50درصد آندوسکوپی ها اضافی است، توجه به ژن درمانی

به گزارش کتاب ارزان، به گزارش خبرنگاران، رضا ملک زاده در هشتمین نشست کارشناسی مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران، اضافه کرد: 30 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به رشته پزشکی است و توانسته ایم شاخص های کیفی تولیدات علمی را در رشته های پزشکی بالاتر ببریم.

50درصد آندوسکوپی ها اضافی است، توجه به ژن درمانی

وی گفت: در دولت تدبیر و امید، حمایت از تاسیس 1100 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود 3 هزار میلیارد در سال صورت گرفته است. البته چالش های جدی برای آینده وجود دارد. یکی از جاهایی که می تواند به فراوری علم یاری کند، انجمن های علمی هستند. یکی از اهداف ما در گذشته این بود که حتی امتحانات بورد را به انجمن های علمی واگذار کنیم. در اکثر کشورهای دنیا، بسیاری از فعالیت ها بر عهده انجمن های علمی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران بسیار بالاست و چیزی حدود 120 درصد از تمام کشورهای منطقه از این لحاظ بالاتر هستیم. این موضوع می تواند بستر مناسبی برای برنامه ریزی در راستای سلامت دیجیتال باشد. امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ پزشکی و دارویی و صنعتی در دنیا در این راستا سرمایه گذاری می نمایند. یعنی می توان بسیاری از کارهایی که به وسیله پزشکان انجام می گردد را به وسیله یک نرم افزار موبایلی ارائه کرد.

وی در ادامه به وضعیت سلامت جامعه اشاره نمود و اضافه کرد: در حدود 20 درصد مردم رفلاکس معده دارند و به طور مثال در گوارش 80 درصد آندوسکوپی ها روی بیمارانی انجام می گردد که رفلاکس دارند و می توان گفت نیمی از این آندوسکوپی ها اضافی است.

معاون وزیر بهداشت، تاکید نمود: وزارت بهداشت آمادگی دارد از شرکت های دانش بنیانی که توسط انجمن ها تشکیل می گردد، حمایت کند. به طور مثال یکی از موضوعات بسیار مهم روز دنیا، ژن درمانی است که متاسفانه ایران در این زمینه پیشرفت چندانی نداشته و طی سال های اخیر به دنبال فعال کردن این رشته در کشور هستیم.

ملک زاده اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی، زیرساخت ها و مقررات بکارگیری ژن درمانی ایجاد شده و حتی درمان هموفیلی با ژن درمانی نیز انجام می گردد. درمان بیماران تالاسمی نیز با ژن درمانی میسر است و باید به سمت این پیشرفت های دنیای حرکت کرد.

معاون وزیر بهداشت، گفت: چاره ای نداریم جز اینکه به ژن درمانی توجه کنیم و باید از انجمن های علمی دعوت کرد که هر کدام با توجه به رشته خود به این موضوع وارد شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 67

به "50درصد آندوسکوپی ها اضافی است، توجه به ژن درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50درصد آندوسکوپی ها اضافی است، توجه به ژن درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید