شروع شمارش معکوس برای سرنوشت یک دولت

به گزارش کتاب ارزان، ایرنا نوشت: به دنبال تماس محافل سیاسی لبنان و پیش از همه تماس هایی که بین سعد حریری نخست وزیر دولت پیشبرد امور با معاون سیاسی دبیر کل حزب الله و نیز معاون سیاسی رئیس مجلس لبنان برقرار است، گفته می گردد ساعت های آینده در مورد نهایی شدن موضوع تشکیل دولت حائز اهمیت است.

شروع شمارش معکوس برای سرنوشت یک دولت

این در حالی است که هنوز حریری تصمیم نهایی در مورد اینکه آیا با نخست وزیری مجدد موافقت خواهد نمود یا خیر، اتخاذ ننموده، بلکه همچنان بر موضع خود مبنی بر لزوم تشکیل دولت فن سالار (تکنوکرات) پافشاری دارد.

با توجه به اینکه علی حسن خلیل معاون سیاسی نبیه بری رئیس مجلس لبنان و حاج حسین الخلیل معاون سیاسی دبیرکل حزب الله در دیدارها و تماس هایی که با حریری داشته اند تشکیل دولت تکنوسیاسی یعنی دولتی متشکل از افراد سیاسی و متخصص و کارشناس را گزینه مناسب عنوان نموده و بر این اساس حریری را به قبول نخست وزیری مجدد دعوت نموده اند، نقطه مشترک محافل سیاسی لبنان و تماس هایی که در مورد تشکیل دولت برقرار می باشد این است که اولویت با بازگشت حریری به نخست وزیری است و اگر چنین امکانی وجود ندارد باید با توافق حریری یک نفر دیگر به جای او برای تشکیل دولت جدید لبنان معرفی گردد.

جریان آزاد ملی به رهبری جبران باسیل وزیر خارجه دولت پیشبرد امور نیز در کنار جنبش امل به ریاست نبیه بری و حزب الله تشکیل دولت تکنوسیاسی را خواهان است.

در همین ارتباط روزنامه الجمهوریه لبنان امروز (پنجشنبه) نوشت: با توجه به مخالفت حریری با درخواست حزب الله و جنبش امل مبنی بر ریاست دولت تکنوسیاسی و پافشاری بر تشکیل دولت فن سالار، فرایند امور همچنان درجا می زند.

با اینهمه کوشش برای متقاعد کردن حریری به نخست وزیری مجدد به ویژه از سوی نبیه بری ادامه دارد.

سعد حریری 29 اکتبر و در سیزدهمین روز از اعتراضات مردمی با بیان اینکه به بن بست رسیده، از نخست وزیری لبنان کناره گیری کرد و یک روز پس از آن، از آمادگی برای عهده شدن دوباره پست نخست وزیری این کشور اطلاع داد، مشروط به اینکه دولت جدید لبنان، دولت فن سالار باشد؛ وی سپس در پی رایزنی با گروههای سیاسی در مورد تشکیل دولت گفت اصراری به نخست وزیری ندارد.

تظاهرات مردمی لبنان شامگاه پنجشنبه 25 مهر (17 اکتبر) شروع شد و در روزهای نخست به دلیل حضور معترضان در خیابان ها، بیروت و بسیاری از شهرهای دیگر لبنان با مشکل مسدود شدن راههای ارتباطی روبه رو شدند، اما با گذشت زمان مسدود کردن راهها به طور برنامه ریزی شده در نقاطی معین جریان یافت؛ در ادامه این شرایط و به دلیل نارضایتی و خشم مردم که برای رفت و آمدهای روزمره با مشکل اساسی روبه رو شده بودند و شرایط بحرانی حمل و نقل کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی، دارو و سوخت موجب شد ارتش لبنان ورود نموده و ضمن اعلام همبستگی با تظاهرات مسالمت آمیز، مردم را به همکاری در بازگشایی راهها فراخواند.

مسدود کردن راهها بار دیگر از روز گذشته در بسیاری از مناطق از جمله بیروت از سرگرفته شده و در فواصل زمانی مختلف ساکنان پایتخت شاهد بستن بعضی راههای ارتباطی هستند.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 570

به "شروع شمارش معکوس برای سرنوشت یک دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع شمارش معکوس برای سرنوشت یک دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید