اعضای کمیسیون عمران: مسکن مشارکتی، زلزله ویرانگر طرح اقدام ملی است ، بهتر است انبوه سازان مالک نشوند

به گزارش کتاب ارزان، بسیاری از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی را مناسب فراوری انبوه مسکن نمی دانند و خواستار استفاده از شیوۀ های پیروز فراوری انبوه مسکن به جای شیوۀ پر اشکال مسکن مشارکتی در طرح اقدام ملی هستند.

اعضای کمیسیون عمران: مسکن مشارکتی، زلزله ویرانگر طرح اقدام ملی است ، بهتر است انبوه سازان مالک نشوند

گروه مالی خبرنگاران - کیومرث جهانگیری، فراوری مسکن در کشور بعد از طرح عظیم مسکن مهر به مدت شش سال، دچار سکته و رکود مطلق شد. پس از اینکه سکان راهنمایی وزارت راه و شهرسازی به محمد اسلامی، وزیر جدید این وزارت خانه رسید، وی طرح های متعدد فراوری انبوه مسکن را برای جبران وضعیت 6 سال گذشته در دستور کار خود قرار داد. اصلی ترین طرح وزیر راه و شهرسازی برای صاحب خانه کردن اقشار کم درآمد، طرح اقدام ملی ساخت مسکن نام داشت. طرحی که بنابر گفتۀ مسئولین وزارت راه و شهرسازی، قرار است با استفاده از شیوۀ مشارکت با انبوه ساز ساخته گردد. در این شیوۀ ساخت مسکن، وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت تامین زمین را بر عهده می گیرد؛ انبوه ساز نیز عملیات ساخت را انجام می دهد. در خاتمه و پس از تکمیل واحد های مسکونی، مالکیت واحد ها به نسبت آورده اولیه هربخش، بین انبوه سازان و وزارت راه تقسیم خواهد شد.

لزوم توجه وزارت راه به طرح های پیروز فراوری انبوه مسکن

ابتدا تصور می شد، فرآیند فراوری انبوه مسکن در قالب طرح اقدام ملی، پس از سال ها منجر به سروسامان دادن بازار متلاطم مسکن می گردد. پس از اعلام استفاده از شیوۀ مسکن مشارکتی در طرح اقدام ملی، نقدها مطرح شده توسط کارشناسان و نمایندگان مجلس معین کرد، ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی نه تن ها منجر به خنثی شدن بسیاری از محسنات فراوری انبوه مسکن می گردد بلکه به واسطه ایجاد فضای سوداگری ممکن است، زمینه افزایش قیمت مسکن را به همراه داشته باشد. به همین دلیل، شادمهر کاظم زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرنگاران درخصوص مهم ترین ایراد مطرح شده در طرح اقدام ملی، گفت: در شیوۀ ساخت طرح اقدام ملی، زمین به عنوان مهم¬ترین نهاده فراوری مسکن در اختیار انبوه ساز قرار می گیرد و انبوه ساز اقدام به ساخت واحد های مسکونی می نماید. در طرح مذکور مقرر شده که پس از اتمام ساخت واحد های مسکونی، 50 درصد واحد ها در اختیار دولت و مابقی در اختیار انبوه ساز قرار گیرد. در حقیقت دولت باید اقداماتی در این خصوص انجام دهد تا طوری نگردد که زمین را از دست دهد و تأثیری هم روی قیمت مسکن ایجاد نگردد.

کاظم زاده، همچنین در بیان اهداف طرح اقدام ملی، ادامه داد: هدف از طرح مذکور عرضه مسکن با قیمت مناسب است. در قرارداد مسکن مشارکتی سازوکار های باید پیش بینی گردد که واحد های مسکونی سازنده در زمان مقرر و با قیمت و کیفیت مناسب در بازار عرضه گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه دولت باید از تجربه های پیروز گذشته در زمینه ساخت و فراوری مسکن استفاده کند، گفت: در زمینه ورود دولت به حوزه ساخت مسکن تجربه های پیروزی همچون مسکن مهر، مسکن ویژه و ... وجود دارد و وزارت راه و شهرسازی باید به آن ها توجه کافی کند.

در طرح اقدام ملی بهتر است انبوه سازان مالک نشوند

از دیگر ایرادات مهم مطرح شده، در مورد طرح اقدام ملی، ناتوانی این طرح در بهبود شرایط فعلی بازار مسکن است. به همین دلیل محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با خبرگزاری ... ضمن بیان اینکه طرح مسکن مشارکتی، ایرادات فراوانی دارد، گفت: به اعتقاد بنده، مسکن مشارکتی نمی تواند جوابگوی احتیاج های فعلی بازار مسکن باشد. در طرح مذکور تضمینی وجود ندارد که انبوه ساز واحد های خود را با قیمت مناسب و در بازه زمانی معین به بازار عرضه کند. انتقال مالکیت به سازنده با مشکلاتی همراه است. بهتر بود، دولت انبوه سازان را فقط در ساخت مسکن مشارکت دهد.

با توجه به ایرادات گسترده طرح اقدام ملی که توسط توسط نمایندگان مردم مطرح شده است، به نظر می رسد، استفاده از شیوۀ مشارکتی در ساخت مسکن، منجر به صاحب خانه شدن اقشار هدف در این طرح نخواهد شد. در حقیقت وزارت راه و شهرسازی برای محقق کردن هدف خود در طرح اقدام ملی، یعنی سامان دادن به بازار مسکن با استفاده از ابزار فراوری انبوه، باید به طور جدی در شیوۀ اتخاذی ساخت واحد های مسکونی این طرح، تجدید نظر به عمل آورد و شیوۀ های پیروز فراوری انبوه مسکن، نظیر شیوۀ مسکن ویژه را جایگزین مسکن مشارکتی کند. همچنین شرایط برای بهره بردن قشر کم درآمد جامعه از طرح اقدام ملی باید توسط وزارت راه و شهرسازی مهیا گردد و زمین های دولتی در نهایت منجر به صاحب خانه شدن قشر هدف بگردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 479

به "اعضای کمیسیون عمران: مسکن مشارکتی، زلزله ویرانگر طرح اقدام ملی است ، بهتر است انبوه سازان مالک نشوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعضای کمیسیون عمران: مسکن مشارکتی، زلزله ویرانگر طرح اقدام ملی است ، بهتر است انبوه سازان مالک نشوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید