سبزیجات و میوه مصرف کنید. آنتی اکسیدان های موجود در میوه به تقویت دستگاه ایمنی یاری می نماید. مرکبات مانند پرتقال و لیمو حاوی اندازه زیادی ویتامین C هستند که به از بین بردن سلول های بیمار یاری می نمایند. سبزیجات برترین مواد غذایی برای پیشگیری از سرطان هستند. بیشتر سبزیجات دارای خاصیت ادرار آور هستند که به دفع مواد سمی از بدن یاری می نمایند.

ورزش کردن

یکی از برترین روش ها برای پیشگیری از سرطان ورزش کردن منظم است. ورزش کردن برترین راه برای تقویت دستگاه ایمنی است. ورزش کردن بعلاوه برای گردش خون مفید است. ورزش کردن منظم نه تنها به مبارزه با چاقی یاری می نماید بلکه بعلاوه به حفظ مقدار انسولین بدن یاری می نماید. بالا بودن مقدار انسولین شما را در معرض خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان قرار می دهد.

نمک و شکر

یکی از اصلی ترین عوامل سرطان معده مصرف بیش از حد نمک است. نمک به پوشش داخلی معده آسیب می زند. رژیم غذایی حاوی نمک زیاد منجر به فشار خون بالا می گردد که ممکن است باعث حمله قلبی گردد. رژیم غذایی حاوی نمک و شکر زیاد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

سیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف گوشت قرمز را محدود کنید. برای پیشگیری از سرطان پوست، از پوست خود در برابر اشعه های ماورای بنفش خورشید محافظت کنید. مصرف مکمل های ویتامین E و D به پیشگیری از سرطان یاری می نماید. اگر عضوی از خانواده تان دچار سرطان بوده باشد، باید به طور منظم تحت آزمایش قرار بگیرید. تشخیص زود هنگام سرطان می تواند به جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری یاری کند.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1863

به "چگونه از بروز سرطان پیشگیری کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از بروز سرطان پیشگیری کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید