در دیدار لاوروف و پمپئو پشت درهای بسته چه گذشت؟

به گزارش کتاب ارزان، وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا دیشب پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند و رسانه ها در ساعات اولیه اطلاعات چندانی از این دیدار منتشر نکردند و تنها به خبر وزارت خارجه روسیه مبنی بر برگزاری این دیدار اشاره شد.

در دیدار لاوروف و پمپئو پشت درهای بسته چه گذشت؟

به گزارش ایرنا، اما چند ساعت پس از این دیدار، وزارت خارجه روسیه گزارشی از این دیدار منتشر کرد که در آن گفته شد سرگئی لاوروف در دیدار با مایک پمپئو نخست به تحریم های بیفایده آمریکا علیه این کشور اشاره نمود و آنها را اقداماتی بی اساس خوانده است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه به این نکته اشاره نمود که در این دیدار که کمتر از یک ساعت به طول انجامید، طیف وسیعی از مسائل دستور کار مشترک روسیه و آمریکا مطرح و آنالیز شد و دو طرف تصمیم گرفتند کنفرانس خبری نداشته باشند.

در گزارش وزارت خارجه روسیه گفته شد: لاوروف تاکید نمود که روسیه برای گفت وگو با آمریکا در عرصه های مختلف آماده است اما همکاری سازنده فقط بر اساس احترام متقابل به منافع یکدیگر ممکن خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه در این رابطه بر بی فایده بودن سیاست ها و کوشش های آمریکا برای تحریم و هرگونه فشار بر روسیه تاکید و گفت که این گونه اقدامات فقط دورنمای همکاری های دوجانبه برای حل مسائل مهم دنیای را مخدوش و امنیت دنیای را متزلزل می نماید.

لاوروف در ادامه توضیح داد که اقدامات آمریکا برای خودداری از صدور ویزا سفر به اعضای هیات روسیه برای شرکت در نشست های سازمان ملل و نیز برای گفت وگوهای دوجانبه غیرقابل قبول است.

لازم به ذکر است چند روز پیش آمریکا از دادن ویزا سفر به 10 تن از مسئولان و مقامات روسیه خودداری نموده بود.

وزارت خارجه روسیه در ادامه گزارش خود خاطرنشان نموده است که وزیران خارجه روسیه و آمریکا درخصوص دورنمای همکاری برای حل و فصل وضعیت در شبه جزیره کره، اوضاع افغانستان، سوریه و سایر مناطق دنیا، گفت وگو کردند.

لاوروف ابراز امیدواری کرد که دولت جدید اوکراین به اجرای توافقهای مینسک2 که سال 2015 برای حل مساله اوکراین امضا شده است، بپردازد.

در این دیدار دو طرف گفتند که پایه و اساس حل و فصل مناقشه سوریه روند مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل با شرکت همه طرف های سازنده با احترام به حق حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی این کشور و نابودی کامل کانون تروریستی در سوریه است.

روابط روسیه و آمریکا بشدت تیره است و واشنگتن از سال 2011 تاکنون 75 بسته تحریمی علیه روسیه به بهانه های مختلف از جمله ادامه بحران در شرق اوکراین و الحاق کریمه، مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس روس و دخترش در انگلیس، همکاری روسیه با کره شمالی، سوریه، ونزوئلا و ایران علیه مسکو وضع نموده است و به نظر می رسد این داستان به رغم ادعای دونالد ترامپ مبنی بر لزوم بهبود روابط دو کشور برای حل وفصل بحران های دنیای ادامه دارد.

از طرف دیگر دو کشور بتازگی مهمترین پیمان منع استقرار موشک های کوتاه و میان برد هسته ای دنیا موسوم به پیمان منع موشکی را لغو نموده اند و صاحبنظران در روسیه شک دارند که آمریکا در سال 2021، پیمان مهم دیگر موسوم به استارت 2 را که برای کنترل و کاهش سلاح های هسته ای میان دو کشور امضا شد را تمدید کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 416

به "در دیدار لاوروف و پمپئو پشت درهای بسته چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دیدار لاوروف و پمپئو پشت درهای بسته چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید