نگاه ایران به دسترسی آزاد به اطلاعات می تواند در یونسکو الگو گردد

به گزارش کتاب ارزان، به گزارش خبرنگاران، جلسه کمیته ملی اطلاعات برای همه با حضور سعیدرضا عاملی در محل کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار گردید.

نگاه ایران به دسترسی آزاد به اطلاعات می تواند در یونسکو الگو گردد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این دیدار با اشاره به برنامه کمیته ملی اطلاعات و ارتباطات برای همه اعلام نمود: ظرفیت بسیار زیادی در این برنامه وجود دارد که می تواند به حضور بین المللی و تقویت توسعه و پیشرفت کشور و تأمین عدالت اطلاعاتی یاری کند.

عاملی ادامه داد: با توجه به بنیان شفافیت اطلاعات که در این برنامه در نظر گرفته شده است، ظرفیت های بزرگی را می توان فعال کرد و با ایجاد زیرساخت های دیجیتال برای محتوای عمومی که ذی نفع آن مردم هستند، جلوی انحصار اطلاعاتی را گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: متأسفانه نهادهای بین المللی بسیاری سندهای عمومی را بر مبنای فرهنگ لیبرال تنظیم می نمایند و ملاحظات خاص فرهنگی سایر ملل را مورد توجه قرار نمی دهند.

عاملی تاکید نمود: در خصوص موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات، مصوبه مجلس داریم و کمیته اجرائی آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است که بر اساس یک مطالعه اجرا شده، شاخص های دسترسی آزاد به اطلاعات در سه گروه شاخص های عمومی، اختصاصی و تخصصی تدوین شده است.

وی یادآور شد: شاخص های عمومی مشترک بینِ ملل وجود دارد و شاخص های اختصاصی ناظر بر اختصاصات فرهنگی و ارزشی جمهوری اسلامی ایران است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: این نگاه به شاخص های دسترسی آزاد به اطلاعات که مدل فراوری جمهوری اسلامی ایران است، می تواند در مجمع عمومی یا شورای اجرائی یونسکو به عنوان یک الگو پیشنهاد گردد.

وی اضافه کرد: آن چیزی که در حوزه فعالیت های یونسکو ایجاد ظرفیت می نماید، سیاست هایی است که ظرفیت برای همه ملت ها و فرهنگ ها فراهم کند و استقلال سیاسی و فرهنگی جوامع را مورد احترام قرار دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اولویت ششم سند اطلاعات برای همه روی مبحث Multilingualism تأکید دارد که در آن هرکسی با هر نوع زبانی باید بتواند از موقعیت های موجود دسترسی به اطلاعات استفاده کند.

به گفته عاملی، زبان فارسی با توجه به اینکه دارای جامعه مشترکی است می تواند از این اولویت بهره برداری کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه هایی چون سواد اطلاعاتی، سواد تحلیلی، سواد حقوقی، سواد مهارتی و... همگی مواردی هستند که در کنار مبحث سواد رسانه ای و اینترنتی مورد توجه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: discountbook.ir شناسه مطلب: 372

به "نگاه ایران به دسترسی آزاد به اطلاعات می تواند در یونسکو الگو گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه ایران به دسترسی آزاد به اطلاعات می تواند در یونسکو الگو گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید