گفت و گوی وزیران خارجه روسیه و فرانسه درباره قره باغ

به گزارش کتاب ارزان، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در گفت و گویی تلفنی درخصوص حل و فصل مساله قره باغ و نیز درباره بحران اوکراین گفتگو کردند.

گفت و گوی وزیران خارجه روسیه و فرانسه درباره قره باغ

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه بیان کرد: لاوروف و لودریان در مکالمه تلفنی شرایط پیرامون حل مناقشه قره باغ پس از کوشش های میانجی گرانه روسیه برای توقف جنگ و مناقشه مسلحانه در این منطقه را آنالیز کردند.

دو طرف بر اهمیت تامین شرایط اجرای بیانیه سه جانبه صلح قره باغ تاکید و اعلام نمودند که برای این منظور، همکاری با کمیته بین المللی صلیب سرخ، کمیساریای عالی امور پناهندگان، یونسکو و برنامه توسعه سازمان ملل اهمیت خاصی می یابد.

لاوروف شاخص های شرکت نیروی صلحبان روسیه در قره باغ و وظایف مرکز بین سازمانی یاری های انسانی در این منطقه را که روسیه تاسیس نموده است را تشریح کرد.

وزیران خارجه روسیه و فرانسه موافقت کردند که در زمان حاضر مسائل مربوط به بازگشت امن مهاجران و پناهندگان در قره باغ و آزاد شدن همه زیرساخت ها و خطوط ارتباطی مالی در منطقه و ارائه یاری های انسانی و بازسازی تاسیسات غیرنظامی اهمیت خاصی می یابد.

دو طرف همچنین درخصوص اقدامات بعدی برای حل و فصل پایدار و درازمدت بحران پیرامون قره باغ به گونه ای که منافع ملت های ارمنستان و آذربایجان بطور یکسان تامین گردد و هماهنگی اقدامات در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت و گو کردند.

گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که روسیه، آمریکا و فرانسه سران آن را تشکیل می دهند، از سال 1997 برای حل مساله قره باغ کوشش می نماید اما نتایج قابل توجهی از این کوشش های بدست نیامده است.

لاوروف و ایو لودریان همچنین درخصوص بحران اوکراین گفت و گو کردند و وزیر خارجه روسیه کوشش پاریس و لندن برای حمایت و جانبداری از دولت اوکراین در کوشش آن برای بی اعتبار کردن توافقنامه مینسک را غیرقابل قبول خواند.

روسیه در روزهای اخیر از مواضع فرانسه و آمریکا در خصوص توافق صلح در قره باغ انتقاد کرد.

کنستانتین کاساچف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) روز پنجشنبه اعلام نمود: آمریکا و فرانسه در مساله توافق صلح قره باغ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به روسیه حسادت می نمایند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسیاسگودنیا، کاساچیف اضافه نمود: درخواست مقامهای آمریکایی و فرانسوی از روسیه برای شرح در خصوص توافقنامه سه جانبه صلح قره باغ را می توان به عنوان حسادت به موفقیت های مسکو توصیف کرد.

سرگئی نارشکین رییس سرویس اطلاعات خارجی روسیه، نیز آمریکا و کشورهای اروپایی را به کوشش برای شکست توافق در قره باغ و ازسرگیری جنگ در این منطقه متهم کرد.

وزیرامورخارجه روسیه هم گفت: ما از این که حس غرور و خودخواهی آمریکا و فرانسه در رابطه با حل و فصل بحران قره باغ جریحه دار شده است، متاسفیم.

لاوروف روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی راشاتودی اضافه نمود: در تماس هایم با شرکای آمریکایی و فرانسوی و در تماس های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در خصوص مناقشه قره باغ در روزهای اخیر، جریحه دار شدن حس غرور آنها به چشم می خورد.

روسیه هفته گذشته در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوری آذربایجان واحدهای صلح بان به قره باغ اعزام نموده است و قرار است در مجموع یکهزار و 600 نیروی نظامی روس در این منطقه مستقر گردد.

به ابتکار روسیه، روز دهم نوامبر (20 آبان) سندی برای تحقق آتش بس کامل و برطرف تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ به امضای علی اف، پاشینیان و پوتین رسید.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 1323

به "گفت و گوی وزیران خارجه روسیه و فرانسه درباره قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت و گوی وزیران خارجه روسیه و فرانسه درباره قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید